Reisen mot 1 million eurobonuspoeng - En rundreise med SkyTeam i økonomi

Tråd i 'Reisebrev' startet av emilsonsteby, 29. nov 2024.

  1. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Da kampanjen om 1 million EuroBonus-poeng ble lansert tilbake i oktober, visste jeg umiddelbart at dette måtte jeg prøve meg på. Etter noen søvnløse netter med planlegging var turen bestilt. Det krevde flere runder med kundeservice, men jeg fikk gjennom ruten til slutt. Vil også skryte litt av Mike på SAS sitt Kypros-kontor som er utrolig hyggelig og serviceinnstilt. Hvis noen av dere møter på ham, så er han en å stole på! Han håper også at Kypros-kontoret igjen skal få muligheten til å booke leg-for-leg og synes det er gøy å sette sammen de kreative rutene mange av oss kommer med.

    For de aktive i forumet hadde jeg et lignende reisebrev tidligere i år:
    11 flyvninger, 7 flyselskap og mange timer i økonomi – en Star Alliance rundreise til Australia. Tradisjonen tro holder jeg meg også denne gangen til økonomiklasse og håper å kunne bidra med noen tanker rundt SkyTeam sine produkter og fordelene for SAS Gull-medlemmer. Som student på budsjett har jeg en ambisjon om å bruke minst mulig penger samtidig som jeg skal oppleve mest mulig. En stor fordel med gullkortet er at jeg sparer mye penger på mat og håper å få tatt de fleste måltidene på flyvningene og flyplassene.

    Tidspunktet for kampanjen passet meg godt fordi jeg leverte min siste eksamen før jul den 8. november. I tillegg til det hadde jeg allerede booket en solotur til Bali, der jeg skulle være i 12 dager. Bali ble til backpacking i Asia, og jeg fikk sneket inn en tur til New York og Mexico helgen før Asia, og en siste tur til Palma i desember for å prøve Tarom og Air Europa.

    Allerede før turen kansellerte Kenya Airways sine tirsdagsavganger mellom BKK og CAN, noe som skapte litt hodebry. Jeg fikk byttet flyvningen til morgenflyet fra Bangkok den 18. november, og kunne derfor komme meg videre til Guangzhou samme dag. Flaks for meg innførte Kina visumfrihet for norske passholdere, noe som gjorde at jeg slapp unna en eventuell visumsøknad.

    Skjermbilde 2024-11-29 083021.jpg
    Som oversikten viser så har jeg allerede flydd de fleste flyvningene, men jeg har skrevet en del underveis og tatt noen bilder. Har ikke hatt med PC på reisen, så var litt vanskelig å oppdatere live. Kommer til å legge ut innlegg over den neste uken og håper at reisebrevet kan gi glede til tilbake forumet som har gjort reisen mulig :)
     
    Grooo, milehigh, paron and 20 others like this.
  2. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Del 1 av reisen ser slik ut og her blir det ingen overnattinger på hotell
    del 1.jpg
     
    Grooo, Wiolenze, milehigh and 7 others like this.
  3. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    KLM CPH-AMS
    På forhånd fikk jeg ikke mulighet til å velge sete på KLM sine flyvninger, og kundeservice skulle ha betalt for nødutgang. Jeg fikk sjekket inn i appen dagen før og kunne gå rett i CPH Fast Track. Jeg stakk innom et tomt transfersenter på CPH og spurte om det var mulig å bli flyttet til nødutgang – det var ikke noe problem. Jeg rakk en liten frokost og en americano i SAS-loungen før avgang fra gate A7, der prioritert ombordstigning ble godt gjennomført.
    20241109_094115559_iOS.jpg 20241109_101219013_iOS.jpg
    Denne flyvningen var en utrolig hyggelig start på min lange reise mot 1 million EuroBonus-poeng. Kapteinen, en utrolig glad og engasjert mann, kom ut av cockpiten og holdt en litt lengre briefing om dagens flyvning. Han kunne fortelle at av de 148 passasjerene om bord hadde 120 av oss connecting flights til alle verdens kontinenter. Han markerte også at en passasjer hadde bursdag, og ønsket å takke vedkommende på vegne av KLM for å feire dagen med dem. (Fløy med SAS på min bursdag i år, men de glemte gratulasjonen!)
    20241109_103643998_iOS.jpg 20241109_103339870_iOS.jpg Under take-off ventet Singapore Airlines bak oss, et av de få selskapene i Star Alliance jeg ikke har flydd med. Flyvningen på litt over en time gikk raskt. Det ble servert en ostesandwich, som jeg sparte til senere, i tillegg til gratis drikkevarer som brus, øl og kaffe. De tilbyr også Wi-Fi, og med gratispakken kan du tekste fritt i løpet av flyvningen. Vi landet på tiden, og 1/15 partnere var dermed sjekket av listen.
    20241109_111320867_iOS.jpg 20241109_114043376_iOS.jpg
     
    Lillegutt, NoLimit, Wiolenze and 12 others like this.
  4. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    KLM AMS-LHR
    Smidig passkontroll i Amsterdam, og turen gikk rett til Crown Lounge nr. 52 (non-Schengen). Dette er en stor og flott lounge med fint interiør og mange sitteplasser. I tillegg til barista, to barer og en buffet var det muligheter for dusj og soverom. Jeg hadde litt arbeid å få unna, så jeg startet med å sitte i en bås, men flyttet meg etter hvert til SkyBar, der man kan drive med flyspotting.
    20241109_124017161_iOS.jpg 20241109_124618064_iOS.jpg 20241109_125405265_iOS.jpg 20241109_135318014_iOS.jpg 20241109_124700678_iOS.jpg
    20241109_124339957_iOS.jpg
    I løpet av det to timer lange oppholdet prøvde jeg en pai/quiche og en vaniljepanna cotta sammen med dagens andre americano. Flyet til London gikk fra gate D6, som var en bussgate. Prioritert ombordstigning var litt rotete, men jeg kom meg inn på bussen som tok oss til en KLM Cityhopper. Kapteinen meldte at flyvningen ville ta cirka 45 minutter, og vi tok av på tiden fra en tåkete og litt våt Schiphol.
    20241109_152059641_iOS.jpg
    Flyvningen var uten de store begivenhetene. Vi fikk utdelt en flaske vann og noen kjeks, og vi ankom LHR som planlagt. Benplassen på nødutgangen på dette litt mindre flyet var heller ikke noe å klage på.
     

    Attached Files:

    Lillegutt, NoLimit, Wiolenze and 15 others like this.
  5. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Virgin Atlantic LHR - JFK
    Jeg er ingen stor fan av Heathrow, og heller ikke denne gangen ble jeg noe mer glad i flyplassen. Jeg ankom T4 og måtte komme meg over til T3. Her visste jeg at jeg ikke hadde tilgang til Virgin Clubhouse, men jeg gjorde et forsøk likevel – uten hell. Jeg ble sendt videre til Club Aspire, som flere her inne har nevnt tidligere som lite imponerende. Trangt, mye støy, og et begrenset utvalg av mat og drikke oppsummerer opplevelsen.

    Flyet til JFK var opprinnelig ganske tomt, men etter at en annen avgang ble kansellert, ble de fleste passasjerene flyttet over til vårt fly. Jeg fikk nødutgang (midtgang) også denne gangen og hadde store forhåpninger om å sove mye for å være klar til en natt i NYC. Den planen røk fort, da han som delte treer-raden med meg var en litt spesiell type. Han hadde pakket all håndbagasjen sin i handleposer, luktet røyk, og snakket med seg selv store deler av flyvningen. Midtsetet mellom oss ble også fylt med seks ulike flasker med usikkert innhold, samt en pose stappfull av medisiner. Jeg fikk sett hele sesong 2 av The Diplomat, men søvn ble det ikke.
    20241109_193049348_iOS.jpg 20241109_193051226_iOS.jpg
    Servicen om bord var veldig god. Vi fikk en drikkerunde rett etter take-off, deretter mat og drikke, før en avslutningsrunde med mer drikke etter måltidet. Hovedretten ble kylling og potet, og gjennom natten kom de med vann og juice. Cirka 1,5 time før landing ble det servert en ny runde mat, som besto av en scone, sandwich, syltetøy og sjokolade.
    20241109_212514281_iOS.jpg
     
    Lillegutt, Wiolenze, paron and 10 others like this.
  6. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    New York
    Vi landet i New York rundt kl. 22:30, omtrent 30 minutter før oppsatt rutetid. Jeg hadde som vanlig sendt inn informasjon via Mobile Passport Control-appen, noe som gjorde passkontrollen rask. Til min overraskelse fikk jeg også et stempel i passet, noe jeg ikke har fått på flere år ved innreise til USA.

    Jeg hadde ikke booket hotell for natten, da planen var å tilbringe noen timer i byen. Jeg hadde sikret meg en billett til et show på Comedy Cellar med start kl. 00:55. Jeg rakk frem med cirka ti minutter til overs og fikk mitt eget bord litt i bakgrunnen – helt perfekt for en som nesten hadde døgnet. Showet var utrolig morsomt og drøyere enn jeg hadde forventet, kanskje fordi det er mobilforbud der... Temaer som valget, abort, selvmord og sex gikk igjen, og komikerne spilte mye på publikum, særlig de som satt helt foran.
    20241110_075113030_iOS.jpg 20241110_075543453_iOS.jpg
    Da showet var ferdig rundt kl. 03:00, tok jeg subwayen tilbake til JFK. Jeg kjempet hardt for å ikke sovne mens jeg ventet på å komme frem til flyplassen.
    462584289_1296223928231140_8411637526440989226_n.jpg
     
    Lillegutt, Wiolenze, Lnbre and 11 others like this.
  7. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Delta JFK-DFW
    På JFK gjorde jeg et nytt forsøk på å få tilgang til Virgin Clubhouse, som åpner kl. 05:00. Ifølge nettsiden deres skulle jeg ha adgang som Elite+-medlem med internasjonal booking via Delta eller Virgin. Dessverre var jeg ikke kvalifisert, da min internasjonale strekning, DFW-MEX, gikk med Aeromexico.
    467344684_994730822463604_134935362711410701_n.jpg
    Jeg måtte derfor nøye meg med Delta SkyClub ved B-gatene. Etter litt om og men slapp jeg inn der, hvor jeg startet med en dusj og litt frokost. Jeg sovnet også i en stol i rundt tre kvarter før jeg spaserte til gaten for boarding. Fra loungen kunne jeg også se Virgin Atlantic flyet jeg kom med kvelden før starte sin retur mot London i vakker soloppgang :)
    465682875_512918525069666_4982219683272558892_n.jpg 462644470_923099753115422_1566688326156367384_n.jpg 462569820_3758966141061591_6602829792065524636_n.jpg

    Jeg hadde sett på TikTok at Delta-piloter deler ut «trading cards», så jeg bestemte meg for å prøve lykken. Da jeg spurte om dette ved boarding, ble jeg bedt om å stikke hodet inn i cockpiten. Der møtte jeg to glade piloter som ga meg tre kort (bilder kommer senere) og syntes reisen min hørtes spennende ut. Resten av flyvningen sov jeg nesten hele veien, men jeg vet at det var minst én runde med drikkevognen. Selv om jeg satt på nødutgang, føltes det ikke som det fordi plassen var noe trangere enn forventet:(
    462651645_833899898730353_6166635291062315560_n.jpg 462570667_8462074923914751_4573217352534124270_n.jpg 462639865_1791871874975436_3328552737120142949_n.jpg
     
    Lillegutt, Wiolenze, Lnbre and 11 others like this.
  8. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    AeroMexico DFW-MEX
    Jeg hadde bare 1,5 time mellom flyvningene i Dallas, men rakk likevel en kjapp tur innom Delta SkyClub. Loungen var enkel med greie toalettfasiliteter og et OK utvalg av mat. Jeg spiste litt kylling, en cookie og drakk en Dr Pepper før jeg tok SkyTrain til riktig terminal. Ved gaten fikk jeg printet nytt boardingkort, men det viste feil sone, noe som ble rettet opp av personalet ved boarding.
    467480346_1258170402161177_350173437661326694_n.jpg 462578657_1315016869853800_294407898297277121_n.jpg 467480752_2033185160453981_7573551062649844057_n.jpg
    Flyet virket nytt, og alle setene hadde IFE som kunne kobles til Bluetooth. På denne korte flyvningen fikk vi servert drikke og en pose nøtter. Nødutgangssetet jeg hadde sikret meg gratis online hadde god benplass og flyvningen gikk som planlagt.
    462575664_884726793452839_4158074803667734680_n.jpg 467470422_1958046151355439_7433776101412848473_n.jpg 467483578_1294400135027669_4789483120182637939_n.jpg 462639059_3873271772912457_8257452611016734896_n.jpg
     
    Lillegutt, Wiolenze, Lnbre and 13 others like this.
  9. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Air France MEX-CDG
    Jeg landet i Mexico City og tok metrobussen inn mot byen. Jeg hadde noen timer å slå ihjel, så jeg besøkte Centro Histórico, der jeg gikk rundt, så meg om, og besøkte en kirke før jeg dro tilbake til flyplassen.
    467471744_8867455676633998_5536681271798687724_n.jpg 462584482_951416483517956_7528440440550671492_n.jpg 467483872_3838902829705975_6180868076622851502_n.jpg 462579873_1121608789667517_3988189502452807575_n.jpg 467116506_1597053647852877_8063124796347470292_n.jpg
    Aeromexico-loungen lå i en annen terminal enn Air France-flyet mitt, så planen om å besøke den måtte skrinlegges etter et tappert forsøk om å komme meg inn i den terminalen først. Air France benyttet en kontraktlounge i terminalen jeg skulle fly fra. Denne loungen var helt grei, med à la carte-mat og drikke, men var totalt sett ganske kjedelig.
    467473776_1104216924571753_6439577965245183651_n.jpg
    Boarding til CDG-flyet var kaotisk, med ny sikkerhetskontroll ved gaten som skapte lange køer. Jeg hadde sete 31L, som jeg vil tørre å påstå er det beste setet i økonomiklasse på dette flyet. Det hadde solid benplass uten å være rett ved toalettene, og jeg hadde fått det booket gratis via Air France kundeservice på forhånd.
    467474369_482416360960311_7698490437844979327_n.jpg 462570616_1750200855755000_4379535864839337301_n.jpg
    Middagen om bord var en pastarett som var helt grei, og jeg sovnet kort tid etter. Fire timer før landing våknet jeg og gikk bak i flyet, der de hadde satt frem snacks og drikke. Jeg prøvde baguetten, som var helt standard, men et fint tilbud. Frokosten før landing besto av en matboks med et varmt ostesmørbrød.
    467476302_2955544084584056_1507102386297419866_n.jpg 467474415_1092862788705386_2918887953179259248_n.jpg 467476829_1265798644460751_3446598721290795663_n.jpg 462578777_2276125506076333_4735319904700515599_n.jpg
     
    Lillegutt, Wiolenze, Lnbre and 14 others like this.
  10. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    SAS CDG-CPH
    Jeg hadde cirka fire timer på Charles de Gaulle og hadde sett frem til denne mellomlandingen, da jeg ville teste saunaen i Air France-loungen på terminal 2L.

    Det jeg ikke var klar over, var at CDG ikke tillater adgang til andre gater enn den du faktisk skal fly fra. Siden jeg skulle videre med SAS, ble jeg tvunget over til 2B, der SAS flyr fra og ingen lounge tilbys (dette har blitt endret etter at jeg var der og SAS har inngått avtale med en kontraktslounge). Jeg endte derfor opp med en burger på Carl’s Jr. før flyet gikk videre. Prioritert boarding ble håndhevet, og jeg sov mesteparten av denne ganske standard flyvningen med SAS en søndagskveld.
     
  11. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Del 2: Asia
    Asiadelen er den lengste delen av reisen og inkluderer disse flyningene Del2.jpg

     
    Kristian, Earl, milehigh and 4 others like this.
  12. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Turkish Airlines CPH-IST-DPS

    Selv om hovedfokuset på reisebrevet er SkyTeam, så tar jeg med reisen til Bali. Etter jobb i København tok jeg metroen fra Kongens Nytorv, som var pyntet til jul.
    462648646_1034812275080343_3615466090080844382_n.jpg 462648951_502547309467637_2157269162814384580_n.jpg
    På metroen kom denne bekymrende TikTok'en opp:


    Heldigvis ingen tegn på at mine flyvninger skulle være påvirket:D
    Innsjekkingen gikk raskt, og jeg fikk sikret nødutgang for flyvningen til Istanbul. For langdistansestrekningen til Bali var det imidlertid ikke mulig å endre setet. I sikkerhetskontrollen viste billetten at jeg hadde Fast Track, men systemet avviste den. De ansatte sjekket detaljene manuelt og slapp meg heldigvis gjennom – veldig deilig da det var mer enn 30 minutters kø i den vanlige linjen.

    Turkish Airlines bruker Eventyr Lounge etter allianseskiftet, en lounge som ligger etter passkontrollen. Fordelen med denne loungen er at man slipper å medregne tid til passkontrollen, men ulempen er at matutvalget er ganske begrenset. Jeg fant imidlertid nok å spise og drikke, og det var rikelig med sitteplass.
    462563196_603720752025871_6864180893436930513_n.jpg 462638962_2253341755060056_5291909557961207833_n.jpg

    På flyvningen til Istanbul fikk vi valget mellom pasta og kjøttboller, og jeg gikk for kjøttbollene. Turkish Airlines har ganske store IFE-skjermer i økonomiklasse, kanskje på nivå med SAS Plus? Jeg brukte mesteparten av flytiden på å slappe av og se film. Flyet landet i Istanbul på tiden, og jeg gikk direkte til Turkish Miles&Smiles-loungen. 462572837_994081479165677_1556946665932632685_n.jpg
    462581941_1636032377293264_109940458937265714_n.jpg 462648932_1306730827168091_8311216478209781039_n.jpg

    Loungen i Istanbul er imponerende, men føltes mindre enn jeg husket fra tidligere besøk på den gamle flyplassen. Muligens gir den et bedre inntrykk på dagtid, når flere av matbodene er åpne. Denne kvelden var utvalget begrenset, men det ble litt pizza og toast før jeg gikk videre til gaten.
    462648963_1631107757473920_1037915759787778231_n.jpg

    Langdistansestrekningen til Bali tok cirka 12,5 timer. Ombord var det separate køer for gull-/business-passasjerer og økonomiklasse, som gjorde boarding veldig effektiv. Jeg hadde blitt tildelt seterad 26K, bakerste rad i fremste kabin. Dette setet hadde toalettene rett bak, men til min lettelse kunne seteryggen lenes helt tilbake. Vindussetet ga meg en mulighet til å ligge komfortabelt og jeg sov omtrent 8–9 timer på denne flyvningen.
    467476835_931458758431598_2470794125152826853_n.jpg
    Maten var en positiv opplevelse. Ved boarding ble menyer utdelt, og jeg valgte kyllingburger til middag – et av de mest saftige måltidene jeg har hatt ombord på et fly. Til frokost fikk vi en varmrett som var overraskende god, selv om tilbehøret ikke imponerte like mye.
    462583252_1267982854242490_3132566538469474362_n.jpg 462648632_297884716753619_8356674728210930912_n.jpg 462647448_597540106168327_1629362942535910857_n.jpg

    Ved ankomst på Bali hadde jeg allerede fikset e-visum og tolldeklarasjon på forhånd, noe som sparte meg mye tid. De elektroniske passkontrollene gikk raskt, og bagasjen min var allerede på båndet innen 15 minutter etter landing. Tollen var også effektiv med QR-koden jeg hadde forhåndsregistrert. Utenfor møtte jeg de vanlige mengdene sjåfører som tilbydde skyss, men jeg fant Grab sitt pick-up point og bestilte en bil til hotellet.
     
    Kristian, mathiasfe, Earl and 7 others like this.
  13. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Garuda Indonesia DPS-ICN
    Etter å ha sjekket ut fra hotellet valgte jeg å dra tidlig til flyplassen. Garuda kunne imidlertid ikke sjekke meg inn før tre timer før avgang, så jeg endte opp med å booke meg inn på Hilton Garden Inn ved flyplassen for noen timer med søvn da jeg ikke var i toppform denne dagen. Da innsjekk åpnet, fikk jeg boardingkort helt frem til Bangkok, og jeg tok en rask tur innom loungen på DPS før avreise.
    462569839_545080921665340_4348036569892861922_n.jpg 462578179_613068267888607_9077136677197601874_n.jpg
    Loungen var varm, med et greit utvalg av mat og drikke, men ikke noe man trenger ekstra tid for å oppleve.
    462652060_3426914957442781_4388505088788263137_n.jpg
    Ombord i Garuda-flyet, som skulle ta meg til Seoul, fikk jeg et sete med ekstra benplass og sovnet allerede før takeoff. 462650108_435839162743347_340511142764133244_n.jpg
    466040975_876492694656111_7046479248951366026_n.jpg
    462645544_563130729871852_4780554339745988224_n.jpg 462647477_1278707319991904_6726279803690866812_n.jpg Flyvningen gikk gjennom natten, og det ble servert en enkel bolle etter avgang, mens frokosten kom like før landing.
    462563702_1308808927074308_7171971056057918571_n.jpg 466006437_870087022006058_9141572254984317246_n.jpg
    Jeg sov stort sett hele veien og merket lite til servicen, men utvalget av filmer på IFE var overraskende bra. 462576161_1102230971358477_3093540337655716559_n.jpg 462641847_589397970130632_2053577720024798521_n.jpg 462650118_511212925212595_720812642642871390_n.jpg
     
    Kristian, mathiasfe, Earl and 9 others like this.
  14. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Korean Air ICN-SGN
    Fremme i Seoul vurderte jeg om jeg skulle prøve å ta en tur til byen eller bli på flyplassen. Sist gang jeg prøvde dette, ga jeg opp på grunn av tidsklemma, men denne gangen valgte jeg å prøve igjen. Jeg kjøpte billetter til AREX Express (rabatt med SAS Mastercard!) og kom meg raskt frem til Seoul Station. Der gikk jeg rundt i området og utforsket litt før jeg tok toget tilbake etter et par timer.
    462563276_8824684080985032_9068969772631240261_n.jpg 462647477_1091192482182721_2852909460473205145_n.jpg 462645982_2578640902321257_8054215866707391350_n.jpg
    Vel tilbake på Incheon Airport gikk jeg rett til premium check in for å få skrevet ut boardingkort med ny logo;) 462648066_3826176674264472_100398676891215360_n.jpg

    Korean Air-loungen hadde et relaxation-område der jeg fikk sovet i to timer og også mulighet til å ta en dusj.
    462650478_2017554052096986_676478696806353841_n.jpg 462643684_1234705267620126_2072700875865809435_n.jpg 462581885_1096339042195568_5471420767075940834_n.jpg 466556714_1135239854865385_47042416506652663_n.jpg
    Flyvningen til Ho Chi Minh var på litt under seks timer, og som vanlig sov jeg gjennom det meste. Kabinen på flyet var noe slitt, og IFE-utvalget var det dårligste så langt på reisen.
    462637777_1224928708805831_4633758347151800713_n.jpg 462641847_1269394624201943_2850573088270339070_n.jpg 462648628_930105035761339_6299434967569449175_n.jpg 462650705_1088834769288108_6412383923917308760_n.jpg
    Til tross for dette var servicen god, og det ble servert både drikke og et måltid underveis. Kabinsjefen kom personlig og takket meg for å være en lojal SkyTeam-kunde – en hyggelig gest, selv om jeg var halvt i søvne.
    462571715_3938840929680853_2058500773451221084_n.jpg 462584459_900890368816136_7022561445435936564_n.jpg
     
    Kristian, mathiasfe, Earl and 9 others like this.
  15. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Vietnam Airlines SGN-BKK
    Jeg landet i Ho Chi Minh rundt midnatt og hadde neste flyvning kl. 08:40 morgenen etter. Jeg hadde derfor booket meg inn på et M Village Cuu Long, like ved flyplassen, for bare 205 NOK for natten. Passkontrollen tok rundt 45 minutter, og hotellet var overraskende bra til prisen. Rent, ryddig og stilig – jeg fikk lagt meg i to-tiden og sov til alarmen ringte kl. 06:20.
    466524934_938362831504355_4972079401290556418_n.jpg 462639606_460367916737723_5266612793202182483_n.jpg

    På Tan Son Nhat Airport gikk det greit å komme gjennom immigrasjon og sikkerhetskontroll, selv om det var kø. I Vietnam Airlines-loungen rakk jeg en rask frokost før flyet til Bangkok. Flyvningen tok 1,5 time, og det ble servert en liten frokost og drikke underveis. Flyet var gammelt og uten IFE, men Wi-Fi-streaming var tilgjengelig. 462642199_542548181929080_4380602701589385250_n.jpg 462646948_920613136346568_6933809536477462162_n.jpg 462645544_1775766589630526_6436803065323391018_n.jpg 462563648_1969791470191504_531428229593279071_n.jpg 462642153_954990899887140_561146393714821548_n.jpg
     
    Kristian, Earl, Lillegutt and 7 others like this.
  16. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Kenya Airways BKK-CAN
    Etter å ha landet med Vietnam Airlines i Bangkok hadde jeg cirka fem timer til neste flyvning. Jeg gikk direkte mot transfersenteret og ble sluppet gjennom sikkerhetskontrollen. Da jeg kom frem til transfersenteret, viste det seg at det ikke åpnet før om 1,5 time. I stedet gikk jeg til Air France-loungen, forklarte situasjonen, viste bookingen min og gullkortet. Personalet tok noen telefoner og ga meg tillatelse til å vente i loungen frem til innsjekk åpnet på transfersenteret.

    Loungen tilbød også muligheten for en dusj, som jeg benyttet meg av. Dusjrommet var derimot ganske dystert – et tomt rom med svarte vegger og ingen vifte for å fjerne dampen. Heldigvis var det varmt vann, så det fungerte greit nok.
    462579880_561631606649690_8063348010272512079_n.jpg
    Matutvalget i loungen var veldig bra, med både varmretter og desserter. De hadde tre ulike typer is, og jeg måtte selvsagt ta en smakstest. Favoritten ble vanilje! Etter noen timer i loungen åpnet transfersenteret, og jeg fikk sjekket inn uten problemer.
    462650701_1137403437719025_6410293654306291443_n.jpg 462566732_1016309613592766_4004560835458090965_n.jpg 462641642_1719832152144331_5274268784987465920_n.jpg 462647456_1004794901681266_8465116910066953628_n.jpg 462581885_1125341861781565_2994815386062414319_n.jpg 462651980_880916327206651_7120140571146504022_n.jpg
    Ved gaten møtte jeg en annen nordmann som også var ute på tur. Jeg hørte at hun snakket norsk i telefonen, og hun så passet mitt, så det ble naturlig å slå av en prat. Hun var på samme type reise som meg og det virket som om hun også hadde kost seg på veien mot millionen. Etter en hyggelig samtale om fly og poeng, var det tid for boarding.
    462640570_1104992041329927_455809576732418220_n.jpg
    Denne flyvningen var en såkalt 5th freedom flyvning operert av Kenya Airways. Flyet kom fra Nairobi med passasjerer som enten gikk av i Bangkok eller skulle videre til Guangzhou. Passasjerene som skulle videre til Guangzhou hadde ventet inne i flyet i omtrent én time, noe som gjorde luftkvaliteten i kabinen litt tung da vi andre gikk om bord. Heldigvis hadde jeg en hel rad for meg selv:)
    467470416_593368770059799_5181552368103666146_n.jpg 462650108_592971279761198_3712847466424110914_n.jpg
    Etter avgang ble det delt ut varme kluter. Deretter ble det servert en enkel lunsj bestående av en kyllingpai og en muffins, sammen med drikke. Filmutvalget på IFE var overraskende bra, og jeg brukte flytiden på å se en film. Kabinen hadde et gammeldags preg, og benplassen var ganske standard, men det fungerte fint for denne korte flyvningen.
    462578157_1565996127343649_277628705859505657_n.jpg 462641847_1007022698138933_1066637141659890516_n.jpg
    Dette var også den første flyvningen på reisen min som var betalt med kroner og poengene var på konto etter 4 dager :cool:
     
    Kristian, Earl, Lillegutt and 7 others like this.
  17. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Guangzhou
    Etter ankomst i Guangzhou gikk passkontrollen relativt raskt, og jeg fikk 15 dagers visumfri innreise uten problem. Jeg hadde lastet ned både Alipay og WeChat på forhånd, så jeg kunne enkelt bestille en DiDi (Kinas versjon av Uber) inn til hotellet mitt, Hampton Inn by Hilton Tianhe Sport Center.
    462652021_1779286989504233_2619492375544386929_n.jpg 462639082_1324800045558481_6179730757929011795_n.jpg
    Hotellet kostet 1600 NOK for to netter, inkludert frokost. Det var rent, ryddig, og romslig – veldig fornøyd med valget!
    462640239_476331944995447_8819864931183611623_n.jpg 462648319_8621753981195814_7234491513084782719_n.jpg
    Tirsdagen hadde jeg for første gang siden Bali en dag uten noen flyvninger. Jeg tilbrakte tiden i Tianhe-området, der jeg bodde, før jeg utforsket Beijing Pedestrian Street.
    462578224_1092645265844174_5793103962057146821_n.jpg 462648630_8681283605260664_2251107450992831326_n.jpg
    På kvelden hadde jeg unnet meg en bedre middag og booket på Caffe Mondo i 72. etasje på Four Seasons Guangzhou. Middagen var en italiensk buffet, med retter som pizza, pasta laget på bestilling, og ulike kjøttretter. Desserten inkluderte panna cotta, tiramisu, og is. Utsikten over byen og Canton Tower var spektakulær, og servicen var topp. Totalprisen for middagen med fri flyt av vin og annen drikke endte på 1000 NOK.
    462638965_1519590178683647_6192827105664271172_n.jpg 462647459_3277516319049831_6992698752309699768_n.jpg 462646960_616115384082027_3120486725334481202_n.jpg 462569880_578067044857196_6219703493628346202_n.jpg 462644694_924216439670915_4551862911813605080_n.jpg
    Etterpå gikk jeg en tur langs elven, men regnet gjorde at jeg returnerte til hotellet etter hvert. 462584459_615861667671561_6195890322170463024_n.jpg
     
    Kristian, Earl, Lillegutt and 9 others like this.
  18. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    China Eastern CAN-PKX-KUL
    Jeg startet morgenen med innsjekk hos China Eastern og fikk nødutgangsseter på begge flyvningene. Jeg fikk også et «premium passenger»-boardingkort som ga meg tilgang til fast track i sikkerhetskontrollen. Før avgang besøkte jeg China Easterns egen lounge i Guangzhou. Loungen var helt grei – ikke noe minneverdig, men et greit sted å vente.
    462637165_1279921499710538_2631649487904370489_n.jpg
    462648319_603177109036350_2544127280379129023_n.jpg 462581885_1089137599319493_220718667039613064_n.jpg Flyet fra Guangzhou til Beijing ble forsinket på bakken med rundt 40 minutter, noe som gjorde meg litt nervøs siden jeg kun hadde 1 time og 45 minutter mellom flyvningene i Beijing. På flyvningen ble det servert en enkel matrett og servicen var grei. 462643710_1071971928305068_7447228351588633636_n.jpg
    462643667_3004171433068251_6565468555548741377_n.jpg
    Etter landing fikk kabinpersonalet beskjed fra ground crew om å hjelpe meg ut av flyet raskt, og en representant fra China Eastern møtte meg ved gaten. Hun fulgte meg til transittområdet, noe som var fint selv om hun gikk litt sakte. Passkontrollen var heldigvis tom, og jeg var ved gaten for min neste flyvning med ti minutter til overs før boarding.
    462578157_8905171876213692_7987315784693108913_n.jpg
    Flyvningen fra Beijing til Kuala Lumpur var på 6,5 timer. Flyet manglet IFE, men heldigvis hadde jeg med meg en fullt ladet telefon og fikk sett filmer på mobilen. Det var også USB-porter for lading. Maten om bord var kyllingkjøttboller med ris, og den var overraskende god. Setene minnet litt om SAS sine seter, og turen gikk greit, selv om flyet føltes litt gammelt.
    462645640_2269973066708710_8806392147352417176_n.jpg
    Ved ankomst i Kuala Lumpur var det ingen kø i passkontrollen. Selv om nordmenn skal bruke e-gates, valgte jeg å gå til en manuell skranke for å få et stempel i passet:cool:
     
    Kristian, Earl, Lillegutt and 5 others like this.
  19. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Xiamen Airlines KUL-XMN
    Jeg overnattet på Hilton Garden Inn Kuala Lumpur - North , som hadde en bra utsikt over Twin Towers. Rommet bar preg av å ha sett sine bedre dager, men til prisen på 400 NOK for én natt var det verdt det.
    462636580_1226151362005719_754418653982679565_n.jpg
    Etter utsjekk brukte jeg morgenen til å utforske sentrum. Jeg stoppet for frokost og tok deretter kollektivtransport tilbake til flyplassen. Billetten var bare 15 kroner billigere enn Grab-turen jeg hadde tatt kvelden før...
    462563276_909111624528176_2794093743203723603_n.jpg 462569806_1262857541571915_4542222602034611293_n.jpg 462639606_2570406633348771_7843549617656529923_n.jpg
    Ved innsjekk ble det en del trykking på maskinen. Den ansatte som hjalp meg, stusset over alle mellomlandingene mine. Jeg forklarte hvorfor, og han syntes det var så fascinerende at han måtte vise kollegaene sine. Han ordnet et sete på første rad i økonomiklasse for meg, med bedre benplass, og jeg fikk også et loungekort til Plaza Premium Lounge. Ingen bilder fra loungen denne gangen, men det var et helt greit sted å tilbringe en time.

    Både ved ankomst og avgang på KUL måtte jeg innom satellittterminalen, som man blir busset frem og tilbake til. Her er det en inngang og kø for å ta bussen som business- eller first-class, men jeg fikk også lov som Sky Priority-passasjer i økonomiklasse. Denne køen har sitt eget venteområde med kaffe og vann, samt veldig komfortable VIP-busser. Dette er absolutt verdt å sjekke ut for de av dere som skal innom KUL.
    462569806_1097608991919406_2232839181295675755_n (1).jpg
    Som flere andre har opplevd før meg, ventet det vann, pute og pledd i setet mitt som en anerkjennelse av statusen min. Jeg la også merke til at et par andre seter hadde fått dette. Dette fikk jeg også fra Shenzhen Airlines i mitt forrige reisebrev, og det er alltid en hyggelig detalj.
    462640936_1639879556562835_3549701531107436070_n.jpg 462646022_1801838857311094_4582587926854355622_n.jpg
    Flyet hadde hverken IFE eller strøm, noe jeg var forberedt på. Heldigvis hadde jeg klargjort noen filmer på min gamle iPad Air, så tiden gikk ganske raskt. Servicen om bord var god. Først fikk vi servert nøtter, og deretter kom varmmaten, hvor valget sto mellom nudler med sjømat eller ris og kylling. Jeg gikk for sistnevnte, og det var et greit måltid. Etterpå var det en ny runde med drikke.
    462640965_1694143591130310_1279824342299890669_n.jpg
    Underveis fikk vi en av de flotteste solnedgangene jeg noen gang har sett. Et dårlig bilde kan ikke yte rettferdighet til hvor vakkert det faktisk var. Jeg ble sittende og kikke ut av vinduet i 10–15 minutter før vi landet. Vi ankom Xiamen litt før tiden, og jeg kom raskt gjennom passkontrollen og videre til dagens hotell. 462648344_1260930434954263_7418341421342890927_n.jpg
     
    Kristian, Earl, Lillegutt and 5 others like this.
  20. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Xiamen Airlines XMN-TPE
    Jeg bodde på Hampton by Hilton Xiamen Hubin South Road, et ganske moderne hotell. Kvelden før avreise gikk jeg kun litt rundt i nabolaget og spiste middag før jeg la meg tidlig. Neste morgen tok jeg en DiDi til flyplassen, og ved innsjekk fikk jeg sikret meg nødutgang. Xiamen har sin egen lounge som lå rett ved bussgaten jeg skulle boarde fra. Loungen hadde et greit utvalg av frokostretter og sitteplasser, og jeg rakk å bruke en knapp time her før vi ble busset ut til flyet.
    462571715_1133389921470427_3340124799749067719_n.jpg
    Da jeg kom om bord, lå det nok en gang pute, vann og pledd klart i setet. Flyvningen til Taipei tok rundt 1,5 time, og vi fikk utdelt en liten boks med mat. Denne inkluderte en bolle med fyll som dessverre ikke var særlig god, samt noe snacks. Så vidt jeg fikk med meg, var vann den eneste drikken som ble servert underveis.
    462576066_408786235534703_7204773823660772268_n.jpg 462574528_604627805553363_675154717317711662_n.jpg 462578769_598547652831903_5084069534179553461_n.jpg
    Flyet landet på TPE som planlagt, og jeg kom raskt gjennom passkontrollen uten noen problemer. Hvis man har en mellomlanding på mindre enn 24 timer er det mulig å bestille gratis metrobilletter gjennom flyplassen som et tiltak for turister å kikke litt rundt. 462563637_8902394483129769_6753884473047153151_n.jpg

    Jeg hadde booket meg inn på Novotel TPE Airport, som tilbyr en ganske god rabatt hvis man flyr med China Airlines – noe jeg skulle dagen etterpå. Jeg tok metroen fra flyplassen til hotellet og var fremme rundt kl. 11. Da jeg ankom, fikk jeg beskjed om at rommet ikke ville være klart før nærmere kl. 13. Jeg spurte om det var mulig å bruke bassengområdet for å vente, noe som ikke var noe problem.

    Jeg benyttet tiden på en liten treningsøkt, en tur i saunaen og bading, før jeg fikk sjekket inn rundt kl. 13:30. Etterpå var jeg klar for å ha en litt rolig dag, så jeg tok turen til Mitsui Outlet Park for å spise og kikke litt rundt. Jeg brukte noen timer her før jeg dro tilbake til hotellet. Vel fremme bestilte jeg middag via room service og brukte kvelden på å slappe av. Hotellet var riktignok litt slitt, men servicen var svært god.
     
    Kristian, Earl, Maggie and 4 others like this.

Del denne siden