Club Mobay (eneste lounge i Montego Bay) er grei nok den. Godt utvalg i både kalde og mest varme retter. Som var veldig Jamaica lokale. Bare ment på en god måte, mange av rettene ligner på samosa med forskjellige fyll. Betjent bar og 2 damer i uniformer utenfor pluss 1 innenfor baren, som ordnet alt av man ville drikke med store smil. Før det, for å komme inn i loungen: 3 fysiske gates som kunne scanne boarding pass. Alle var døde og med store røde kors i displayet. I stedet en manuell sjekk hos en dame som også var super service minded og blid. Det er forresten i store trekk en oppsummering av Jamaica: hvis man er hyggelig selv, spør folk hvordan dagen går og andre høflige fraser, så får man super hyggelig behandling i retur. Tilbake til "dragen" (som på ingen måte ligner en drage) så lurte hun på om jeg hadde et papir boarding pass når jeg viste frem QR på mobilen. Jeg trodde nesten hun tullet. De gjør endel av det i Jamica. Så jeg smilte tilbake mens jeg sa "nobody holds those these days, right?". Jeg fløy jo uten å sjekke inn bagasje, hvor jeg sikkert ville fått papir i skranken hvis leverte checked luggage. Hun mente nok innerst inne at papir billett var det eneste som funket for å fly, men lot være å si det mens hun rotet videre på PCen sin da jeg sa hun kunne scanne QR koden og hun sa "it doesn't work like that" Siden jeg stod ved siden av PC-skjermen hennes nå, så jeg at hun da tok opp en bilde-fil på skjermen som bokstavelig var en foto fil av et papir med passasjer manifest som viste hvem som var Upper Class. Som hun så leste gjennom en stund siden den ikke engang var alfabetisk. Før hun fant meg og sa jeg var good to go. Så alt gikk fra potensielt high tech til ekstremt low tech Feil å si det er stappfullt: Men funny typisk Jamaica humor har de fikset:
Kjempe-nedtur at lounge plutselig annonserte stenging 10pm når flyet går 11.50 etter drøye halvtimen forsinkelse for avgangen. Beste fall boarding 11.20pm. Etter at lounge-stenging og siste runde var annonsert, var de i alle fall ikke snaue på den siste drinken, med hauger av frozen pina colada og dark rum På den andre siden veldig lurt at jeg ikke får en ny sprit-drink som denne, som var min første. Good bye and good night, Jamaica!
Havnet på den kjipeste siden av to midtganger igjen nå, ser det ut til. Syk uflaks! 100 av 100 mulige. Sist var det babord og nå er det styrbord. Setet er tipp topp, men det er lett å se at den andre midtgangen allerede før avgang får drinks, sleep-suit og alt inkludert pre-order of drinks. Før hun i min midtgang har begynt med å spørre passasjerene en gang. Dårlig tegn at hun også presenter seg som Karen, når hun endelig dukket opp Men, men, man får gjøre det beste ut av det, si! Hun hadde i alle fall kontroll på at jeg hadde bestilt en hovedrett på forhånd, så det er konge! Vi liker jo alle også et flyselskap som deler ut pysj på en natt flyvning
Full Texas i galley når jeg kom ut fra wc etter å ha skiftet til pysj. "Nobody ever told me" og lignende kommentarer mellom 5-6 crew medlemmer. Før det kom pling på PA og melding om å si fra til crew hvis noen trengte continuous oxygen. Spennende konsept, hvis noen er ombord og har sitter der lenge allerede (boarding complete for 20m siden) og ikke har pustet.... Digger setet, veldig riktig valg til tross for hun med ansvaret for min side av Upper Class. Her skal det spises et godt måltid, og så sier (dessverre) cockpit at turen bare tar 8 timer istedet for 9, så selv om jeg flyr gjennom natten blir det ikke mulighet til mange timer på øyet.
"....mange av rettene ligner på samosa med forskjellige fyll". Dette er jamaican patties. Trolig den mest populære "hverdagsmaten" blant jamaicanere. Fås med utallige typer fyll og kan kjøpes på gatekjøkken, kiosker og liknende overalt på øya.
Skjønner jeg må tilbake til Jamaica snart, for å få med meg slikt som dette som passerte i denne omgangen De i loungen var i overkant fete og med i underkant mengde fyll. Men smaken var bra.
Kom 1 time forsinket inn til LHR etter forsinkelse ut av MBJ. Restriksjoner i luftrommet over London fikk jeg en separat mail fra BA (som flyr meg til Oslo) om også. Var fortsatt midt i prime time for Cathay avganger, så der var det rett og slett full lounge og stengt for mer inngang. Planen var dusj og klesskift hos Cathay, som har super lekre baderom. Ble ønsket velkommen til Australia hos Quantas istedet, siden jeg visste at de også har dusjer. Ledig med en gang, men langt fra like freshe bad som Cathay. Uansett, ble ren, våknet litt til, skiftet klær, og drikker nå australsk vin. Blir nok Cathay etterhvert, siden jeg har god tid på Heathrow i dag. Takk for følget!
En liten oppfølger, 4 dager etter landing tilbake i Europa. Sendte krav til Virgin for dekning av kostnader til hotell 1 ekstra natt + taxi over til det nye hotellet. De hadde jo utsatt retur-flighten med ett døgn. De ville nok dekket mat også, men det koster så lite på Jamaica at jeg hadde glemt å ta med kvittering fra beach club'en for en burger. Skikkelig ryddig og rask kundeservice, med positivt svar kun 3 dager etter jeg sendte dem kvitteringene. Dette kan andre flyselskap lære av!