SAS åpner ny rute mellom Købehavn og Mumbai fra 2. juni 2026

Tråd i 'Nyheter' startet av interface87, 25. juni 2025.

1. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,816
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for flotte innspill @Kaffen. Virker som det er turer som er mer før for voksne enn barn/ungdom?
    Hvordan er roadtrip i India? Leiebil forhold?

2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    Veiene er ganske bra. Det er ganske slett å leie motorsykkeler og er dere to tre stykker på en sykkel hvær, så kan dere virkelig kjøre i det området der, også bør dere vite at det virker skumlere enn det er. Folk vokser jo inn i oppgaven på tur, så mange av dere er nok ganske klare for det :cool::) Hvis ikke så kan dere leie en bil og kjøre den også :) Jeg skal dit neste sommer med dama og ett annet vennepar, også skal vi kjøre verdens høyeste veipass i August tipper jeg :cool:

Last edited: 06. juli 2025
  3. robban86

robban86 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3

Hva med India's Maldivene? Lakkadivene det finnes ett nytt fint resort på Bangaram Island

4. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,816
    Bonuspoeng:
    113
    oj! aldri hørt om.
    virker jo spennende, men ender man i samme regntid som inn på fastlandet montro? er jo vestkysten sånn sett.
    hvordan er maldivene på sommer? er jo sånn sett i "nærheten".

ser ut som BLR er beste sted med connection

5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    Disse øyene er utrolig vakre ja, men for å komme der så må dere dra til Kochi i Kerala, booke båt der og seile ut på ei eledig bale i to dager og en natt for å komme til øya, og det er bare tre fire homestays på øya sånn sjø-sigøyner stil hvor du bor i en liten primitiv landsby på øya mellom noen ganske primitive folk, høns, griser, geiter etc... så du blir bringt tilbake til sydhavet slik det var på 1960 tallet. Om det er noe for dere så får dere vurdere, men mobilen finker ikke der, og det er nesten ikke nett på øya og det er kun strøm i hyttene mellom kl 17:00 - 22:00 og strømmen leveres igjennom ett aggregat, så du kan ikke kjøre kontoret der.

Hvis du derimot vil komme deg vekk fra denne verden og det stresset det medfører og bo blant ett primitivt folk med fiskere så er Lakkadivene noe, men for de fleste så vil de få IT-Absinenser + diverse andre absinenser siden en er avheng av å leve i denne verden pålogget med de andre på denne kloden, så en kan jo si....

IKKE RØR PARADISET MITT!!! :eek::mad:

Ok, plassen er fin da, hvis en har tatt seg det bryet med å reise fra Mumbai ned tl Koshi, for så å booke billett på den rønna av en båt, og har kommet ut, og har du blitt kraftig sjøsyk på turen ut så vil du like deg på øya, men grue deg kraftig til å ta båten tilbake til fastlandet igjen, men slik er det på disse øyene. Rommene er dyre da de vet å robbe turistene som kommer ut, så jeg ville heller gått til Maldivene enn å gå igjennom alt det der for å komme ut til disse øyene da.

Forresten @robban86 , hvem var det som blåste hemmeligheten om de øyene til deg?

Last edited: 29. juli 2025
  6. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    163
    Du kan fly til Agatti lufthavn. I alle fall Air India Regional (Alliance Air) har rute dit fra Kochi med ATR-72. Fra Agatti kan du ta hurtigbåt til Bangaram. Det tar ca 45 min.
    Da jeg var i India i fjor offentliggjorde myndighetene i nasjonale medier at de vil satse på turisme til disse øyene, som et alternativ til Maldivene. Det skal bygges flere resorthoteller.

Last edited: 29. juli 2025
  7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    Hysj!!! :confused::eek:

kongenamundsen liker dette
  8. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    Regntiden i India er vel omtrent som en normal dag i Thailand, det regner ikke hele tiden men kommer ett skyll i ny og ne (men med fare for kraftige skyll et par ganger i løpet av sommeren).

Typiske destinasjoner som nordmenn tenker på som sommerferie (strand og sol) er off season (Goa, Pondicherry, Kerela) så det kan være litt dødt (men veldig billig).
    Mend Inderne selv elsker denne tiden og drar til «Hill stations» som Lonavala og Wayanad da landet blir mye grønnere og livligere.

Til spørsmålet tidligere om leiebil i India: Ikke hør på en som lærer om India på Youtube, dere må ikke finne på å leie bil og kjøre på egenhånd her!!! Funker kanskje på motorsykkel i fjellene, men bare glem bil i storbyene.
    Når det er sagt så koster det ikke stort å leie bil med sjåfør! Jeg (jobben) betaler 12000 nok i måneden for bil inkl 3000km og 60timer i uken med sjåfør.

TLDR; India på sommeren er bra, men annerledes
    Leiebil i India leier du med sjåfør, ikke kjør selv

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Støttes. Det er fullstendig texas i byene.

eventyrer liker dette
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Spolier; alle som kjører bil i India kjører den selv.

Nå har jeg vært i India den ene gangen, men jeg ble ikke skremt av det jeg så av trafikk. Ja, det er ikke som hjemme, men det må være fullt mulig å ferdes selv med bil. Så kan man legge til at det gjerne ikke er for dem som synes ettermiddagsrushet i norske ‘storbyer’ blir kaotisk.

Ikke at India og Elfenbenskysten er det samme, men den holdningen er her også. ‘Du må ikke finne på å kjøre selv, trafikken her er helt kaos’. Hovedforskjellen er bare at det er veldig mye mer trafikk og mye lengre køer. Kjøringen har en annen dynamikk og rytme, men den lærer man seg fort. Min erfaring er at det er absolutt ingen problem å kjøre bil i Abidjan og Elfenbenskysten for øvrig.

Så til dere som tenker dere er komfortable med leiebil i India, kjør på og gi det et forsøk!

NoLimit liker dette
  11. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    En kompis og jeg leide motorsykkel (Enfield Bullet) og kjørte India på kryss og tvers i tre måneder. Gikk helt fint. Litt stress at de ofte valgte raskeste vei rundt rundkjøringene, være seg høyre eller venstre, så den du lå foran på vei inn, gjerne lå foran deg på vei ut. Vi kjørte både i storbyer og på landsbygda. En del år siden, riktignok, men hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det igjen. Egen bil ville jeg vært mer skeptisk til i kaoset i byene.

NoLimit liker dette
  12. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    Den store og skumle forskjellen i India er at om du er så uheldig å komme i en ulykke (spesielt om du skader noen) så er det en slags aksept i befolkningen/mobben å straffe den skyldige.

Så jeg ville tenkt meg godt om før jeg bega meg ut på det! I tillegg til at trafikken er veldig annerledes og det er ikke gjort i en fei å venne seg til flyten, spesielt ikke verdt det når månedslønn for en sjåfør er 2000 kr.

milehigh and RoadKing like this.
  13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke rart det, om det er høyre eller venstre kjøring er helt opp til deg, det er ditt valg :rolleyes: ... Bare husk å ikke kjør for fort, og du har vikeplikt for alle som er større en deg og absoutt alle har vikeplikt for kuer, sånn er det bare her i India :cool:

Last edited: 30. juli 2025
  14. robban86

robban86 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Er jo en reiseglad person. Snart besøkt 100 land og India er definitivt på topp med uendelige muligheter, passe mange turister og for nordmenn altfor undervurdert.

Reiser ned dit med samboer i November. Fly til Bangalore med Virgin med Eurobonus poeng og tar rutefly derfra med Indigo. Skal bo på Praveg Atolls (heter noe annet på booking.com), håper det er like flott som på bildene.

Insomnia4u, Lnbre and Preference like this.
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    Bruk Goibibo og betal via PayPal, da får du de beste dealene på hotelrom :cool:

Last edited: 31. juli 2025
    kongenamundsen liker dette
  16. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,050
    Bonuspoeng:
    93
  17. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,386
    Bonuspoeng:
    183
  18. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Det har nettopp blitt sluppet svært god tilgjengelighet i SAS Business Award mellom CPH og BOM neste år, fra september til november. Jeg kan faktisk ikke huske å noen gang ha sett så god tilgjengelighet til noen av de andre destinasjonene tidligere.

For min del takker jeg pent nei, men det er sikkert noen her inne som lar seg friste?

19. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,466
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Booket en tur i okt. Men litt irriterende at søket på OSL-BOM og BOM-CPH feiler (ja, det er ledig biz OSL-CPH), kun CPH-BOM-CPH fungerer. :( Få fikse OSL-CPH-OSL senere.

tobeornot999 liker dette

Del denne siden