Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. Bonusduk

Bonusduk EBD

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    93
    Da ble det akkurat bestilt en liten solo helgetur til Miami 17-21 november.

Gleder meg allerede til Taco Bell, og en tur i Busch Gardens:D

Sikiduck, Spielhaug, Jeanette and 6 others like this.
  2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Min mormor på 92 har tidligere fått kraftige reaksjoner på vaksine. Hun har derfor valgt å ikke ta Covid-19 vaksinen (ennå). Hennes datter (min tante) bor i USA med mann, barn og barnebarn (min mormors oldebarn).
    Skal ikke hun få besøke de ..?

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det er trist for henne, men «for the greater good» som det heter, så blir det hennes bidrag til å utrydde uvesenet å ikke reise.
    En annen sak er at hun som 92 åring uten vaksine selv burde se fordelen av å få utryddet det når hun ikke tåler vaksine, og slettes ikke reise dit og risikere sykdom.

EndreD, MrBister, holmen and 2 others like this.
  4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil egentlig si nei.
    Med en alder på 92 år er risiko for alvorlig sykdom og død høy hvis hun får Covid-19 på reisen. Frem til hun eventuelt velger å beskytte seg vil det nok være bedre om hennes datter med familie besøker henne i Norge. De er forhåpentligvis vaksinert.

MrBister, holmen and Eddie47 like this.
  5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Litt «uheldig» at det ble akkurat @RoadKing som ble sitert i mitt innlegg. Det var bare tilfeldig :)

Poenget mitt er at en skal være forsiktig med å generalisere når det kommer til meninger om andre. Det kan være flere årsaker til at noen velger (enten fordi de ikke kan eller ikke ønsker) å ikke ta vaksinen. Min mormors offer har vært at hun ikke har sett sine oldebarn på snart to år.
    Å kalle det problembarn, vel …

tobeornot999 liker dette
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Intet problem med å bli sitert jeg :).
    Er enig med deg i at man ikke skal generalisere, men når det gjelder pandemien og vaksinert vs ikke vaksinert så er det nok nødvendig.
    Uten vaksine, karantene og strenge regler hadde nok verden den dag i dag vært plaget med kopper.

tobeornot999 and MrBister like this.
  7. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet er vel at folk synes å tro det er et slags valg man skal ta stilling til, uavhengig av hva helse-eksperter forsker seg frem til (ikke mener). Din mormor velger å unngå kraftige reaksjoner på vaksinen, på tross av at helse-eksperter har forsket seg frem til at man får kraftigere reaksjoner av å ikke ta den.

8. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg lurer også på det samme. Det ser ut som det kan være greit å krysse grensen inn til USA fra november, men hvis man vil fly videre til feks Hawaii er det med dagens regler krav om en test innen 72 timer, og man må være fullvaksinert med vaksiner satt på amerikansk jord. Dette gjør det litt utfordrende.

Hvis man så klarer å ankomme hawaii så er det for tiden ganske strengt der. Man må vise sertifikat på at man er fullvaksinert eller immun på annet vis for å slippe inn på restauranter, barer, kinoer etc. Der inne kan man være maks 5 personer per bord, og de kjører med 50% kapasitet for å holde avstand.

Det er altså DAGENS status. Det jeg lurer på er: Hva tror folk om november? Har C billetter til LAX da med familien (to voksne og to barn) og tenkte å ta en uke i California. Dar da en uke igjen av ferien og har lyst å dra til Hawaii hvis det er realistisk. Er det noen som ville tatt sjansen, og kjøpt noen non-refundable tilslutningsbilletter dit eller er det dumt å gamble med slikt?

9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Litt usikker på hva du mener her ..
    Vil det gi flere/kraftigere reaksjoner hvis en ikke tar vaksinen (og ikke får Covid-19) enn å ta vaksinen..?

10. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig er jeg for vaksine og at vaksine er den viktigste medisinske «oppfinnelsen» er udiskutabelt. Men så spørs det hvor langt hver enkelt skal gå i solidaritet med alle andre. Det blir jo ofte slik at en tenker «jeg gjør det så alle andre bør også», men noen ganger kan det være årsaker vi ikke kjenner til som gjør valget om å ta vaksinen verre for noen enn andre.

11. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Uaktuelt med 8+ timers flyturer med munnbind så derfor avventes usa turer enda en stund....

Slik jeg forstår det er munnbindkravet internt på flights i USA gjeldenden til 15.01.22 pt.... så får vi se :)

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Vi får være enige om å være uenige :)

tobeornot999 and indahla like this.
  13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,002
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis voksne oppegående mennesker velger å ikke ta Covid-19 vaksine uten at det foreligger medisinske grunner til det, så velger de også at det kan oppstå andre restriksjoner enn for dem som har tatt vaksinen.

14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,727
    Bonuspoeng:
    293
    Tilsvarende for gulfebervaksine.

15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,339
    Bonuspoeng:
    293
    Klokt innlegg, som jeg er helt enig i @RoadKing

Det er altfor lett å glemme at alt fra kopper til tuberkulose inkl meslinger, kusma, røde hunder og difteri ++ ville tatt livet av mange fortsatt om det ikke var for vaksiner.

Når vi vet at man smittes ekstra lett i den pågående covid-pandemien (og enda mer så med nye mutasjoner som delta) er det dessverre nødvendig å bruke det som for mange har vært følt som veldig strenge, urettferdige, og ubehagelige virkemidler.

Om man ikke vil, eller for den saks skyld av helsegrunner ikke kan, ta vaksine - så er det nødvendig å leve med at restriksjonene på reisefrihet osv vil være der.

RoadKing liker dette
  16. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    I min verden er det slik at man må regne med at personlige valg har noen konsekvenser. Jeg forstår rett og slett ikke tankegangen at jeg skal ha frihet til å gjøre som jeg vil og det angår ikke noen andre enn meg.

Velger man å ikke vaksinere seg så er det også et valg man må regne med har noen konsekvenser.

Så er det selvfølgelig sånn at noen f.eks. ikke kan vaksinere seg av en eller annen årsak uten at det egentlig er et valg. Dessverre har det også konsekvenser uansett hvor lite "skyldig" personen selv er

For å spissformulere med et eksempel: Jeg har en fetter som ble lam fra halsen og ned etter en arbeidsulykke. Gjett om det er 1000 ting han kunne tenke seg å gjøre, men som ikke er mulig for ham. Sånn er dessverre livet og livet er på ingen måte alltid rettferdig

EndreD and Jeanette like this.
  17. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    Overraskende nok går dette helt fint (har fløyet tur/retur USA med munnbind). Kan være lurt å ta med flere så du kan bytte etterhvert....

18. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var på Hawaii i november i fjor. Da var det jo ingen vaksiner, så vi benyttet oss av "pre-travel test"-systemet. Du må registrere deg på Hawaiis offisielle nettsider, legge inn reiseinfo/hotellinfo osv, samt ta koronatest (PCR) hos offisielt godkjente aktører 72 timer før avreise. Dette gir deg en QR-kode litt på linje med våre koronasertifikat, som du viser frem på hotell osv.

Det var *relativt* mye logistikk og regellesing/forståelse/knoting involvert for å få til den turen. Jeg vet f.eks nå at Walgreens, som tok godkjente tester der vi bodde, legger ut PCR-test-bookingen sin kl 19 4 dager før (dvs test fredag må bookes kl 19 tirsdag), så da var det nå bare å sitte klar da, med X antall laptoper for å booke test til hele gjengen...

Basert på mine erfaringer - og basert på hvor kaotisk Hawaii beskrives akkurat nå - tror jeg jeg ville ha droppet 1 uke slik du beskriver det. Rett og slett for mye jobb.

Elmo liker dette
  19. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    922
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes tilbud om vaksiner for de som ønsker det er fint. Men jeg mener det er galt å gi vaksinerte fordeler i samfunnet, dette bryter mot menneskerettighetene.
    Det er mange som din mormor på 92 og jeg ser ingen fornuftig grunn for å ikke gi henne muligheten til å reise. Hun kan jo ta en test.

20. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor skal noen som helst av oss bry seg med å ta en vaksine? Hadde det ikke vært like greit at vi droppet vaksiner, og så kunne alle ta en test i stedet?

Skarven and Malmo like this.

Del denne siden