Hva tror vi? SAS har invitert til en pressekonferanse i morgen, tirsdag 30. juni. Der vil administrerende direktør Anko van der Werff presentere den store SAS-nyheten. I invitasjonen til pressekonferansen står det at SAS vil presentere sentrale tiltak som skal være med på å forme selskapets fremtid. Under pressekonferansen vil pressen få presentert hvordan SAS skal styrke de fremtidige internasjonale forbindelsene til og fra Skandinavia, samtidig som selskapet vil bidra til en bærekraftig utvikling.
The Blue Group? Personlig håer jeg at høsten for SKIT begynner 1. juli med alle de tekniske oppgraderingene som er lovet, men jeg tviler på at det skjer...
Jeg blir skuffet hvis det ikke blir snakket om nye fly. Enten brukte A330 fra Virgin eller nye A321/A330/A350 fra Airbus.
Leste på BC at representanter fra Malmø-kommune skulle være med/tilstede på pressekonferansen, med tilhørende spekulasjoner rundt et eller annet samarbeid i den forbindelse. Anko har angivelig også sagt at det som kommer er større nyheter enn at SAS angivelig vurderer å flytte hovedkontoret. I og med at de går ‘hardt’ ut håper jeg det er en stor satsning på IC med utvidelse av de nevnte flyene fra VS og muligens KL etc., og muligens enda mer feed fra Skandinavia til CPH. MH skal også strømlinjeforme flåten og kvitte seg med A350. MH tok over en av SAS sine maskiner for noen år siden, og det burde være en god deal for begge parter om SAS igjen kunne fått denne. I tillegg bør det vel være noe hold i ryktene om nye 339 og 359/X, og at disse vil leveres relativt tidlig som en deal med AFKLM, og deres store bestilling. Personlig håper jeg det ikke er nyheter knyttet til oppkjøpet eller strømlinjeforming av EB og FB. Her håper jeg ting drøyer i det lengste da jeg ser på EB som mer attraktivt enn FB. Time will tell.
Kan det være de plukker opp de 15 A330-900 som Air Asia X nettopp kansellerte, med litt raskere levering?
Flere fly samt hovedkontoret til Malmø. Da er de fortsatt i Sverige så slipper bråk om det samtidig som de er 30 min fra CPH.
Det kommer neppe så mye detaljer om akuratt dette før til høsten. AF/KLM venter fremdeles på godkjenning av EU sine konkurransemyndigheter for å kjøpe seg opp fra 20% til 60%. Siste estimater når det kan komme på plass var oktober. Dette handler nok om flybestillinger og forventet vekst fremover, spesielt i Københavnområdet.
Jeg krysser fingrene for at SAS har en helt genial masterplan, der de har kommet frem til at det lønner seg å gi fra seg det norske markedet på sølvfat til konkurrenten(e).