Første allianse som flyr til Grønland så vi får se på frekvens, oppstartdato og pris når dette kommer.
https://insideflyer.dk/sas-med-mere-nyt-groenland-og-en-europaeisk-business-class/ Link til IF DK som har skrive litt om ruta til Nuuk
Jeg vet at det tar lenger tid å fly vestover enn østover, men forklarer det hele forskjellen på 6 timer og 5 minutter til Nuuk, og 3 timer og 40 minutter tilbake? Det var da ikke måte på.
Her blir vel det litt surr i tidssoner? CPH-GOH letter 12:50 GMT+1 og lander 14:55 GMT-2, altså en flytid på 5 timer og 5 minutter. GOH-CPH letter 14:00 GMT-2 og lander 21:40 GMT+1, altså en flytid på 4 timer og 40 minutter. Basert på tidene Air Greenland flyr ruten i sin A330-800neo så virker dette helt rimelig for SAS å fly samme ruten i sin A320neo på marginalt lenger tid.
Spesielt gunstige bonusbilletter med Fly premium. 15K EB + 418 kr VS 5000 kr ++. Rekker litt på 5 timer... Tro om SAS legger legger Nuuk til på listen over sydendestinasjoner med begrenset servering
Var dessverre for sen til å finne bonusbilletter. Er det mulig å finne ut hvor mange billetter som SAS har solgt på denne ruta? Er det mulighet for at det legges ut flere bonusbilletter når det nærmer seg?
Så fremt det er en del ledige seter tror jeg det legges ut flere seter når det nærmer seg på de fleste ruter. Etter min erfaring ofte 1-2mnd før på langdistanse og noen dager eller uker før på kortdistanse. Sjekket nå f.eks. CPG-GOH 11.juli på Awardfares, det er 9+ seter ledig i alle bookingklasser og 20/126 seter er reservert i eco og 11/54 seter i plus.
Hva skal man egentlig der å gjøre? Jeg surfet litt på nettet da SAS kom med nyheten om den nye ruta. Det lille jeg fant ut ga ingen reiselyst, for å si det pent. En mindre pen by med lite å ta seg til. Svinedyrt er det også. Fant bl.a. en byvandring til 5000 pr. snute, og det er fullstendig uaktuelt.
Jeg skal se mer på hva som finnes når det nærmer seg avreise, men jeg ser ingen problemer med å finne noe å gjøre ila de tre dagene vi er der. Burde egentlig hatt mer tid. Her er mer: https://nuukwatertaxi.gl/ Som nevnt over er det kanskje mye mer å gjøre på Svalbard, men når man har vært der tre ganger før... uansett er det alltid spennende å se og oppleve nye plasser. Og nå er jo også Grønland på den storpolitiske dagsorden. Det gjør det enda mer interessant å komme dit. Kommer alltid i prat med folk og da kan man selv høre med folk som bor der, for å få et inntrykk av hva de tenker.
Prøver å finne ut hvor mange bonus poeng jeg tjener på en reise til Nuuk. Før sto jo dette her.... Hvor finner jeg denne informasjonen nå?
Det går vel som Europa siden ikke noe annet er nevnt. https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/scandinavian-airlines/
Helt håpløst dårlig av SAS at de ikke kan presentere det i klartekst når man søker opp en reise. At man i 2025 blir henvist til en tabell er rett og slett for tåpelig.
Har booka første flight til Nuuk, men stemninga i heimen var berre sånn passe. Vurderar difor å kansellere. Ser at SAS her opererar med kr 750 i kanselleringsgebyr sjølv om det er prisa som ein Europaflight.
Inntil nylig sto jo poengene der når vi booket? Grønland er Europa politisk men geografisk er det vel regnet som en del av Nord-Amerika... Det er nok Europa for SAS SVG-CPH-GOH t/r Go smart = 2400 p Plus Pro = 4800 p Da jeg jakt etter litt nivåpoeng tenker jeg at det blir i meste laget å betale 2695 kr for å få 2400 ebp ekstra for å gå opp. Er det forresten fremdeles mulig å kjøpe nivåpoeng med bonuspoeng? Nærmer meg LTG så jeg kan ikke glippe på år 9