SAS kunngjorde akkurat på en pressekonferanse på CPH at de skal kjøpe opp til 55 Embraer E195 E2 kortdistansefly. Insideflyer.dk følger pressekonferansen. Mer info kommer. Embraers E195-E2 har, i likhet med Cityjets CRJ900, 2-2 konfigurasjon. E195-E2 er ideell for flyselskaper som trenger et svært kostnadseffektivt fly for høyfrekvente, regionale og kortere mellomdistanseruter, og som verdsetter fraværet av midtseter for passasjerkomfort. Den er ofte mer egnet for ruter der det er viktig med lave kostnader per flygning og raske snuoperasjoner. (Kilde: Gemini) Oppdatering: bestillingen er i følge SimpleFlying på 45 fly med opsjon på 10 til. Presse Dagens Næringsliv E24 SimpleFlying InsideFlyer.dk
DN skriver: SAS forteller at dette er fly som skal benyttes for å dekke flere av områdene og regionene selskapet ikke er like til stede i etter at det solgte Widerøe for noen år siden. Hele saken hos DN
55 Profit Hunters, ja. Tipper disse erstatter alt av CRJ. Det er ganske mange flere småfly enn de har nå, så man kan jo anta at noen 320-maskiner forsvinner fra en del intra-norge ruter. Litt beroende på hvilken plan man har, så vil jeg tro at såpass høy sigarføring vil gå litt utover utvikling av widebodyflåten; enten flere maskiner eller utfasing av eldre 330 (med mindre disse er leaset og går ut av seg selv etter noen år)
Spent på hva dette innebærer. Det kan enten bety å øke rutetilbudet ved flyplasser der de allerede er representert, men det kan også bety å opprette ruter fra flyplasser der bare Norwegian og/eller Wideroe er representert. Fra MOL går det for eksempel rutefly kun fra Widerøe (til BGO) og Norwegian (til OSL), etter at SAS trakk seg ut for et par år siden. SAS har imidlertid avganger fra AES og KSU, så det er ikke gitt at MOL blir prioritert.
De skal også erstatte de E195-maskinene SAS leaser nå. Samt de fire A319-maskinene SAS fremdeles har. Også blir det å utvide regionalnettet, og øke frekvenser. Hvis de kjører samme config som KLM har i sine E195-E2 så blir det rundt 130 seter. SAS trenger maskiner med under 180 seter som er det en A320neo tar. CRJ900 er ganske mye mindre enn E195-E2, det er en 90-seters maskin. Tror nok de fremdeles vil lease inn CityJet for å fly ruter hvor selv 130 seter blir for mye.
personlig håper jeg på minst en rundtur til på TRF daglig, så det vil være mulig å få flere connections derifra..
Det hadde vært flott. AES har allerede direkterute med SAS til CPH deler av året, og Amsterdam med KLM hele året, så de to andre flyplassene er kanskje vel så nærliggende.
Det kan for øvrig se ut som samtlige AES-OSL avganger allerede fra høsten av er satt opp med Embra maskiner. CPH ruta som i dag flys med CRJ har for øvrig vært smekkfull de gangene jeg har tatt den (sist senest på søndag) så å få den ruten på helårsbasis hadde vært deilig.
Dette gir veldig mye mening etter hva jeg kan se. Range er 2600 nautical miles. OSL-LPA er f.eks. 2216 nautical miles. Vil f.eks. være perfect for å opprettholde tynne ruter i off-season.
Ser ut som SAS går for 136 seter ref check-in.dk "E2-varianten kan indrettes i en konfiguration fra 120 til 146 passagerer, og SAS går efter en konfiguration på 136 sæder." https://check-in.dk/sas-gaar-efter-profitjaegeren-ordre-paa-54-nye-fly/
Enten et ekstra fly til CPH eller å starte opp til AMS igjen ville vært topp. CPH flyet har ikke akkurat så bra flytid nå for gode connections hvertfall...
Hvordan blir dagens SAS Plus/Business etter 1. oktober i denne maskinen? Her blir det vel 2+2 selv i Business etter 1. oktober? Det vil jo være nedtur for oss, og ekstra penger i kassen til SAS
Nå er ikke jeg noen expert på flybransjen, og vet ikke bakgrunnen for at valget falt på Embraer all den tid Airbus har A220 som de også kunne kjøpt..Da kunne de forholde seg til samme produsent, og kanskje fått noen stordriftsfordeler? Men som sagt har jeg ikke peiling på beslutninger som SAS tar mht økonomi og drift Noen som har noen betrakninger/mere peiling på valget av Embraer kontra Airbus?