Samletråd Curve/revolut/SAS TW/N26/+++

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av drsyk, 03. des 2018.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,370
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor skal du flytte, og om det eventuelt går an å skaffe seg et lokalt kort? Og dersom ikke SAS poeng gir verdi, er det andre hotell/fly som er aktuelle?

mariusberg89 liker dette
  2. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Mildertidig eller mer permanent. Får du lønn/annen inntekt i NOK eller lokal valuta?

Hvis det er for mindre enn 2 år og du har mye inntekter i NOK så er Revolut et potentsielt godt valg, evt. Curve+Wise, eventuelt alle 3.

For lengre opphold eller mye inntekter i lokal valuta er en lokal bank nok førstevalget, også varierer det vel fra land til land hvor lett det er å utnytte lokale tilbud.

mariusberg89 liker dette
  3. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Om alt går etter planen. I første omgang Bali for noen år for å få orden på litt ting. Så kanskje tilbake til Europa, men da sydover i Spania feks. Men absolutt plan om å få til dette permanent.

SAS poeng føler jeg gir liten verdi nå uansett med lite tilgang på billetter, samt at halvparten av de er dobbel poengsum.. Da mister blant annet CT`en litt verdi når det ikke lengre samsvarer med poengene man har. Hvertfall når flere flyvninger når tar dobbel poengsum.

Jeg håper egentlig å kunne tjene godt nok på sikt til å fly biz uten å være avhengig av poeng. og da velge det som er best avhengig av strekningen jeg skal. Bor lite på hotell.

Det kommer nok som nevnt ovenfor til å bli permanent om jeg får alt til å gå som jeg vil og det funker bra.

Jeg kommer til å opprette et selskap i utlandet og ta ut lønn i annen valuta. Planen blir å flagge ut av Norge for godt.

Jeg har ikke så god inntekt nå, men mye oppstarte midler jeg kan bruke av en periode. Etter det så ser jeg for meg å hente ut det jeg trenger av lønn for å kunne gjøre det jeg ønsker. Jeg skal i gang med å undersøke hvor jeg bør ha holdningselskapet mitt. Men planen er å kunne flytte litt rundt på seg. si 2-3 år på Bali, så 4-5 i Spania, så kanskje videre til Sør Amerika. Jeg vil prøve å ikke være så låst.

Derfor jeg tenkte en av de kortene kanskje kunne være en god løsning da de virker å være globale?

Om noen gir poeng som man kan flytte dit man vil er det et pluss, da kan man jo flytte de og booke med flyselskapene som gir mest mening i forhold til strekk.
    Selv om det kan være mye jobb med poeng.

Last edited: 27. febr 2025
  4. mariusberg89

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    lov å bumpe denne?

5. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,055
    Bonuspoeng:
    183
    Lag deg selskap i Dubai:)

mariusberg89 liker dette
  6. mariusberg89

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Skal gjøre det, men trenger fortsatt kort å betale ting med da :p

7. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,050
    Bonuspoeng:
    93
  8. mariusberg89

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Skal lese igjennom den der men den virket også ganske generell.

Nå var det litt mer spesifikt om det er lurt med noen konkrete kort for å få fordeler man ikke ville fått ellers

Slik jeg forstår kan revolut gi poeng som du kan overføre til flere selskaper avhengig av hva som passer for deg?

Last edited: 12. mars 2025
  9. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Hei. Har ikke holdt meg oppdatert i Revolut/Wise/Curve, men nå begynner det å dukke opp behov for å overføre penger til bankkonto i USA. Hvilken kort bruker meneigheten? Hva er billigst?

10. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel bare Wise som lar deg overføre til konto

11. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg overfører jevnlig fra NOK til SEK ved bruk av Revolut. Du veksler da i appen, for så å gjøre en betaling til konto under Payments. Jeg veksler som regel rundt 50 000 i måneden, der Revolut sitt påslag ligger 150-200 kroner under Wise hver gang. Dette rettferdiggjør også månedsavgiften for Revolut premium med ubegrenset veksling i mitt tilfelle.

Last edited: 28. mars 2025
    Insomnia4u, Preference and mrt like this.
  12. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer? Er ikke dette overføring til bank, mot et gebyr?

IMG_1747.png

Edit: ser ut som det er billigere å sende fra norsk konto enn etter å ha vekslet til dollar for så å overføre?

100.000 nok - 60 nok i gebyr
    10.000 usd - 150 usd i gebyr

Last edited: 28. mars 2025
  13. Sikiduck

Sikiduck Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    93
    Hei. Har er spørsmål om Curve.
    Klarte å bestille noe i norske kroner med Curve men kortet som lå inne har valuta britiske pund.
    Går det an å bruke Gbit til et annet kort i norske kroner, og dermed få prisen i norske? Eller vil det fortsatt være britiske pund?
    Det ble dyrere å bli belastet i pund.

14. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Samme valuta som kjøpet går, en tredje valuta mener jeg ikke går. Altså i ditt tilfelle GBIT det opprinnelige NOK beløpet fra et GBP kort til et EUR kort. Men GBIT til et NOK kort skal gå greit.

Sikiduck liker dette
  15. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har egentlig aldri brukt Curve i utlandet, skaffet det mest for å bruke GBIT ved doble poeng kampanjer.

Har i det siste brukt det ved å gi det til min bedre halvdel så hun kan bruke det og koblet SAGA kortet mitt til Curve så jeg får poeng.

Nå har fruen reist til sydligere strøk og lurte på om hun kunne bruke kortet der. Hva lønner seg i det tilfelle. La Curve ta seg av konvertering fra Euro til NOK og dermed trekke NOK fra SAGA, eller sette valuta til Euro og la DNB konvertere til NOK...? Noen som har testet?

16. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    894
    Bonuspoeng:
    113

Det er betydelig billigere å la Curve håndtere konverteringen enn å la DNB gjøre det. Mener å huske DNB tar 2% eller deromkring, mens Curve vel er tilnærmet gratis.

DJasko and Preference like this.
  17. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Hele poenget med Curve er jo nettopp det at de har bedre kurs for veksling enn alle tradisjonelle kort/banker. Definitivt la Curve veksle til NOK og belaste DNB kortet i NOK. Gjør det med min bedre halvdel denne helgen, får med seg Curve med DNB Saga i bakkant.

DJasko liker dette
  18. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,401
    Bonuspoeng:
    93
    Curve er nok billigere enn de vanlige bankene, ja. Men, når jeg tok ut penger fra ATM i Japan i september 2024 opplevde jeg at ATM tilbød en bedre vekslingskurs enn det som Curve endte opp med å gi meg. Var vanskelig å vite det før jeg fikk belastningen i appen, og uttaksbeløpet var ikke signifikant. Begge alternativene var gebyrfrie fra ATMen sin side, så dette var utelukkende forskjellig vekslingskurs.

DJasko liker dette
  19. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du har en betalt Curve avtale, hvor du kan flytte mange transaksjoner seinere kan du bruke GBIT til å hente ut det lille ekstra av valutahandelen.

Belast et annet kort i nok med Curve. Så følger du med om krona styrker seg betydelig ila den tiden du Ahr å GBIT på. Hvis du har flaks og kursen blir bedre endrer du saga kortet til euro i Curve appen og kjør GBIT. Du kan ende opp med å spare penger om kursen blir såpass mye bedre at du nuller ut DnB sitt påslag.

Går kursen feil vei lar du DnB kortet stå i NOK i Curve appen og kjrle GBIT med den valutakursen Curve ha deg ved kjøp.

DJasko liker dette
  20. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for raske og gode svar! Da lar jeg Curve håndtere dette. Gode tips!

Har ikke betalt versjon av Curve, så har ikke så mye å hente på gbit nå siden jeg kun får 3 i mnd.

Det slo meg nå at en sikkert kan hente en del poeng hvis DNB kjører doble poeng kampanjer i utenlandsk valuta slik de gjorde i høstferien 2024. Da kan en jo bare sette kortet til en utenlandsk valuta med bra kurs, og kjøre sine handler i Norge... Eller, vet ikke om det går, men er verdt et forsøk

Del denne siden