Jeg var med i SAS fra 01jan2000 til siste april 2010. Det var «alltid» en overhengende fare for streik eller aksjon fra en av fagforeningene, og til tider tilnærmet aksjon fra selskapet. Det er nok bare å innse, det kommer alltid for å være sånn. Så får det bli opp til oss reisende hvordan vi velger å løse det(en manns minne på reisefronten strekker seg bare 2 uker tilbake i tid dessverre) og også hvordan selskapet løser det. Fra selskapets side så har det gått fra vondt(når Anko «slaktet» pilotene på livesending i tråd med børsregler og alle overenskomster) til nå hvor de skylder på konflikten i midtøsten for å innstille en flight fra solkysten til norges rettmessige hovedstad. Det er jo selvfølgelig lett å skylde på drivstoffprisene men fakta er nok/muligens at sjåførene heller er hjemme med familien enn å selge fritiden sin.
Jeg hadde en prat med en kabinansatt fra KLM en gang. Han gjorde et poeng av at kulturen i KLM vs Air France var at man i KLM ble enige og at de knapt streiket, mens det hos franskmennene var fullt av konflikter. Det må være veldig frustrerende fra begge side å hele tiden virke til å være på steile fronter med sine motparter. Den tyske løsningen med 1-dagsstreiker virker til å være et fornuftig kompromiss. Jeg er ogsåveldig ambivalent til det med flystreik. Jeg er for bra arbeidsvern etc., men samtidig er kanskje ikke pilotene de som skal rope høyest i samfunnet om dårlige vilkår. Det hjelper heller ikke at de tidvis legger streik til der det også treffer kunden mest. Hadde de i det minste streiket i f.eks. januar er det letter å ha sympati med dem. På samme tid har de en dispropesjonal makt ovenfor flyselskapet og står fritt til å utnytte denne slik de føler for. Det hadde også gjort hele sulamitten enklere om det var litt færre fagforeninger å forholde seg til.
Det jeg sliter å skjønne er hvorfor det «alltid» må være sånn hos SAS. Hvorfor er det ikke (tilsynelatende) samme problemer og konflikter i f.eks norwegian og widerøe? Skjønner den økonomiske siden med lønnsøkning for selskapet, men er de ikke tjent økonomisk med å unngå streik og kanselleringer i tillegg til påfølgende fall i omdømme år etter år? (Uansett om jeg flyr jobb eller fritid blir det sas 9/10 ganger for min del, men vet om flere som konsekvent unngår sas etter fadesen i 2022) For pilotene sin del må det jo nesten bli litt som at hvorfor skal man være porsche mekaniker når man kan tjene 40% mer som mekaniker for toyota. I tillegg fremstår det som at toyotaforhandleren er intressert i å ha et godt forhold med deg som ansatt? Er ikke mye annet en interessen for å skru på akkurat porsche som da hadde holdt meg igjen ihvertfall…
Det skal blir artig å se hav sas gjør med EU 261 kravene som kommer etter dette. Virker som de gjemmer seg bak midtøsten konflikten, men høye drivstoffpriser er ikke en ekstraordinær grunn til å kansellere.
Ligger vel i de fleste flyselskaper en lock-in-mekanisme på ansiennitet på attraktive ruter/skiftplaner og prioritet på disse. Ja, du kan tjene litt mer, men om du blir stuck med å fly korte innenriksruter når du egentlig best liker å fly 4-timersruter til varmere strøk, er det kanskje ikke verdt det? Jobbtrivsel betyr mye og jeg har gått ned i totalkompensasjon for å ha det gøyere på jobb, og har ikke angret på det valget.
Takk for grundig analyse! Eneste som kan legges til er at kansellerte flights ikke blir med i listen på Flightradar, så langt jeg har sett? Min siste kansellerte flight forsvant i alle fall fullstendig fra Flightradar på den gitte dagen - antaglig siden flyet ikke lenger var schedulert i det hele tatt.
Når det gjelder vilkår så ville jeg aldri jobbet som pilot (i SAS). Vel har man lønn over millionen (men i dagens samfunn er ikke det lenger et elitestempel) Et eksempel er at de ikke før i forgårs fikk vite hvordan de skulle jobbe i april. Man vet altså ikke planen i mai, juni etc… Ikke lang planleggingshorisont der altså. Og at arbeidsgiver skal fritt kunne pålegge meg opptil 15 tvungen permisjonsdag(er) med 6% trekk i månedslønn er heller ingen højdare. Det kan altså bli opptil 50.000 i trekk i året. Og så «skal» man selge de andre fridagene sine til SAS, når de finner det for godt? Så kan man jo bytte jobb, men da ryker 15 år oppspart ansiennitet og man må begynne på bunn. Ikke så attraktivt det heller.
De aller fleste rutene til norsk crew i SAS er nemlig disse relativt korte innenriksrutene. Pilotene i SAS starter med nærmere halvparten av hva du skisserer i lønn. Noen tillegg er det riktignok, men netto utbetalt er ikke spesielt høyt i starten. Jeg regner med at det er et greit hopp når man blir kaptein.
Det ser ok ut på SAS flystatus søk, men om du søker til BGO samme dag står 2 avganger som kansellert. Så om det ville blitt kansellert pga. det denne tråden omtaler ville det nok vært det nå. Ref. Awardfares er det bare fullbooket, 1 ledig i biz nå til 7k.
Veldig glad for at jeg ikke lenger er avhengig av SAS for å komme meg på jobb ... Har hatt min dose av å måtte fly hjemmefra om søndagen fordi det var fare for steik/konflikt natt til mandag .... Min neste planlagte flygning med SAS er 04.september ... ja ja T-47 er med KLM
https://www.vg.no/nyheter/i/oE3b6m/norwegian-setter-opp-120-ekstraflyvninger-i-norden En manns død er en annen manns brød.
Om du er nyansatt pilot i SAS Link og selv med maks salg av feriedager så er du langt unna millionen. Vet ikke hvordan det er med direct entry kapteiner, siden dette var fra en bekjent som havnet i høyre setet. Mer enn halverte lønnen fra Ryanair sin base i Bergamo. Også fascinerende at SAS har regnet seg frem til at det er bedre å bryte norsk lov og heller betale dagbøter til Arbeidstilsynet.
Som mange andre kjøper jeg ikke helt forklaringen med at det er oljeprisen som har skylda. Kladdpapir-regnestykke: - En A320neo bruker ca. 2100kg jetfuel i timen, som betyr ~2600 liter - Et oljefat produserer ca. 170 liter drivstoff (av varierende slag, men vi antar at alle sluttprodukter blir like mye truffet av råvareprisøkningen) - Prisen på et fat har i de siste par uker steget fra ca 70 til oppunder 110 dollar - I råvare betyr det da en prisøkning på ca. 600 USD per time. Det er godt mulig at det er andre kostnader i spillet, men med ca. 190 passasjerer per fly og fyllingsgrad rundt 85% tilsvarer oljeprisøkningen ca. 4 USD per passasjer per time - og dermed per billett om man anslar at de fleste avganger (OSL-TRD-BGO) innenlands havner på ca. en time. Det virker ganske korttenkt å innstille avganger av den grunn. Tror snarere at de enten har bemanningsutfordringer som skissert i tråden, eller at de sliter med å fylle opp setene.
Mulig konklusjonen din er rett, men regnestykket må korrigeres en del: - Fuel burn minimum 2300kg i snitt -> 2900 liter per time, og er nok enda høyere på korte flygninger inkl. taxi og takeoff. - Et oljefat er bare 159 liter - Råoljeprisen har økt fra 60 til 100 dollar, men jetfuel har økt fra 90 til 190 dollar. Må huske at alle militærflyene rundt Iran også øker etterspørsel etter jetfuel spesifikt. - Dvs. prisøkning på minst 1820 dollar per time. SAS A320neo har også bare 180 seter. Tipper videre at flightene de har kansellert hadde forventet fyllingsgrad nærmere 50%. Da er ekstra kostnad rundt 20 dollar per passasjer/time, og det kan jo tenkes at disse flightene i utgangspunktet gikk i minus.
SAS kan trygt dumpe ruta til Dubai. Den ruta der har ingen fremtid. De heller åpne ruta CPH - ATQ / København - Amritsar i India. Dette i stedet for med det flyet som skulle flydd til Dubai. Det er ei rute som trygt kan forsvares og hvis den harmoniseres med avgangen til LHR så blir det ei ganske så naturlig rute nå i rutenettet
Nei. Og det er ikke et reisemål de ville hatt mange passasjerer på om det gikk an. Men når det er sagt, er det noe bortimot crazy å sitte på de trange A320'ene i nærmere 7 timer til Dubai også. Ville aldri falt meg inn, når alle skikkelige flyselskap betjener ruten med wide-bodies som default. Vi er kanskje litt langt fra temaet i tråden
Ble kansellert igjen i morgen også. LHR-OSL siste flight for dagen fløy ikke sist jeg skulle tilbake til OSL for 2 uker siden. De flyr altså heller ikke i morgen på samme flight nummer. Dette var siste booking jeg hadde fra januar salget. Nå booker jeg ingen nye reiser med SAS. Null begrunnelse for kanselleringer i mailene som kom, og det ser ut som rutinepreget at de velger å kansellere flights ut av det blå. Pga oljepris? Who knows.
Enig, ikke book med SAS med mindre du må nå, og om en må booke med SAS, sørg for at stedet fu booker er refunderbart.