Tror ikke SAS kommer til å legge så voldsomt mye mer penger i sin egen IT da alt av systemer blir erstattet av AFKL-gruppen.
Dessverre et veldig godt poeng. Det kommer til å ta tid, men i praksis kan det jo bety massive forbedringer mtp SAS IT.
For å ta SAS bittelitt i forsvar. Prisen for bonusreiser har økt med 0 poeng til destinasjoner som USA, Brasil, Zanzibar, Tokyo etc. (alt bortsett fra Sørøst-Asia, og Karibia, men der er det litt pluss og litt minus). I samme periode har inflasjonen (Norge - SSB) økt med 24%. (Jan 2020 - Mai 2025), samt lønningene for noen/mange har økt tilsvarende (STORT forbehold). Det hadde vært interessant å se tall på hvor mye flypriser har økt i samme periode. Så lenge prisen målt i poeng ikke øker, må nødvendigs marginen hentes inn andre steder, eller så må selskapet akseptere lavere margin. All den tid mye av poengopptjeningen fra annet enn fly er basert på % av beløp betyr dette at vi får mer for mindre. Nå har riktig nok SASMC og AMEX blitt dyrere siden den gang, men i det store bildet er har den totale prisen for en bonusreise økt mindre enn inflasjon (ja, dette er litt forenkling av virkeligheten). I prinsippet skulle en reise til USA ha kostet 161,200 poeng om alt skulle vært tatt ut i poengprisen. Hvis man regner 8-10 øre per poeng, tilsvarer dette en økning på 2,500-3,000. Dette er altså mer enn hele årsgebyret på SAS MC. Eventuelt 3-4 ganger mer enn endringegebyret de nå har innført for long-haul.
Ikke uenig, men enkelte quick fixes som feks voucher-betaling på ST-reiser, eller åpne for OJ-bookinger på nett med ST burde ikke kreve så voldtsomt mye. De har allerede disse funksjonene for rene SAS-bookinger, samt at det har vært mulig på partnerbookinger tidligere.
Det samme gjelder voucher-betaling for ekstratjenester som legges til en eksisterende bestilling... plutselig forsvant muligheten i fjor. Det er ikke det tekniske. Det er viljen som mangler hos SAS.
Jeg gjetter på at det har sammenheng med at de det siste halve året har solgt vouchere med rabatt, og at det kun skal være mulig å bruke disse på flyreiser med SAS for å øke salg på eget metall. Det gir jo ikke så mye mening for SAS at man i teorien skal kunne få rabatt på skatter og avgifter på flyreiser med andre selskap hvor kundens kostnad (poengene) er sunk cost og SAS kun har utlegg i en slik transaksjon.
Å avbestille en long haul, da mister man bestallingsgebyret på 450? Synes det virker noe ulogisk om endrings gebyret er 750,-.
Jeg tenker at de regner med at flere «legger på» 300 til i forhold til å risikere å miste hele reisen da avbestilling ikke garanterer at billettene er tilgjengelig igjen.
Det er jeg ikke uenig i. Men jeg ville bare sjekke om 450 var riktig fortsatt, står ikke klart på SAS nettside.
Det er andre i SkyTeam som også justerer på prisene. Virgin Atlantic har nylig mer enn doblet YQ avgiftene og tar nå 5-6kNOK hver vei til USA i biz. Hvis SAS må dekke dette i ST internfakturering, så kan vi regne med enten økte SAS-avgifter på disse reisene, eller mer trolig kraftig reduksjon i tilbudet fra VA. Og VA er vel de siste hvor vanlig dødelige kan finne ledige bonusseter i biz
Største problemet er at nettsiden fortsatt ikke støtter mixed class reiser. Da blir det helsikes masse gebyrer da du må legge på evt eco legs i etterkant, og hvis dette ikke er til/fra Norden blir det 750kr pr passasjer. Samtidig når 24 timers regelen forsvinner så kan man sitte i en situasjon hvor man har booket hovedleg, men det er blokkeringer/O&D restriksjoner som gjør at du ikke får lagt på feeder. Da må du ut med 450 kr per pax for å avbestille.. eller kjøpe separate billetter Om de ønsker mindre belastning på telefon er jeg usikker på om dette er veien og gå, for min del kommer jeg nok til å ringe mer for å prøve booke mest mulig i en smekk fremover og sa må jeg ringe...
Jeg er enig, men vil jo tro at disse økte avgiftene er noe som kommer SAS til gode, mest sannsynligvis tar de nå en (større) cut av avgiften. Kortselskapene tjener veldig mye mer på bruk og renter enn avgifter og vil jo helst ha disse så lave som mulig. Det kan tenkes at de har økt prisen på poeng, men da tror jeg Trumf ville reagert, og EB-shopping ville blitt betydelig slanket. Men ja, jeg tror vi uansett står ovenfor en reprising om ikke så lenge, noe som devaluere eksisterende poeng - og muligens skape et (midlertidig) gap med tanke på å generere nye poeng. I det større bildet har disse regnestykkene en tendens til å følge kjøpekraften.
Huh? Er dette priser fra Londonium, eller fra OSL? Ellers har jeg jo i perioder sett 9 biz på AFKLM. Selv SAS driver og slipper seter, har sett opp til 6 i biz.
Vet ikke helt detaljene, men det er nevnt på flere sites som f.eks. denne: https://onemileatatime.com/news/virgin-atlantic-flying-club-fees-award-tickets/
Jeg finner ikke ut hva endringen i gebyrer betyr for rene kanselleringer. Det er vanskelig å finne presis informasjon om dette på hjemmesiden til SAS. I juni avbestilte jeg en SkyTeam reise til SPU som var bestilt i januar. Jeg fikk tilbake hele beløpet jeg hadde betalt. På “refund notice” står beløpet på EUR 64,01 som “Taxes, Fees, Other Charges”, altså ikke spesifisert hva som er gebyrer, og jeg husker ikke om jeg bestilte på nett eller telefon. Kan en full refusjon tyde på at jeg bestilte online? Er dette riktig praksis? I så fall, er det fremdeles slik?
Hvis du finner pdf fra bekreftelsen, så bruker det å være noe mer spesifisert (ST avgift bruker å være spesifisert). Da kan du sammenligne med hva du har fått igjen.
Det jeg mener er at hvis du finner pdf fra bekreftelsen da du bestilte turen, kan du lettere de hva som er hva. Ved en refund pooler de ofte alt i et, men ikke alltid. ST gebyret kommer på uavhengig om du har booket online eller per tlf. Det står ofte registrert som 'Service fee' ved bestilling. Ved frivillig avbestilling skal dette ikke følge med. Eksempel, en booking gjort: Avbestilling: ST booking avgift kommer altså ikke med på refund notice under 'Amount paid', selv om den opprinnelig ble betalt. Hvis det er irrops og du skal få den igjen skal den dukke opp slik: Så, da er vi tilbake til det jeg mente med mitt første svar: Sjekk pdf fra bekreftelsen da du booket reisen.
Nå forstår jeg hva du mener, men jeg har ikke denne informasjonen. Her er min booking: Her min refund: Altså, ingen informasjon om gebyrer, men hovedpoenget mitt er at jeg får full refusjon, noe jeg ikke opplevde hos SA. Jeg lurer altså på om dette er vanlig praksis hos SkyTeam, også etter endringene som er omtalt i denne diskusjonen.
Der ser ikke ut til at du betalte ST avgift når du booket. Du fikk tilbake alle skatter og avgifter, som du skal. Men da du ikke opprinnelig betalte ST avgift, så fikk du alt tilbake. Og det er jo greit.