SAS kansellerer på grunn av for høye drivstoffkostnader

Tråd i 'Nyheter' startet av Eddie47, 16. mars 2026.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,295
    Bonuspoeng:
    293
    SAS kansellerer flyginger
    SAS har innstilt en rekke avganger fra flere norske flyplasser tirsdag. Selskapet viser til økte drivstoffpriser etter situasjonen i Midtøsten.

(E24)

2. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke god reklame akkurat , håper jeg ikke blir berørt til helgen.

3. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,881
    Bonuspoeng:
    113
    Først innfører SAS drivstoffavgift, og så kansellerer de flere flygninger fordi at de syns drivstoff er blitt for dyrt?
    Skriker ikke akkurat pålitelig flyselskap av dette.

4. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    41,553
    Bonuspoeng:
    293
  5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    77,602
    Bonuspoeng:
    293
    Siste avsnittet er vel mest aktuelt for oss bonusjegere. :p

Screenshot_20260316-202633.png

sutenai, AirMags, Kristian and 15 others like this.
  6. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,477
    Bonuspoeng:
    113
    Høres søkt ut, å skylde på midt-østen konflikt for å kansellere en masse innenriks som OSL-BGO i morra. Da er jeg redd dette egentlig henger mer sammen med mannskapsutfordringene SAS har slitt med i det siste, noe som SAS aldri har villet innrømme. Kan bli festlig til påsken dette om det blir slik fremover.

Frode789, markus, Kristian and 7 others like this.
  7. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,011
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, om man skal si noe positivt om denne tåkeleggingen, så er det at de virker til å være svært motvillig til å ta en pilotkonflikt til media. I motsetning til tidligere. Det er jo bra da :rolleyes:

magnusant liker dette
  8. trulsdd

trulsdd EBD

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    18
    https://www.aftenbladet.no/lokalt/i...pilotforbundet-sier-det-finnes-en-annen-grunn

I følge Aftenbladet og Pilotforeningen skyldes kanselleringene at pilotene ikke sier seg villig til å jobbe overtid.

Noen sitater fra saken:
    «Forbundslederen mener derimot at det er en annen viktig grunn som SAS ikke nevner.

Nekter å jobbe ekstra
    Han mener at en vel så viktig grunn til at kanselleringene, er en langvarig lønnskonflikt i selskapet, som gjør at de ansatte sier nei til å jobbe overtid.

Aftenbladet har fått bekreftet at dette stemmer fra flere uavhengige kilder i SAS, men som ikke ønsker å si det høyt.
    Forbundslederen mener derimot at det er en annen viktig grunn som SAS ikke nevner.»

og

«– Det ble inngått en femårig avtale etter den store streiken. Der framgikk det at det skulle gjøre noen lønnsjusteringer etter fire år, men at det skulle skje under fredsplikt, altså uten streikerett, forklarer Rego.

Han forteller at lite framgang i lønnsdiskusjonene har gjort at mange av pilotene nå nekter å jobbe overtid, siden de ikke har mulighet til å streike.»

SAS nekter for det, men vil i saken ikke svare på påstander om munnkurv på ansatte.

Virker ikke til å være verken god takhøyde, god stemning eller noe særlig tillit mellom ansatte og ledelsen i SAS om dagen.

9. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    585
    Bonuspoeng:
    93
    Det var min tanke når de første kanselleringene mine tikket inn og jeg så artiklene i avisen også. Ble diskutert på EU261-tråden, men nå har jo tydeligvis media plukket det opp også. Vanligvis pleier de nå å være særs så snakkesalige når de har argumenter de mener omverden bør forstå og vite om, men her hadde pressetalsmannen plutselig veldig dårlig tid til alle som spurte. Virker som om SAS er tilbake hvor de stort sett ender opp igjen (misnøye og konflikter), så intet nytt under solen der altså. Blir spennende å se om de prøver seg på "ekstraordinære omstendigheter" når kravene begynner å renne inn...

10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,011
    Bonuspoeng:
    183
    Men til forandring fra tidligere tider, så tar de ike skittentøysvasken i media (foreløpig). Det tar jeg som en positiv endring

EndreD liker dette
  11. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skulle med SK836 fra Paris til Oslo på søndag. Flyet var utsolgt. På sen formiddag kom det varsle om at flighten var kansellert, og at de jobbet med å finne alternativ rute. Etter en halvtime poppet det opp varsel om ny reiserute med SAS til Stockholm, og fly fra Stockholm til Oslo tidlig morgen etterpå. Bekreftet at vi ønsket dette, og regnet med at de ordnet hotell på Arlanda. Ved innsjekk på CDG var det kaos da flere som skulle med Oslo-flyet tydeligvis ikke hadde fått med seg at det var innstilt før de kom til innsjekkingen. Flyturen til Stockholm gikk greit og ved landing hadde det ikke kommet noe e-post om hotell. Ingen service-skranke åpent hos SAS, så jeg gikk til hotellet i terminalen og bestilte et rom for natten. Neste morgen var det avgang kl 0630 til Oslo. Ankom Gardermoen 7,5t senere enn planlagt, og til lettere kaos da alle tog stod pga jordfeil på Oslo S. Chattet med SAS for å høre begrunnelsen for kanselleringen, noe de aldri kommuniserte. Fikk etter en del meldinger vite at det var pga crewmangel. Legger derfor inn en krav om 250 Euro og for dekking av overnatting. Har selvsagt tatt vare på skriftlig dokumentasjon på hvorfor flyvningen ble kansellert, så håper det går greit med kravene.

Baldrick, AirMags, freddyen and 7 others like this.
  12. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm. Ikke så dramatisk for meg, men hadde billetter direkte OSL-AAR i dag. Ble endret til OSL-CPH-AAR med fulle fly. Kan hvertfall være en indikasjon på at de tar ned mindre trafikkerte ruter.

13. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor lang tid fremover er det kanselleringer? Ser mitt fly 08:45 OSL/CDG 21.03 ikke lenger kan kjøpes billetter til , er dette ett tegn på flyet kan bli kansellert? Starter reisen i Krs og lite lysten på å miste AF biz videre fra CDG

14. ReisenTilPepperen

ReisenTilPepperen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Det meldes om minst 1000 kanselleringer i april :eek:

15. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,233
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ble kansellert fra London til OSL sist helg også. Samt enda en avgang.

Dette er bare det evinnelige SAS maset om at de har 30+ fagforeninger de ikke blir enige med. Kommer aldri til å slutte fordi avtaler fra 1960-2010+ står ved lag.

SÅ glad jeg er ferdig med å bruke opp billig-flights jeg kjøpte fra dem i januarsalg nå. Man kan jo aldri stole på SAS.

Kun andre selskaper igjen for meg nå, etter EBG også er sikret frem til høst 2027. Nyttig å ha de sjeldne gangene det må bli SAS.

Villig til å vedde en god kasse vin på at det blir komplett stopp igjen i 2027, når pilot-avtalen går ut. De samme pilotene konket jo nesten hele selskapet ved streik og full stopp for et par år siden, og er sikkert like sure i 2027.

8 av 10 flights jeg tok siste 3 mnd med dem hadde trøbbel og delays (OSL-LHR eller motsatt), og folk ombord gråt fordi de mistet flyet videre til sør amerika fra LHR. Jeg kunne tildels trøste dem fordi jeg vet mye detaljer om LHR, og transfers pluss raskeste vei. Men likevel.

Minst 1000 flights innstilt i april, sier de nå:
    https://www.vg.no/nyheter/i/M7nk4B/sas-direktoeren-minst-1000-avganger-innstilles-i-april

Edit: Kan legge til at SAS Connect (det irske selskapet) er fullt integrert i SAS også nå. De var bra før. Men skiten renner nedover. Sist flight satt en av de ansatte på klappsete integrert i den ene toalett døren hele tiden etter service og spilte mobilspill. De hadde derfor sperret dette toalettet (døren sa occupied uten at noen var inne) for bruk i en A320, hvor alle i hele eco class hadde tilgang til kun 1 toalett istedet for 2.

Last edited: 17. mars 2026
    tmolvik, AirMags, markus and 3 others like this.
  16. Reiseglad

Reiseglad Medlem

Likes mottatt:
    189
    Bonuspoeng:
    43
    Har 9 legs med dem de neste 9 dagene for å sanke inn poeng i fbm julekalender. Lurer på hvordan det kommer til å gå….:confused:

Hvis noen blir kansellert og alternativene ikke er tilfredsstillende, hvor sterkt stiller jeg for å få poengene jeg ellers hadde fått?

17. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,233
    Bonuspoeng:
    293
    Pilotene har fredsplikt. Til 2027. Nå ønsker pilotene "bare" å ikke jobbe overtid.

Set smeller i 2027, det er garantert. Streik luktes lang vei.

18. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Man blir jo litt kortminnet. Nå skal jeg ikke forsvare at SAS kansellerer for det som angivelig handler om salg av fridager for piloter. Men utsagnet ‘man kan aldri stole på SAS’, som i 2025 beviselig var blant Europas mest punktlige selskap, faller på sin egen urimelighet. Det er jo ikke mange dagene siden det var en megastreik i Lufthansa, noe som fremstår som minst et årlig event på den fronten.
    For mitt vedkommende er punktligheten en av hovedgrunnen til at jeg flyr med SAS.
    Ellers er jeg enig i at våren/sommeren 2027 blir spennende med tanke på eventuell streik.

kaijoar, sutenai, KainBenwi and 7 others like this.
  19. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,233
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, de har god statistikk.

Men min påstand er at dette er fordi det ikke er så sinnsykt vanskelig å fly på rutetid 10-15 ganger om dagen til BGO eller SVG fra OSL.

Samme kan man si om ARN-CPH og endel andre stamruter.

Statistikk er flott, men når man teller pr flight, blir alt rotet på utenlands nettverket utenfor Norden spist opp av at 80-90% prosent av SAS flights er innefor et lite triangel i Norden som trekker gjennomsnittet opp.

magnusant liker dette
  20. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er dette bare et veldig begrenset utvalg flighter, på tre forskjellige ruter fra samme flyplass (LHR-OSL/CPH/ARN), for de siste syv dagene. Da viser tallene at 101 av 108 flighter er i rute, som gir en punktlighet på 94%, som er veldig bra i global sammenheng. Dette er høyere enn punktligheten SAS oppnådde for 2025, som var 86%.
    Gjorde samme regnestykke for et annet ikke-navngitt selskap som fly samme ruter. Tilsvarende tall var 90 av 100 flighter i rute, altså 90% punktlighet.
    Det er ikke fullt ut en tilstrekkelig analyse, men det tegner et bilde om at SAS i de fleste tilfellene får passasjerene frem i tide, i det minste på de nevnte rutene.
    Hvis hypotesen om at nordiske flighter trekker opp punktligheten har SAS i så tilfelle nær 100% punktlighet i Norden.

Attached Files:

kaijoar, tmolvik, holmen and 4 others like this.

Del denne siden