SAS krever 69k fler poeng for billettert reise etter tabbe hos kundeservice

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av natto, 02. mai 2025.

1. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    Fair poeng! Som sagt hadde jeg bare beholdt original reise til PVG om det kostet nevneverdig å endre reisen :/ Det er ikke så vanskelig å komme seg videre til PEK, ei heller særlig dyrt. Jeg venter i spenning på oppdatering fra kundeservice neste uke :)

Som sagt fløy min partner KLM ruta med feeder lagt til tidligere denne uka, ble ingen poengopptjening fra den turen ser det ut som.

I det store bildet er det viktigste selvsagt at jeg kommer meg på turen som er planlagt, og det er ikke verdens undergang om den ble dyrere enn planlagt, det er fortsatt en bra deal.
    Jeg ville egentlig med posten bare understreke hvor forvirrende det er å navigere seg i denne jungelen når det forventes at man må sitte med mer kunnskap enn kundeservice for ikke å tråkke feil.

furlong and Magnus1001 like this.
  2. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er ikke så svart/hvitt som du skal ha det til, når det er du som ber om endringen og poengprisene ligger enkelt tilgjengelig på sidene til SAS.

SAS gjør informasjon om poengpriser og avgifter tilgjengelig på sine nettsider, og det forventes at kundene benytter seg av disse ressursene for å informere seg før de foretar endringer. Det ville vært annerledes om SAS som selger ensidig endret vilkårene eller prisene uten å opplyse om det. Dette innebærer at dersom du initierer en endring, er det ditt ansvar å være oppmerksom på eventuelle prisendringer som kan ha skjedd siden den opprinnelige bookingen.

3. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg forstår hva du mener, men jeg ble oppringt av kundeservice for å gi de tillatelse til å trekke fler poeng, og da synes jeg det er merkelig at de velger å kansellere originale billetten og refundere original poengsum før det ble avklart. I mitt hode tenkte jeg at hvis det gikk fint å legge til feeder uten rekalk så burde det gå fint å spare de for å frakte meg et ekstra leg. Kundeservice innrømmet jo selv at de feilaktig ikke informerte om nytt poengtrekk.

4. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    Update fra kundeservice: Billett er allerede utstedt så den kan ikke SAS endre på. Ei heller kunne de gjøre et nytt poengtrekk uten min tillatelse. Ble flyttet i priority queue for videre behandling hos backoffice.

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,465
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ulik praksis med tanke på kansellering av segmenter som allerede er booket. Jeg ber alltid om kansellering av segmenter gjøres av backoffice. Jeg prøvde en gang en litt dristig ruting som jeg visste kunne bli stoppet av backoffice, og det ble det. Siden ingen av opprinnelige segmenter ble kansellert av agenten, beholdt jeg den opprinnelige rutingen uten dramatikk.

Last edited: 06. mai 2025
    natto liker dette
  6. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    Ganske sikker på at kansellering i dette tilfellet også ble gjort av backoffice, jeg hadde alle segmentene for ny og gammel tur synlig i appen frem til neste arbeidsdag :(

7. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mange harde uttalelser (påstander) om hva som er forventet kunnskap hos den som bestiller. Tenker dette beviser hvor krevende det er å være "bonuspoeng-forbruker". Jeg gir begge leire litt rett i dette.

Jeg tror det viktigste er at man påser at ingen booking endres før man har sjekket ut alt og dobbeltsjekket dette med poeng. Dette er dessverre etter læring fra egne og andres erfaringer.

Men det er en ting jeg stusser litt på i denne saken: Bookingen var opprinnelig med Eurobonuspoeng på en SAS flight til PVG. Jeg hadde samme utfordring. Min reise OSL-CPH-PVG i bonus business ble kansellert. Jeg ble ombooket til OSL-AMS-PVG men da med Revenue-billetter hos KLM i bookingklasse D. Det vil si at jeg mottok ordinære billetter og ikke bonusbilletter hos KLM. Supert tenkte jeg da jeg også mottok bonuspoeng på reisen betalt med bonuspoeng.

Jeg ser ikke at det er nevnt av @natto her (men kanskje jeg ikke har lest grundig nok): Fikk ikke du også ordinære revenue-billetter? (altså betalte billetter og ikke poeng-billetter!).

Jeg ville selv aldri rørt en slik herlig "oppgradering", da man med svært stor risiko går fra poenginntjening til poeng-billetter. Men meg om det.

Jeanette and natto like this.
  8. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er ganske sikker på at jeg ikke fikk revenue-billetter, ble booket om til booking klasse O.

20/20 hindsight burde jeg selvsagt bare latt den stå når jeg allerede fikk lagt på feeder, og regna vel egentlig med at kundeservice hadde nok kunnskap til å informere meg om noe annet enn skatt og avgift ble forskjellig. Lekse lært til neste gang :)

Kundeservice ringte meg 06.00 i morges og fortalte at enten kom de til å trekke 99k poeng, ellers ble billetten kansellert. Han oppfordret forøvrig til å legge inn et claim hos SAS, men skjemaet åpner ikke før reisen er gjennomført. Så da får jeg heller ta opp tråden igjen i Juni :D

Skippy and NoLimit like this.
  9. chrt

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke for å gni salt i såret, men billett i booking klasse O (business) ville gitt 100% EB-poeng hos KLM. Du kan selv se Eurobonus-partner KLM listen.

10. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    Selv nå når reisen er en ST award flight er booking-klassen min fortsatt O, og listen til SAS sier multiplikator for bestillingsklasse er 0%. Er det noe jeg overser?
    https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/klm/

11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,672
    Bonuspoeng:
    183
    O-klasse er også award, ikke umulig at SAS plukket bonusbilletter der dette var tilgjengelig.

chrt, WingmanWizard and natto like this.
  12. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,465
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke SAS sin klasse «O» ST bonus biz? Jeg fikk den klassen på min ST bonusreise.

Last edited: 07. mai 2025
    btm and natto like this.
  13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,672
    Bonuspoeng:
    183
    Bookingklasser for awards i SkyTeam varierer fra selskap til selskap. SAS har fortsatt I for business, Virgin har G, KLM og AF bruker O. For å gjøre det ekstra interessant selger KLM/AF også revenuebilletter i O-klasse.

14. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    43
    Så hvis man har en AF flight award biz, som så ble ombooket(som følge av kansellerte flights) av SAS og nå står som O-klasse. Så er det en teoretisk (muligens mikroskopisk) sannsynlighet for at det er blitt revenue billetter?

15. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    Mulig jeg også var litt trigger-happy med å ringe kundeservice i fjor da jeg postet denne: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-avslutter-ruten-københavn-shanghai-7-november-2024.21191/

Jeg så at bookingen hadde forsvunnet fra mine sider, ringte kundeservice umiddelbart, og erindrer de nevnte noe om at de kun booket om med AF/KLM og med ledige bonus-seter i første omgang. Kanskje det hadde blitt revenue-seter om jeg hadde ventet lenger, men var redd for at SAS skulle slå seg vrange med den klassiske "det er ikke fler bonusseter tilgjengelig, get lost"

16. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    Update fra kundeservice: Hun hadde lyttet på alle samtalene jeg hadde hatt med kundeservice, og sa at min kommunikasjon med kundeservice hadde vært klar hele veien, men at det var agentene sin feil at de ikke hadde trukket fler poeng idet feeder ble lagt på. Kundeservice hadde feilet på flere plan sa hun, og at "det är fixad:cool:"

Da ble jeg 69k poeng rikere og et hakk klokere :)

kongenamundsen, Leon, chrt and 21 others like this.
  17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig spør du meg!

natto liker dette
  18. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    Endte godt til slutt :)
    Klar for takeoff IMG_2978.jpeg IMG_2979.jpeg

Earl, Spielhaug, NorFlight and 6 others like this.
  19. eventyrer

eventyrer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    God tur :D.

natto liker dette
  20. chrt

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    God tur !! Enjoy :) Savner Kina allerede etter at jeg var der på en 11-dagers i påsken.

natto liker dette

Del denne siden