Hei alle sammen! Vi booket en Partner Award tur/retur i biz Oslo - Orlando, med mellomlanding i Amsterdam og Manchester på utreisen. På et eller annet tidspunkt har en agent kansellert de to første flyvningene, slik at vi nå bare har en reise Manchester - Orlando - Oslo. Jeg ringte inn til SAS da jeg hørte det. Agenten jeg snakket med på telefon gikk igjennom alle samtaler jeg hadde hatt med SAS, og innrømmet at dette var en nyansatt som hadde gjort en feil. Da det ikke lenger var ledige bonusbilletter til Manchester, var det imidlertid ingenting de kunne gjøre med dette. Etter dette har jeg i ukevis prøvd å kontakte både Customer Service, EuroBonus Gold support og Customer Care for å få tilbake disse billettene, men alle hevder at ikke det er noe de kan gjøre for meg. Juridisk vet jeg at de strengt tatt ikke kommer noen vei, da jeg har bestilt og betalt for en reise jeg ikke får. Problemet er imidlertid at hver gang jeg spør om jeg kan få snakke med noen "lenger opp i systemet" bare slutter de å svare på mail eller legger på telefonen. Er det noen som har noen som helst kunnskap om en annen enn de alminnelige kanalene man kan ta kontakt med, for å få tak i noen i SAS som faktisk har kompetanse til å fikse dette og/eller kan nok om jus til å vite hva jeg faktisk har krav på?
Hvor lenge er det til utreise? Du kan ta saken til forliksrådet. Flyselskapene taper alltid slike saker.
Dessverre en kjent problemstilling. Du kan kanskje gjøre som @furlong skriver, men jeg har ikke hørt om mange sånne saker der agenten har gjort feil. De burde jo selvsagt frikjøpt seter for dere og rettet opp. Spørsmålet er om dere hadde faktisk PDF-bekreftelse på hele reisen, eller om billettene aldri har vært billettert? Imidlertid er det flere sånne saker der flyselskaper har kansellert og de nekter å åpne opp seter slik at folk kommer seg dit de har billett. Der pleier flyselskapene å tape, men det er også en lang og tidkrevende kamp, noe flyselskapene vet å utnytte. Et alternativ er at du kjøper billettene og krever det refundert fra SAS i ettertid.
Enig i at det antagelig er vesentlig om du har fått bekreftede billetter på PDF eller ikke. Har du det så stiller du nok sterkt i en sak
Desverre vanskelig å få saker lenger opp i systemet via agenter, virker som de sitter på ett fast manus de er tvunget til å følge.. Noen har hatt hell med å kontakte pressesjefen i SAS, Eurobonus sjefen selv er også mulig og kontakte. Etter boka er det ikke riktig vei å gå, men når kundeservice er bundet til hender og føtter har man lite valg. forliksrådet/reiselivsforum også en siste mulighet Som nevnt av andre her, hvis du har hatt bekreftede billetter (altså fått PDF dokument hvor disse flightene er oppført) har du en ekstra god sak, og dokumentasjon på at du faktisk har hatt disse billettene. Da bør du også kunne påberope deg denied boarding, etter de nye retningslinjene i EU261. Da har du krav på 600EUR og omruting..
Slike situasjoner er veldig frustrerende. SAS-agent ser kun ledige bonus-billetter og kan ikke gjøre annet. Prøv å finne en ny rute selv, enten en ren SAS-rute eller via SkyTeam, ring deretter inn for å legge det til opprinnelig reise. Opprett nye bonusreiser til MAN på ulike bookingnr om du må blande klasser. Kjøp OSL-MAN for penger. Eller fly til Bergen for poeng og kjøp for cash til MAN. Fly til London og ta toget om man er virkelig desperat
Forliksrådet er som regel raskere enn flyklagenemnda. Men jeg ser du skrev ukevis, så du kunne ha sagt når du har ringt til SAS for andre gang om samme problemstilling og kom ingen i vei. Så må du si i telefon at du tar det videre til forliksrådet, hvor et av kriterium til å opprette sak i forliksrådet er at du varslet dem til å forfølge saken videre. 99% av dem sier at de kan ikke gjøre noe med det frem til du møter SAS i forliksrådet. Så du kunne ha spart ukevis ved å gjøre på min måte
Dette er akkurat det jeg ville gjort. Da kan man isteden for (eller i tillegg til) å bruke tid på dette nå isteden krangle med SAS om å få tilbakebetalt pengene etter reisen er gjennomført. Det forutsetter såklart at du har gyldige billetter for resten av reisen og at OSL-AMS-MAN ble billettert i utgangspunktet og du fikk tilsendt PDF så du har dokumentasjon. I verste fall taper man billettprisen OSL-MAN, noe som kan være verdt det uansett Er det lenge nok til reisen er det kanskje verdt det å ta dette gjennom flyklagenemnd/forliksråd før man bestiller noe billett for penger.
Hvis reisen starter i UK så har du vel fryktelig høye avgifter nå. Eller har du fått beholdt de som skulle være fra Oslo? Hvis du har UK-avgifter ville jeg lagt på avreise fra f.eks AMS og heller betalt for OSL-AMS.
Jeg ville gjort dette, avhengig av tidsfaktor: 1. Ring og skriv til SAS (klarer at du gjør lydopptak av samtalen) og meddel at du kommer til å kjøpe revenue-billett for utreise og kreve utleggene dekket av SAS i ettertid gjennom rettsprosess, ink. saksomkostninger. 2. Klag til Flyklagenemnda. Det kan gå veldig kjapt. Leverte klage 7. januar. Dagen etter ba nemnda om tilbakemelding fra SAS. 17. januar ga SAS seg uten å gidde å krangle videre. 3. Klag til Forliksrådet parallellt om det er dårlig tid.
Jeg opplevde det samme for noen år siden med bestilling til Bali med Turkish Airlines. Jeg sendte et søksmålsvarsel til gull-eposten der jeg krevde en tilfredstillende løsning: "SAS må rette opp i denne feilen. Det innebærer at billettene til min mor på snart 70 og hennes mann endres tilbake til 18. februar, slik det hele tiden skulle vært. Jeg forventer at dette ikke medfører noen ekstra kostnader for meg. Dersom SAS ikke klarer å finne billetter i sitt bonussystem så forventer jeg at SAS finner ordinære billetter og dekker dette. SAS har ikke blitt bedt om å endre disse billettene, men har allikevel gjort en uautorisert endring. Dersom SAS ikke finner en tilfredsstillende løsning vil jeg kreve økonomisk erstatning tilsvarende summen av nye tilsvarende billetter." Svaret kom dagen etter da jeg satt på fødestua med min samboer . Både SAS og samboer leverte den dagen for å si det sånn.
Ift reise og alternativer: 1. Du har mulighet for 24t layover i MAN, både utreise og hjemreise, så er ledige plasser kan overnatting i MAN løse problemet, men det går mer tid og penger (men kanskje ikke mer enn å kjøpe egne flybill til MAN?) 2. Jeg ville også sjekket om det finnes andre muligheter for å komme til MAN, f.eks. fra STO eller CPH - alternativt AMS som Upsaker foreslår. Avgiftene med start i UK er en god del høyere enn ved transfer så det er å foretrekke. I tillegg er det flere og kanskje rimeligere reiser dit enn til MAN for cash om man må ut med det (?)
Wow, tusen takk for så mange gode svar på så kort tid. Det er lenge til avreise, så sånn sett har jeg god tid. Bare frustrerende å møte på så lite hjelp. Jeg har fått tilsendt både bestillingsbekreftelse og PDF-billett. Jeg vet at jeg har en god sak i forliksrådet, men jeg forstod ikke til hvem jeg skulle sende prosessvarsel når ingen svarer meg. Men jeg takker for hjelpen så langt, prøver meg på tipsene deres, og gir en tilbakemelding her når jeg vet hva som funket.
Det er nesten håpløst å få tak i noen voksne hos SAS. Og det samme gjelder andre flyselskaper helt generelt, så her er de ikke verre eller bedre. Beste tipset er å "fylle på" med billetter du kjøper for penger. Og claime fra SAS I etterkant. Gi dem 2 ukers frist på å dekke billettene, med klar beskjed om at du går videre til klagenemnd eller forliksråd om de ikke aksepterer på 14 dager. Klagenemnd er gratis, men tar tid. Forliksrådet koster penger, som du evt får tilbake hvis du vinner. Og de også har litt ventetid, men veldig avhengig av hvor du er i landet. Ps, gratis ekstra tips. Når du kjøpte billetter på nett fra der du bor, kan du også bruke det lokale forliksrådet der du bor. SAS gidder neppe å møte opp hvis det er utenfor Oslo (og knapt da), så du kan vinne på walkover. Som er resultatet hvis den andre parten ikke møter opp.
Hei igjen, alle sammen! Jeg endte med å ta saken til Transportklagenemnda Fly. Jeg fikk da omsider kontakt med noen i SAS som faktisk har kompetanse til å håndtere slike saker. De la seg flate, og har nå lagt nye billetter i samme klasse til i den opprinnelige bestillingen. Håpløst at det skal være slik, men da løste det seg i hvert fall heldigvis. Tusen takk til alle som kom med gode tips!