Noen filosofiske tanker jeg skrev ned i svar til et tidligere innlegg som ble slettet.
Spørsmålet var 'hvordan har du lykkes med det du driver med'. Medlemmet følte trolig at det var mange vellykkede på InsideFlyer-forumet og så seg selv på et annet nivå.
De tre store sirklene i livet er helse, relasjoner og økonomi – få jeg kjenner har alle tre i balanse over tid. Fordi noen har omsetning til å lande et par kredittkort og CT, fly business på privaten, bo på fine hotell eller skrive fancy reisebrev betyr ikke at de har funnet ro og glede i hverdagen.
Likt profilene vi viser på Instagram/Facebook så er positive morgenhilsener, champagneglass og overdose med emoji-smilefjes på InsideFlyer ikke hele historien.
Vi trenger alle en fix for å fylle tomrommet vi til tider føler og utvalget er uendelig; reising, alkohol, spilling, shopping, sex, trening, jobb, drugs, sosial isolasjon, mat, underholdning.
Et bedre spørsmål enn "Hva vil jeg ha?" er "Hva kan jeg klare meg uten?"
Økonomisk uavhengighet er ingen magisk pille som alene vil gi deg god nattesøvn. Det gir deg frihet i valg men bundles også med andre (like krevende) utfordringer og bekymringer.
Jeg er venner med folk i Sveits som flyr private og med familier på landsbygda i Nepal. Det er lav korrelasjon mellom inntekt og ro i hjertet.
Nordmenn drømmer ofte om stranden og eksotiske destinasjoner – fordi det er en kontrast til hverdagen heime, gir midlertidig frihet fra ansvar/forpliktelser, oppleves behagelig og litt uoppnåelig.
Om du har muligheten til å fly til stranden når som helst, vil du raskt innse at det er … bare en strand. Du søker kontrasten fordi du tror livet er bedre "der". Det er det også, i en kort periode.
Endringer i omgivelser, miljø, kultur og omgangskrets er meget verdifullt, men uansett hvor du reiser tar du følelsene og livshistorien din med deg.
Et godt sted å starte er helse. Både fysisk og mentalt er det grunnleggende for alle dine bidrag videre. Vær snill og gi mer i alle interaksjoner enn du ber om/tar.
Finn ut beløpet du trenger månedlig for å ha det bra. Vær tålmodig, invester tid, tenk langsiktig, jobb hardt og bygg opp inntekt/formue for å dekke dette.
All kunnskap du trenger å tilegne deg er i dag tilgjengelig via Google. Tro på det gode i andre mennesker, vær uredd og se likheter.
You win some, you lose some.
Last edited: 29. aug 2019