SAS øker endringsgebyret for SkyTeam bonusreiser

Tråd i 'Nyheter' startet av Loffen, 04. juli 2025.

1. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    471
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut som SAS i det stille har økt endringsgebyret for bonusreiser hos partnere.
    https://www.sas.no/eurobonus/poeng/bruke/partnerbonusreiser/ er oppdatert med nye vilkår som blant annet sier et endringsgebyr på 750kr for long haul og 250kr short haul. Legge på feeder koster nå 150kr…

Endringer:

Vårt kundesenter kan hjelpe medlemmer med å legge til tilslutningsfly (inkludert i en annen reiseklasse) i eksisterende bonusbestillinger. Tilslutningsfly er flyvninger fra Norden til en av våre tilkoblingshuber (CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON). For eksempel kan UME–ARN–CPH legges til en eksisterende CPH–EWR-bestilling. Kostnaden er 15 EUR / 150 SEK / 150 NOK / 100 DKK / 15 USD / 25 CAD per person.

Ombestillinger gjøres ved å kontakte kundeservice. Ombestillingsgebyret er 25 EUR / 250 SEK / 250 NOK / 175 DKK / 25 USD / 32 CAD per person for bestillinger med flyvninger innen Skandinavia og Europa, og 75 EUR / 750 SEK / 750 NOK / 525 DKK / 75 USD / 96 CAD per person for interkontinentale flyvninger.

2. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Muligens et dumt spørsmål, men koster tilslutning 150 kroner, eller er det 150 pluss ordinær pris for tilslutningsreisen?

3. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    471
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jeg usikker på.. Jeg vil tro det erstatter endringsgebyret.

Så også nå at tilslutning nå kun er fra norden til en hub i europa og ikke i begge ender som før. Så til de skandinaviske hovedstedene + Paris, London og Amsterdam..

4. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Har det ikke alltid kostet 150 kr da?

5. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Herregud...

Her lukter jeg konsulent-satte mål, navlebeskuing og smaking på egen tiss. SAS må åpenbart gjøre effektiviseringer, men de har en ganske lang liste av tiltak som bør gjøres før de begynner å gå til angrep på de meste lojale kundene,

Nå må Pandaer og EBD møte opp på "Conversation with..."-kvelder, se disse folkene i øynene og forklare at de ikke kan straffe kunder med sin egen udugelighet.

Bonusreiser med SAS har blitt ganske vanskelig / er mye jobb, med store økninger i utgiftene kjenner jeg at det kanskje ikke er helt verd tiden. Her forsvinner haloeffekten. Kjenner at business caset for kredittkort blir dårligere og dårligere for min del osv osv

Supersergei, jonss, epsen123 and 9 others like this.
  6. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    883
    Bonuspoeng:
    93
    150kr var for alle endringer før, men nå er det feeder flights det gjelder

Last edited: 04. juli 2025
  7. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Tilslutningsreisen har jo som oftest ingen pris i seg selv utover poengtabell. Jeg tolker det slik at gebyret for å legge på en slik reise (som du må gjøre fordi SAS ikke har det tekniske på stell og må gjøre dette manuelt) er 150, mens gebyr for andre endringer er 750.

Merk at at gebyrene på SAS-reiser ble introdusert som en mekanisme for å unngå stort antall avbestillinger, ifølge SAS selv. 750-gebyret på Skyteam-endringer er ren blodsuging, funnet opp av excelryttere som jakter bonuser. Spesielt med tanke på at jeg tror SAS har store tekniske mangler etter overgangen til Skyteam, og i praksis skaper en slags forretning på selvproduserte sitroner.

8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Om det faktisk viser seg å stemme om at man er begrenset til kun disse stedene, vil det bli enda vanskeligere å sy sammen en reise.. spesielt østover.. mange mulige alternativer som forsvinner fra en allerede tynn tilgjenglighet.

Frode789, EndreD, themichael and 3 others like this.
  9. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Fantastisk..

Si du skal bestille en long-haul bonusreise ut fra en ST hub for 4 pax nå:

• Bestille utreise på nett når billett slippes, kan ikke vente på å finne tur-retur samtidig da tilgjengeligheten er for dårlig.
      Bestillingsgebyr: 4 x 450 = 1800 kr
    • Det er ikke mulig å bestille reisen gjennomgående på nett, så en må ringe inn senere og få lagt på feeder til hub (om det i det hele tatt lar seg gjøre, vi ser at reiser til hub ofte er begrenset til kun nye bestillinger og ikke mulig å legge til som feeder)
      Endringsgebyr: 4 x 150 = 600 kr
    • Retur blir tilgjengelig, ringe inn og få lagt på retur.
      Endringsgebyr: 4 x 750 = 3000 kr
    • Klarer du da finne feeder tilbake fra hub? I så fall blir det ny runde med 600 kr endringsgebyr, eller du må avbestille da det ikke går, og taper alle gebyerene.
    Totalt: 6000 kr som kan gå tapt om du må avbestille.

jonss, Frode789, The_Dude and 4 others like this.
  10. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Gebyrene er vel per oppringing, ikke per pax?

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Det er per pax ja...

12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg antar SAS ønsker å få ned mengden endringer på bestillinger, men start heller med å gjøre bestillingsprosessen bedre slik at man slipper alle disse manuelle endringene i ettertid…

biaop, wilco, Frode789 and 2 others like this.
  13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,303
    Bonuspoeng:
    93
    Er veldig valid poeng. Blir fort dyre reiser, selv med bare 2 pers også.

Men, hvis jeg skal banne i kirka; Kan dette hjelpe på tilgjengeligheten da? Inntrykket er at mange booker uferdige turer og endrer flere ganger før de er fornøyd. Dette holder på bonusreiser, feeders og ender kanskje opp med å ikke bli brukt.

Jeg reiser for det meste med hele familien på 5 på bonusturer. Så for meg er dette kanskje en deal breaker, da turer for 5 pax er blitt ekstremt vanskelig, og nå blir det ekstremt dyrt også. Gjør ferdig siste CT for i år straks, og da tror jeg foten går litt av gasspedalen på poengopptjening, inntil videre.

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Her skal det spares penger på callcenteret ja...

15. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tror ikke problemet er at folk endrer mye på reiser fordi de har lyst.. Vi er jo nødt til å ringe kundeservice for å få lagt opp reiser i flere steg pga dårlig tilgjengelighet og begrensninger i online bookingsystem.

Konsekvensen av dette kan bli bedre tilgjengelighet og besparelse på callsenter, ja, men det er i så fall fordi SAS mister mange lojale kunder.

Frode789 and EndreD like this.
  16. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Får vurdere deler av bonuskjøret tror jeg, har et par år til før EBG i boks - som jeg må sikre. Nå har vi uansett tenkt å trappe ned på longhaul til fordel for Europa etter kjøp av leilighet ved Middelhavet.

Har oftet hatt mange endringer på longhaulreisene (legge til retur og gjerne endringer for å forbedre reisene) - noe som nå kommer til å koste mye mer i tillegg til at det kan være mye jobb med å få ren reiserute til....

Utrolig at SAS ikke klarer å få til en bookingløsning som kunne økt selvbetjeningsgraden, det er jo lotto om man kan finne/booke for ikke si endre en Skyteam-reise på nett..

17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Ironien er jo at nå har man ikke lenger her insentiv for å gjøre halvferdige bookinger på nett, men heller gjøre alt fra start av via telefon, som tar mye mer tid.

Det er noen helt vanvittig enkle endringer de kan gjøre for å spare mye tid.
    1) Tillate open jaw online
    2) Tillate å bruke SAS voucher ved bestilling av partnerreiser online.
    3) Gjøre søkemotoren mindre rigid i hvilke alternativ den tilbyr.

For punkt to brukte jeg nesten to timer fordelt på tre samtaler for å booke en reise som lå tilgjengelig på nett t/r forrige uke. Det er for mye.

eventyrer, Frode789, Kjetil L and 4 others like this.
  18. unwillingnorthman

unwillingnorthman Nytt Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Håper du når cutoff for LTG før Eurobonus innlemmes i flying blue og forsvinner. Har formodningen mot seg at de vil tilrettelegge for annet enn et lite mindretall av EB medlemmer med >1 år igjen. Antar oppsparte år for oss andre ryker rett ut sammen med de andre fordelene vi har nytt godt av som lojale kunder i EB. :/

Forøvrig veldig enig med Rapolo, men oppfatter mer og mer SAS kundeservice som eksempel på "Sludge" design (se https://www.theatlantic.com/ideas/a...opy-link&utm_medium=social&utm_campaign=share), bemannet av delvis maktesløse medarbeidere målt på hvor raskt de blir ferdig, evne til å unngå eskalering og påføre selskapet minst mulig kostnader - herunder også innfrielse av fordringer som EB-poeng tross alt er. Samme type konsulenter som nok ganske riktig står bak flere av "forbedringene" siste tiden vil ha flagget dette høyt for SAS ledelsen som et viktig middel for å begrense utgifter mens man fortsetter dra inn penger på salg av poeng.

19. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Om man er optimist, så kan man jo tenke seg at disse gebyrene nå kommer fordi det skal bli enklere å gjøre "alt" på nett, men påfølgende mindre gebyrer der. Tiden vil vise.

Ellers er det jo et fundamentalt problem at retur slippes x antall dager (beroende på når du vil returnere) etter utreise, noe som da nødvendigvis må bli en endring om du booker utreise "på dagen". Så dette gebyret er en konkret straff for denne typen booking, og jeg vil tro at en del folk vil begrense seg, evt faktisk vente til retur er klar. De ivrigste vil selvsagt "kjøpe" seg frem i køen.

I og med at det står endring, så er det tydeligvis ikke noe som kommer på toppen av 450 på avbestilling - som er litt rart, dersom de ønsket å straffe praksis med "maybe maybe"-bookinger; som faktisk er er problem for alle andre enn den som har gjort bookingen (er skyldig selv her).

Summene her blir ikke store nok til at de registrerer i ledergruppen. Dette er tiltak som en eller annen mellomleder har iverksatt / godkjent i form av en gruppe tiltak, for å noen mål, som igjen skal gi bedre uttellingen på bonusen deres.

Problemene i sin helhet rundt bonusreiser må forklares til folk på rett nivå - de burde forstå hvordan man her underminerer sitt eget "lojalitets"program.

Insomnia4u and testflyver like this.
  20. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Sannsynligvis er dette optimalisering av inntekter vs kostnader krevd av dagens store eiere på styrenivå. Det vil booste verdien av selskapet før KLM/AF kommer med tilbud. Man skal heller ikke se bort fra at det ligger noen bonusavtaler til toppledelsen i det spillet.
    For meg ser denne brudesminkingen mer ut som grisesminking med brennjern på veien til slaktebenken :(

Del denne siden