SAS forsinket, rekker ikke siste tog. Krav på noe?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av indahla, 20. febr 2022.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,052
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt fly LHR-OSL skulle lande 22:40 men er nå 40 min. forsinket. Siste tog fra Gardermoen til Larvik går 23:13 og dette rekker jeg nå neppe.

Har jeg krav på noe som helst med tanke på at det kun er en 40 min. forsinkelse?

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    76,491
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, men du kan ta det på reiseforsikringen.

indahla liker dette
  3. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Jf. FLYKL-2021-01690 har du muligens en sak her. I den saken var det forsinket bagasje som medførte merarbeid og tid for passasjer som dermed mistet siste tog hjem og Nemnda anbefalte refusjon av ca 2k NOK for taxi hjem. Nemnda mener at selskapets ansvar faller inn under Luftfartsloven § 10-20, kort oppsummert at fraktføreren er ansvarlig for tap som følge av forsinkelse med mindre det godtgjøres at alle forholdsregler som med rimelighet kan kreves for å unngå tapet, er tatt, eller at dette ikke har vært mulig.
    Så vil det vel bli en vurdering av om 40 minutter er tilstrekkelig for å anses som mangelfull levering av tjenesten.

indahla liker dette
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,052
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker det blir hotell på Oslo S også ser vi om jeg kan sende krav til reiseforsikringen.

5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,287
    Bonuspoeng:
    183
    Husk at en prikk på reiseforsikringen vil slå ut i økt premie, så du får vurdere om kravet er stort nok til at det er verd det da :/

6. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ofte vært heldig med slike krav. I hvert fall mer enn 50% gikk gjennom hos SAS. Men så må det sies at det stort sett kun var snakk om ca. 300-400 kr per sak. Min erfaring er at man har bedre sjanser om man ber om voucher.
    Om man har krav på det kan jeg ikke si, men det @snik skriver høres interessant ut. Jeg har aldri sendt en klage til nemnda for såpass korte forsinkelser.

7. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,816
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilket selskap mener du dette gjelder? Jeg har tidligere jobbet i to ulike forsikringsselskap, og har aldri vært borti det du skisserer her.. Heller ikke i ettertid som "vanlig" kunde i ulike selskaper.

Liza, Kalsnes, furlong and 9 others like this.
  8. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    45,292
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg aldri merket noe til, men har kun brukt forsinket bagasje

9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,052
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har selv jobbet i ett og aldri hørt om dette ..

10. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,880
    Bonuspoeng:
    113
    Om dette var Jeopardy ville spørsmålet vært:
    Jeg bulket bilen i parkeringshuset på kjøpesenteret og jeg lurer på om jeg bør bruke forsikring eller betale for reparasjonen selv? :D

Greit nok at det føres oversikt over alle krav, men det skal nok mye til før du er uønsket som reiseforsikringskunde. Skadetypen er nok avgjørende. Krav som dokumenteres fra tredjepart (feks forsinkelser) er nok ubegrenset.
    Litt verre om du blir frastjålet mobilen hvert år, akkurat når den nye modellen er lansert.

Last edited: 20. febr 2022
    travelislife liker dette
  11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,052
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenker at et krav på 800,- for en hotellnatt er innenfor :)

12. travelislife

travelislife Will travel to my last day

Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Det kunne ha stemt. For enkelte mindre selskaper med mangelfulle / dårlige modeller for premieberegning så kan de bruke en såkalt aritmetisk modell som gir et lite påslag ved skadesaker foregående år med utbetaling, meeeen, det er lite i bruk og lite aktuelt for dagens selskaper med litt volum. Er andre ting de benytter for å kalkulere premie og man skal i utgangspunktet ikke straffes for berettiget bruk for forsikring. Såe. De to andre som har gitt kommentarer på denne, må jeg stemme i. Jobbet forøvrig med fornyelse av forsikringspoliser til kunder for noen år siden.

13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,287
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm... det dere sier her er jo gode nyheter for meg :) ... For jeg fikk to større trøkker på rappen, først en sykehusinnleggelse også måtte jeg flykte fra India på grunn av pandemien tok over verden, så det var såpass store krav at jeg forfulgte dem. Så den prisøkningen på forsikringen skyldes andre ting, sånn som å ha rundet 40 kanskje? o_O

Ok, så jeg bør ikke bry meg om at jeg har hatt krav med utbetaling de tre siste årene :)

14. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,176
    Bonuspoeng:
    113
    Krever ikke reiseforsikringen at man har en viss til til rådighet ved overgang fra et transportmiddel til et annet?

15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,052
    Bonuspoeng:
    293
    Sikkert. I mitt tilfelle hadde jeg 35 minutter.
    I praksis brukte jeg 12 (når jeg først hadde landet).

16. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,245
    Bonuspoeng:
    113
    Min forsikring krever 2 timer. Har inntrykk av at det er relativt standard.

furlong liker dette
  17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,973
    Bonuspoeng:
    183
    Innhenting av reiserute i frende krever en forsinkelse på 1,5 timer, men har et inntrykk av at en av og til ser litt mellom fingrene på slike saker. Skader aldri å sende et krav og se hva som skjer.

andm liker dette
  18. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Med fare for å vekke til live en gammel tråd, men jeg lurte på det samme som @indahla og da jeg søkte i forumet havnet jeg i denne tråden.

Som @snik nevner, så har lignende saker i Flyklagenemda ført fram. Både sak 2021-01690 og sal 2022-02617 har gitt klager medhold for dekking av taxi i henhold til luftfartsloven § 10-20.

Forøvrig kan man søke opp klagesaker her: https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/htmlViewer?documentName=dommer_og_avgjoerelser

Sak 2022-02617: https://reiselivsforum.no/digiforms/sessionInitializer?xsessiontag=464485267
    Sak 2021-01690: https://reiselivsforum.no/digiforms/sessionInitializer?xsessiontag=589492459

19. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    30 minutter etter et vennlig, men bestemt svar tilbake til SAS Customer Claims avdelingen, med henvisning til luftfartsloven § 10-20 fikk jeg positivt svar, med bekreftelse om at de dekker min (del av) taxiregningen.

Skal sies at de allerede hadde dekket konas halvdel av taxiregningen, så det var jo litt rart at hun fikk tilslag og jeg fikk avslag. Men det kan altså være verdt å sende en kort klage og henvise til loven... :D

Del denne siden