Gode nyheter! Er det lov å håpe at den kjapt kommer inn på LAX rotasjon... sitter med A330 i mars p.t.
LAX er ingen problemer med A330, det er bare det at tre av SAS sine eldre A330 ikke er utstyrt med crewrest-modul. Det er bare HND og PVG som er problematisk for an A330.
Nå er det også bekreftet direkte fra SAS at SE-RSC kommer tilbake: https://www.dn.no/luftfart/sas/air-...gantfly-har-minsket-leien-kraftig/2-1-1595498 Da er SAS sin A350-flåte tilbake til 4 maskiner. 2 maskiner er fremdeles i bestilling hos Airbus for levering i 2025.
30. des. ankom eks SE-RSA TPE. Ikke umulig vi faktisk reiser med dette flyet som B-18919 etter overgang til ST. En stor nyhet for flyinteresserte på Taiwan da RSA ankom TPE (Spol gjerne til 05:05)
Ser ut som A350 skal brukes på hver avgang til HND,PVG, LAX og BOS i sommerhalvåret etter BKK ruten stopper i slutten av April. Ett unntak er fra 14 til 25. Mai, da er det A330 til LAX og BOS, mulig det er ett vedlikeholdsvindu for A350'ene?
Neste A350 til SAS er forventet at blir MSN764. Planlagt levering er høsten 2025. Blir høyst sansynlig SE-RSG.
Noen som har mer innsikt i hva som ligger i dette med tanke på antall og tidslinje? https://check-in.dk/sas-planlaegger-udvidelse-af-langdistanceflaaden/
Første nye A350 (MSN764, SE-RSG) forventes å leveres rundt nyttår. Her komponentene på vei til Toulouse nå. Neste maskin (MSN782, SE-RSH) kommer noen måneder senere, så mars/april. Når det gjelder A321LR er det nok snakk om man kan gjøre noen avtaler med leasingselskap som har ordre. Det ligger også i kortene at man må gjøre noe med A330-flåten etterhvert. Da tror jeg man er tjent med å vente på at AF/KL har kjøpt seg opp til majoritetseier i SAS.
Neste A350 til SAS (SE-RSG) er observert ferdig malt ute i friluft på TLS. Flightline 2/11/2025 by A380_TLS_A350, on Flickr F-WZHK Airbus A350-941 764 SAS Scandinavian Airlines fcs (RSG on nwd) (SE-RSG) - Toulouse TLS/LFBO 08.11.25 by Dan Raistrick, on Flickr Edit: Forventet levering er fremdeles slutten av desember 2025.
Takk for update! A350-9 er veldig behagelig å fly i. Var i SAS sin da ganske nye maskin til USA for noen år siden, i halvfull eco cabin på dag-flyvning med raus drikke-servering som diamond. Veldig bra måte å komme til NY på, mens SAS enda satset på OSL for langdistanse, ikke bare CPH.
SE-RSG har gjennomført "rejected takeoff" test i TLS. Bør nærme seg første flyvning en av de kommende dagene. Siste A350 i bestilling, SE-RSH er også sett på TLS, uten maling og motorer. RTO msn764 F-WZHK 25/11/2025 by A380_TLS_A350, on Flickr Edit: Første flyvning var 27. november. First Flight msn764 F-WZHK 27/11/2025 by A380_TLS_A350, on Flickr