SAS med erstatning for 24t gratis avbestilling

Tråd i 'Nyheter' startet av biaop, 02. juli 2025.

1. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    SAS fjerner som kjent, 24 timers gratis avbestilling f.o.m. 24. august.
    – Vårt mål er at våre billett-regler skal være så enkle, tydelige og attraktive som mulig.

SAS skal lansere det som skal bli erstatning til 24t regelen. Den ene erstatningen blir en ny "hold booking" tjeneste, trolig mot et gebyr. Yuck. Noen som har erfaring med KLM og AF sin tilsvarende tjeneste?

Og det andre er et nytt economy flex product. Dette produktet blir tilgjengelig 1. oktober.

https://jetlag.no/nyheter/nye-billettvalg-hos-sas-skal-erstatte-ordningen-med-apent-kjop

benair, sutenai, freddyen and 4 others like this.
  2. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,043
    Bonuspoeng:
    293
    Hold booking er jo penger ut av kassa som du må betale for å holde, uansett on du booker eller ikke.

Snodig forsøk fra SK på å prøve å selge inn dette også som en forbedring

Last edited: 04. juli 2025
  3. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er vås fra SAS´s side.
    Her skal de karre til seg noen lusekroner og vil ha oss til å mene at dette er en grei nok erstatning for 24 timers åpent kjøp.
    Hva pokker kostet 24 timers åpent kjøp dem egentlig ?
    Vil tro at det var et glimrende salgsargument og at de tjente på det i det lange løp.

Si deres mening til SAS via [email protected] , så skjønner de kanskje at de bør ta et skritt eller to tilbake.
    Sier vi ikke ifra, sier vi egentlig at vi synes det er greit.

Frode789, EndreD, themichael and 5 others like this.
  4. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tok deg på ordet og sendte denne:

Dear SAS Customer Service

I am writing to express my concern regarding your recent decision to discontinue the 24-hour free cancellation policy. As a loyal customer, I view this change as a significant reduction in the quality and flexibility that has long represented SAS.

The 24-hour free cancellation option has provided an important layer of security when booking flights. It allowed customers to correct mistakes—such as entering the wrong name or selecting the wrong destination—without penalty or the need to contact customer service. This creates a better customer experience for travelers while also minimizing avoidable support costs for SAS.

More broadly, this 24-hour window made it easier and more attractive to make travel plans. For leisure travelers especially, the ability to secure a good fare and then confirm details with friends or family within a day was highly valuable. This kind of flexibility builds confidence in the booking process and likely drives more ticket sales—not fewer.

Removing this feature makes the booking process more rigid at a time when flexibility is increasingly expected.

I understand that SAS is making strategic adjustments in line with new partnerships, including with KLM and Air France. But it’s not necessary to lower your service standards to match theirs. Pressuring customers to buy a “hold booking” service just to collect an extra fee should be beneath your dignity as a full-service airline. In your home market, you are in direct competition with Norwegian, which has already made it clear that they will continue offering 24-hour free cancellation.

I strongly encourage SAS to reconsider the removal of the 24-hour free cancellation policy as a signal that SAS continues to prioritize customer trust and satisfaction.

5. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    Har oppdatert den originale saken nå, med info om hva som gjelder dersom man skal ha med hund/infant/våpen, og det ikke er plass. Da får man 24t åpent kjøp likevel.

Kristian liker dette
  6. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Godt jobba, og til inspirasjon for andre.
    For de som ikke behersker fremmedlandsk så godt og/eller føler at de uttrykker seg bedre på norsk, så er det fullt mulig.
    Jeg har pleid å skrive på norsk og har fått svar på norsk.
    La dem få høre det, så kjør på!

7. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    883
    Bonuspoeng:
    93
    AI fikser biffen:cool:

8. mrhaakon

mrhaakon Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,679
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har sendt inn klage på dette, og oppfordrer flere til å gjøre det..
    Sendte da inn på Norsk :)

benair, Wiolenze and elgringo1964 like this.
  9. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,727
    Bonuspoeng:
    293
    Copilot lagde denne:

Til: Kundeservice, SAS
    Emne: Klage på fjerning av 24-timers åpent kjøp
    Kjære SAS,

Jeg skriver for å uttrykke min skuffelse over deres nylige beslutning om å fjerne muligheten for å avbestille en reise innen 24 timer etter bestilling. Dette har vært en viktig trygghet for oss kunder, og en tjeneste som har bidratt til å gjøre SAS til et foretrukket flyselskap for mange.

I en tid hvor fleksibilitet og kundeservice er viktigere enn noensinne, oppleves dette som et steg i feil retning. Mange reisende planlegger og booker billetter i god tro, men kan oppleve endringer kort tid etter bestilling. Å fjerne denne muligheten svekker tilliten til SAS som et kundevennlig selskap.

Det er også verdt å merke seg at deres konkurrent, Norwegian, fortsatt tilbyr 24-timers åpent kjøp. Dette setter SAS i et dårlig lys sammenlignet med andre aktører i markedet, og kan føre til at lojale kunder velger å fly med andre selskaper som viser større forståelse for kundenes behov.

Vi håper dere revurderer denne beslutningen og gjeninnfører 24-timers avbestillingsmulighet – ikke bare som et konkurransefortrinn, men som et tegn på respekt for deres kunders trygghet og fleksibilitet.

Med vennlig hilsen,
    [Fullt navn]
    [Adresse eller e-post, hvis ønskelig]
    [SAS EuroBonus-nummer, hvis aktuelt]

AirMags, Kristian, Maggie and 4 others like this.
  10. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er vel nok en tilpassing til praksisen i SkyTeam,
    KLM har hatt denne «hold booking» funksjonen i flere år.

11. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje, men neppe noen tvang for SAS å legge seg på samme, kjipe linja.
    Snodig at alle forbedringer går ut på å ta bort goder fra kundene...

tobeornot999 liker dette
  12. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,043
    Bonuspoeng:
    293
    Denne har ikke så mye å si for meg bortsett fra når jeg booker bonusreiser siden jeg må ha fullfleks for jobbreiser, men jeg sendte inn en klage fordi

EndreD, The_Dude, Adrian E and 3 others like this.
  13. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiser stort sett alltid fullflex, men liker ikke slike "forbedringer" uansett.

14. epletyv

epletyv Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    Nettopp. Så denne innsatsen med skrive mail er bortkastet.

15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Javel....fordi?

16. epletyv

epletyv Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    Det er naturlig at KL/AF implementerer samme regler for booking hos selskaper de eier innad i Skyteam. Følgelig måtte SAS snu og gi gratis baggasje til statuskunder på light billetter. Men for all del, bare fortsett og skriv mail.

17. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg er motstander av å bare bøye meg frem og ta imot alt de finner på.
    Om det ikke skulle vise seg å virke i denne saken, er det viktig å markere sin misnøye og signalisere at man følger med.
    De som vil forholde seg passive og stilltiende godta alt, får gjerne det, men ikke jeg.

18. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Med dagens nyhet om at AF/KLM nå har bekreftet oppkjøp tilover 60% i SAS så er det vel trolig bekreftelse på din teori siden SAS neste år blir et datterselskap til AF/KLM... SÅ blir det spennende å se om Eurobonus finnes i 2027 eller om vi er i Flying Blue...

biaop liker dette
  19. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Er det ønskelig i så fall?
    For meg virker det jo spennende å være del av et større kundeprogram. Men jeg kjenner ikke til FB på noen som helst måte. Jeg mener dog å ha lest at det er generelt mye vanskeligere å oppnå ST Elite+ hos andre enn SAS.

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,003
    Bonuspoeng:
    293
    Verdien av merkenavnet EuroBonus er så stor at EuroBonus vil bestå selv om AF/KLM kjøper seg opp i SAS.
    Kundelojalitetsprogrammet til SAS var av de største verdiene SAS hadde da de startet rekonstruksjonen under Chapter 11.

Del denne siden