Reise resten av livet?

Tråd i 'Reisemål' startet av ina, 20. aug 2018.

1. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man elsker å reise og planlegger tidlig i livet at man ønsker å spare opp penger og investere i noen år av sitt liv, slik at man kan reise resten av livet, er det noen som har laget en plan og/eller gjort regnskap over hvor mye penger man må ha spart opp når man for eksempel er 40-50 år for å klare seg resten av livet på reise uten jobb?
    Er det mulig uten arv? Vet jo ikke om helsa holder til man blir pensjonist, så er det noen som har tenkt at de ønsker å førpensjonere / jobbe mindre, reise mer før den tid, og hvordan få det til?

Last edited: 20. aug 2018
    eventyrer, Edvard, Robert H and 2 others like this.
  2. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Det er null problem om du virkelig ønsker det, det kommer bare an på hvor mye du er villig til å ofre.

F.eks med dagsbudsjett på 300 kroner trenger du 110k per år. Setter du alle pengene i indeksfond og regner gjennomsnittlig avkastning etter inflasjon på 5% trenger du 2,2 millioner (kan selvfølgelig ikke garantere årlig avkastning på 5%, men du skjønner greia). De fleste i Norge burde klare å spare mer enn 2,2 millioner innen de er 40-50 år om de selger bolig osv. Jobber du masse, kutter ut bil, barn osv. kan du selvfølgelig tjene mer og leve bedre.

ina, Edvard and Chrisbgg like this.
  3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ser for meg at denne tanken er kul nå, men når man kommer oppover i åra får man andre prioriterer og følgelig er ikke tanken så kul lenger.
    Familiesituasjon vil nok påvirke mye her, men når ungene endelig har flytta ut er det nok artig å "leve litt" igjen. Men så kommer barnebarn og man vil være hjemme og tilgjengelig.
    Tror nok også man setter mer pris på forutsigbarhet når man blir eldre, og ønske om standard øker med alderen (i alle fall for meg).
    Nå har jeg for min del unger som gjør at jeg sikkert er godt oppe i 50åra før de er ute av døra, men da blir det jorden rundt ferie, eller Pan American highway :)
    Startet sparingen for mange år siden..

4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    45,296
    Bonuspoeng:
    293
    Fristende tanke. Men altfor glad i svinse bort pengene, og forsåvidt å jobbe også så det får heller bli noen roliger pensjonistdager. Har absolutt ikke noe ønske om å vente med å se verden til jeg blir eldre i tilfelle ting skulle løse seg. Med ett snitt på ca 100 flights per år siden 2001 så tror jeg også min andre(bedre?) halvdel setter pris på om det roes litt etterhvert.

Lev hver dag som om det er den midterste!

ina, milehigh, ArthurDent and 3 others like this.
  5. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Traff på en svenske på stranden i mexico for et par år siden, hun var 50+ og jobbet sommermånedene på uteservering i Norge, og bodde resterende 9 mnd i telt rundt om i verden..

Alt er mulig..., men jeg heller nok mer mot hva @Are sier..

Tanken er jævla kul lenge, men selv merket jeg etter å ha vært Usa/Asia back to back på 3uker med fest og morro, opptil flere ganger siste årene at det gav mindre gang for gang..

Er noe med å porsjonere det litt utover også..

Tro det eller ei, man kan gå lei av nomadetilværelsen også... ;)

Tror faktisk jeg heller ville jobbet til 62, men trappet ned når huset var nedbetalt, og reist, men samtidig beholdt fotfestet her hjemme..

Dette er tanker jeg aldri trodde jeg skulle ytre, men man forandrer (heldigvis) perspektiv med årene.. Så ikke «forplikt» deg for mye til en slik plan... Prioriter heller å reise ofte, men behold jobbet(eller finn en jobb hvor du kan ta mer fri/avspasering/jobbe opp timer)

C

ina, milehigh, ArthurDent and 6 others like this.
  6. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,187
    Bonuspoeng:
    113
    Her finnes det ikke noe klart svar, hvor mye du må sette av avhenger helt av hvordan du ønsker å reise rundt og hvor.

Jeg kan leve rimelig bra på januarlønninga i flere måneder i India, mens i Europa ville jeg ha brent den på maks et par uker. Samtidig, så er det vanskelig å planlegge økonomisk med så lang tidshorisont som du nevner, ingen vet hva livet vil bringe.

Jeg er ikke typen for et nomadeliv, men har problemer med å forestille meg et liv hvor jeg ikke er i luften. Livsstilen finansierer jeg med å sette av et fast beløp på noen tusenlapper hver måned, som jeg brenner av uten et fnugg av dårlig samvittighet. En god jobb som jeg trives i, kombinert med privilegier som fem ukers ferie og workations gjør at jeg har funnet en god balansegang.

Jeg har kolleger som har tatt ut permisjon på tre måneder for å reise rundt, har du den muligheten, gjør det først.

Hvis tanken om å førtidspensjonering frister, så anbefaler jeg å søke rundt i subkulturene rundt financial independence eller fuck you money. Hovedfokuset der er å skrape sammen penger for å gjøre akkurat det du vil.

7. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Hva tror du er et månedlig beløp du vil trenge for å ha en fin livsstil som nomade?

Tenker på kontinuerlig opphold i utlandet over lang tid med mulighet til bevegelse og alle utgifter i Norge/hjemsted inkludert. Husk at livsutgifter inneholder flere/andre poster enn de du normalt har på en ferietur.

milehigh, ArthurDent and Robert H like this.
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner ikke helt problemet. Jeg er i den alderen hvor du tenker at man kunne hoppet av verden. Mitt liv har stort sett vært en reise. Jeg reiste med mine foreldre da jeg var liten, reiste som ungdom med kompiser, når det ble familie så reiste vi hele familien og nå som redet er tomt så cruiser frua og jeg rundt omkring i verden som best vi kan.

Samtidig som vi begge har full jobb ved siden av. Det går helt fint, det handler bare om litt planlegging.

Er dessuten litt for glad i jobben min til at jeg kunne tenkt meg å hoppe av før tiden. Opplever dessuten når jeg er ute og reiser og reisen nærmer seg slutten, at det skal bli godt å komme tilbake til hverdagen og ikke minst få et realt stykke norsk grovbrød igjen :)

Men iallefall, jeg ser det ikke som enten eller, men heller ja takk begge deler :)

9. Bjoern In America

Bjoern In America Digger USA og Japan!

Likes mottatt:
    1,010
    Bonuspoeng:
    93
    Er det mange offshore arbeidere her inne som er opptatt av reising??

Mange på norske sokkel jobber 2/4 rotasjon, og det er jo perfekt for reising eller ha bopel i utlandet.

Jo da, jeg møter folk som bor i Thailand, USA, Spania osv. Ønsker du et aktivt arbeidsliv, samtidig mye god fritid så er oljebransjen fortsatt noe å satse på.

:)

10. braathens safe

braathens safe NN

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det gidder jeg ikke.

ArthurDent liker dette
  11. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,883
    Bonuspoeng:
    93
    En veldig artig tanke. Har selv for ca 10 år siden hatt gleden av å reise jorden rundt. Hadde den gang et budsjett på rundt 10.000 i mnd. Vil nok først anbefale at du tar en permisjon på kanskje 3 mnd og tester reiselivet litt. Dersom du bor i nærheten av storbyene i Norge har du jo fort uansett minimum 10.000 i leieinntekter dersom du velger å leie ut din bolig mens du reiser. Har snakket med flere som har hatt både et til flere år på reise i utlandet. De fleste har valgt å leie ut egen bolig i Norge. Greit å ha en trygghet å falle tilbake til dersom du skulle angre på ditt reise valg. Ville nok uansett tatt sikte på å kunne jobbet litt ved permanent reise opphold i utlandet. Du bør nok allikevel ha minimum en 2 til 3 millioner tilgjengelig i verdipapirer eller bank for å ha full frihet for ca 10 til 20 år på reise. Husk også at dersom du skulle bli syk er det svært fordelaktig å være medlem av den norske folketrygden. Elsker selv og reise både med familie og venner men ville nok aldri valgt permanent utflytting fra Norge. Ville nok også leid leiligheter for lengre og kortere perioder enn hotell. Husk også at vi har det utrolig bra i Norge i forhold til resten av verden. Å reise er å leve. Tror nok selv den beste kombinasjonen er å kombinere Norge med flere korte og lange reiser når du blir eldre.

milehigh, Edvard, Kalsnes and 4 others like this.
  12. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,287
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du lurer på hvordan en kan reise så mye en vil, så bør du gå inn i forskjellige former for IT arbeid, for det finnes masse jobber som du kan ta innenfor IT bransjen som er helt uavhengig av hvor du bor i verden. Det er jeg ett eksmpel på, men etter å ha hatt friheten til å reise så mye jeg vil i over 10 år så er det å reise så mye jeg vil er ikke så spesielt for meg lengre. Jeg er fremdeles glad for å kunne skippe 4 - 5 mnd av den beinkalde fuktige sørlandsvinteren. Det er typisk i midten av Oktober jeg reiser vekk for 60 dager, også kommer jeg hjem en liten tur for å feire jula med familien, også flyr jeg ut 3 mnd til, gjerne 4 mnd til hvis det hadde vært ei forsikring som hadde hatt en slik varighet :)

Det en bør være obs på er at det er ett par feller med å reise for mye mens en jobber. Hvis du bor mer enn 182 dager i året i utlandet, så mister du retten til å tjene Norsk pensjon, og i tillegg kan du gå på en saftig skattesmell om du ikke er forsiktig, for du kan ende opp i en klemme der du må betale skatt til både Norge og det landet du oppholder deg i, uten at du får nye noen av fordelene borgerene har i hværken Norge eller det landet du bor i :oops:

Last edited: 21. aug 2018
    milehigh, OyvindN, Robert H and 3 others like this.
  13. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Tanken er hvordan planlegge livet langsiktig slik en får valget til jobbe så mye som en selv ønsker når en nærmer seg middelalderen, det betyr ikke nødvendigvis at en må slutte å jobbe helt, men at en kan dersom en ønsker det.
    De fleste har ikke valg om og hvor mye de vil jobbe, de færreste kan ta seg en ferietur på 3-4 måned, mange har ikke en jobb de trives med.
    Dere som har noen år bak dere og har erfaring, , hva råder dere et ungt menneske å gjøre for få økonomisk frihet til å gjøre mer av alt en ønsker senere i livet, om det er å reise i utlandet eller å dyrke hobbien eller å være mer sammen med barn og barnebarn i Norge. Og takk til alle som allerede har svart...

14. Oddvar

Oddvar Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg jobber offshore, men ikke kona desverre:(
    Kjenner suget til å hive meg på første og beste fly hver gang jeg flyr inn mot Sola etter en offshore tur, men livet som fri og frank hadde nok mistet sin sjarm rimelig fort. Kona synes jeg er vekke fra hjemmet nok som det er, med 5 uker disponibel for arbeidsgiver og 4 uker fri.

Jeg burde jo egentlig ha startet et reisebyrå, med all den tiden jeg bruker på å se på flyreiser vi aldri har nok feriedager til å gjennomføre :D

15. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,658
    Bonuspoeng:
    183
    • Begynn å spare tidleg, sjølv om ein ikkje klarer meir enn ein liten sum kvar mnd så vil 100 kr/mnd som 20-åring utgjøre like mykje som når ein 50-55-åring sparar 3000 kr/mnd når ein når pensjonsalderen. (Compound interest is the strongest force in the universe. - Albert Einstein(?))
    • Følg med og vær bevisst på forbruket. Det er ein grunn til at budsjett og rekneskap er eit must når ein skal drive butikk.
    • Gå ikkje for hardt ut, ein skal ikkje bli så lei at ein spyr og droppar alt som heiter sparing. Set heller lågare mål og juster opp om det er rom for det.
    • Minn deg sjølv på kvifor du sparar. Ta ein ferietur og fortel deg sjølv at slik skal eg ha det alltid, berre eg no kan køyre løpet og fullføre planen.
    • Bruk tid på å setje deg inn i forskjellige spareprodukt og å finne ut kva risiko du er villig til å ta (single, familie?) Skal du gamble med pengane dine i fond, aksjar eller andre finansielle instrument må du vite kva det inneber. (Og du vil absolutt ikkje spare på ein bankkonto, 0.5% rente - 2,8% inflasjon = no soup for you som pensjonist på Bali.)
    • Ha is i magen. Finanskriser kjem det fleire av, typ v1930, Finanskrisa v1.0, v2.0 osv. Det går seg som regel til. Så lenge det er 5/10 år til du skal flytte til Tahiti, så prøv heller å nytte sjansen til å spare ein 100-lapp meir per mnd når børshaiane begynner å hoppe frå 50.etg på Wall Street.
    • Når naboen flottar seg med Sopps makaroni i gryteretten mens du kokar First Price-makaroni, så bit det i deg. Tenk på at Sopps makaroni til 29 kr - FP til 9 kr = 20 kr. Det er fyrste døgnet på eldreboligane på Bora-Bora når rentene har fått jobba i 20 år.
    • Ligg unna årsmøta i HKG.
    • Ikkje reis på tur med @Tore, @Travellingalf, @Bernd, @haakonks, @vegardg, @Baldrick eller andre sløsefantar ( :confused: ) då ryk pensjonsfonda temmelig kjapt.
    • (Jmfr punkt ovanfor: la ikkje @Travellingalf bestille flybillettane dine, bruk Berg-Hansen i staden.)

16. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Noen filosofiske tanker jeg skrev ned i svar til et tidligere innlegg som ble slettet.

Spørsmålet var 'hvordan har du lykkes med det du driver med'. Medlemmet følte trolig at det var mange vellykkede på InsideFlyer-forumet og så seg selv på et annet nivå.

De tre store sirklene i livet er helse, relasjoner og økonomi – få jeg kjenner har alle tre i balanse over tid. Fordi noen har omsetning til å lande et par kredittkort og CT, fly business på privaten, bo på fine hotell eller skrive fancy reisebrev betyr ikke at de har funnet ro og glede i hverdagen.

Likt profilene vi viser på Instagram/Facebook så er positive morgenhilsener, champagneglass og overdose med emoji-smilefjes på InsideFlyer ikke hele historien.

Vi trenger alle en fix for å fylle tomrommet vi til tider føler og utvalget er uendelig; reising, alkohol, spilling, shopping, sex, trening, jobb, drugs, sosial isolasjon, mat, underholdning.

Et bedre spørsmål enn "Hva vil jeg ha?" er "Hva kan jeg klare meg uten?"

Økonomisk uavhengighet er ingen magisk pille som alene vil gi deg god nattesøvn. Det gir deg frihet i valg men bundles også med andre (like krevende) utfordringer og bekymringer.

Jeg er venner med folk i Sveits som flyr private og med familier på landsbygda i Nepal. Det er lav korrelasjon mellom inntekt og ro i hjertet.

Nordmenn drømmer ofte om stranden og eksotiske destinasjoner – fordi det er en kontrast til hverdagen heime, gir midlertidig frihet fra ansvar/forpliktelser, oppleves behagelig og litt uoppnåelig.

Om du har muligheten til å fly til stranden når som helst, vil du raskt innse at det er … bare en strand. Du søker kontrasten fordi du tror livet er bedre "der". Det er det også, i en kort periode.

Endringer i omgivelser, miljø, kultur og omgangskrets er meget verdifullt, men uansett hvor du reiser tar du følelsene og livshistorien din med deg.

Et godt sted å starte er helse. Både fysisk og mentalt er det grunnleggende for alle dine bidrag videre. Vær snill og gi mer i alle interaksjoner enn du ber om/tar.

Finn ut beløpet du trenger månedlig for å ha det bra. Vær tålmodig, invester tid, tenk langsiktig, jobb hardt og bygg opp inntekt/formue for å dekke dette.

All kunnskap du trenger å tilegne deg er i dag tilgjengelig via Google. Tro på det gode i andre mennesker, vær uredd og se likheter.

You win some, you lose some.

Last edited: 29. aug 2019
  17. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Støtter @Stuttfeiten i hans mange råd, men min kortversjon er:
    Sett deg klare mål på hva du vil oppnå og hvorfor. Du MÅ investere oppsparte midler i noe som gir forutsigbar avkastning i det øyeblikket du tar steget vekk fra "vanlig" jobb. Utleiebolig(er) er et mulig eksempel på dette. Se deg om etter ting du kan drive med på siden av vanlig jobb som også gir inntekt.. Mange bekker små gir til slutt stor kapital som kan forvaltes på en god måte! :)

ina liker dette
  18. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for mange gode råd, både de praktiske og de filosofiske. :)
    Som ny medlem er inntrykket at her diskutereres ikke bare bonus og status, men bak er mennesker som finner mening og gleder ved/i å dele råd og erfaringer.

Edvard, Misterix, Petter B-C and 5 others like this.
  19. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,658
    Bonuspoeng:
    183
    You win some, but most of us lose most of the time. Don't let it get to you though. :)

Bernd and Edvard like this.
  20. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,187
    Bonuspoeng:
    113

Del denne siden