Refusjonverdi: Voucher, bonuspoeng eller kontanter?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Huntingdaddy, 15. mars 2026.

1. Huntingdaddy

Huntingdaddy EBG

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Skal søke om refusjon for utlegg etter forsinket bagasje, for bagasjen ble stående igjen i København, mens vi fløy videre til Budapest ogg fikk den dagen etter.

Gjør vi noe lurt å ta voucher? Noen som vet om hva slags verdi man får for det, samme beløp er det vel ikke? Eller skal man bare holde seg til kontanter? Totalt beløp er 7'300 kr for to personer.

Bonuspoeng blir vel ca 50'000 poeng (1€=100 poeng) og siden det er mulig å kjøpe trumfpoeng/bonuspoeng til omtrent samme pris ser jeg ikke verdi i dette.

2. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,501
    Bonuspoeng:
    183
    Voucher er samme beløp som cash på refusjoner, det er meg bekjent kun for EU261 kompensasjon de tilbyr dobbel verdi på voucher.

Huntingdaddy liker dette
  3. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,937
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet ikke om du har noen spesiell grunn til å ta dette via SAS, men oppgjør via reiseforsikring vil normalt være enklere og hurtigere.

Beløpet på 7300 kr for 2 personer er godt innenfor beløpsgrensen på enhver reiseforsikring.

Som nevnt over, dobbel verdi er kun aktuelt ved kompensasjon etter EU261.
    Det også kanskje slutt på ordningen. Jeg fikk ikke muligheten til å velge voucher i begynnelsen av 2025, da jeg søkte. Da ble det det også nevnt av annen bruker at ordningen har opphørt.

Last edited: 16. mars 2026
  4. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,497
    Bonuspoeng:
    93
    Du har krav på å få dekket "nødvendige utgifter til klær og toalettsaker". SAS sin definisjon på det er maks 75 EUR per person og døgn. Alt utover det må du nok prøve for transportklagenemda og da kan du fort ende med følgende resultat:

https://www.nettavisen.no/transport...500-kroner-sas-satte-ned-foten/s/5-95-2858028

Enklere å ta det med reiseforsikringen, men også der gjelder kravet om "rimelig og nødvendig" i forhold til forsinkelsen. Er kravet rimelig sjekkes det hos de fleste av AI og går igjennom uten at du trenger å sende inn kvitteringer / PIR og pengene er på konto senest neste dag.

Med det beløpet du skisserer så går den helt sikkert til manuell kontroll. Er godt gjort å bruke 7300 kroner på nødvendige klær for et døgn med mindre man har noen spesielle behov (bryllup eller lignende). Dyre merkeklær avvises normalt. Skal sies at jeg har fått dekket ny dress ved et døgns forsinkelse. Men det var lille juleaften og kunne argumentere med at jeg trengte dress til julemiddagen (og det var ikke en Hugo Boss dress.)

Last edited: 16. mars 2026
  5. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,937
    Bonuspoeng:
    113
    Beløpsgrensen på forsikringen (normalt 5000 per person) er allerede tilpasset kravet til "rimelig- og nødvendighet". Jeg ser ingen grunn til å pålegge seg selv ytterlige begrensninger. Hos noen forsikringsselskaper utløses ekstra erstatning etter noen dager, og det understreker at 5000 kr er ment å dekke innledende behov.

Når bagasjen din ikke dukker opp er det vanskelig å vite med sikkerhet om den kommer samme kveld, eller om det tar flere dager. Det beste er å unnagjøre alle innkjøp med det samme, heller enn "litt og litt", over flere dager.
    Det er i hvert fall min erfaring og mitt råd til dem som ønsker å bruke minst mulig tid på saken når du egentlig skulle ligget på en strand med en Pina colada i hånden. Husk det er ingen erstatning for "tort og svie" og tapte feriedager ved forsinket reisegods. Det burde det absolutt vært, for plutselig har du brukt masse tid på "kontorarbeid".

6. Huntingdaddy

Huntingdaddy EBG

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det høres ut som vi tar det via reiseforsikringen istedenfor.

Dette beløpet var for to personer og vi skulle ut på middag samme dag og hadde booket spaopphold dagen etter ankomst så trengte både klær, sko og badeklær. Så sånn sett så var det ikke mye per person.

freddyen liker dette
  7. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    475
    Bonuspoeng:
    63
    OT men ref forsikringen som er nevnt ovenfor. Har erfaring med at det var ok å bruke 25 000 kr på klær pga forsinket bagasje (hadde dobbelt forsikringsdekning).

Kjøpte da klær for konferanse/jobb-bruk, casual på kvelden og fotturer i fjellet. Genser til 5000 kr og t-skjorte til 2000 kr gikk gjennom.

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,077
    Bonuspoeng:
    183
    Så mange unntak og hvis og men forsikringsselskapen har, synes jeg det er rart at de ikke har noen øvre grense per plagg for automatisk godkjenning, for så å gjøre manuell gjennomgang av dyre enkeltgjenstander. Spesialutstyr og festantrekk er for så vidt greit, men genser til 5k og t-skjorte til 2K burde jo være noe de kunne slått ned på. Det er veldig vanskelig for kunden å argumentere for at plagg i denne prisgruppen er nødvendig.
    Mulig de vurderer det til å ikke være noe problem, evt at det koster mer å kontrollere enn besparelsen blir.

Henrik liker dette
  9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,686
    Bonuspoeng:
    183
    Samtidig handler det også litt om hvor skaden inntreffer. Skal du til en liten alpelandsby som har noen få dyre klesbutikker med moteklær og dyrt alpinutstyr, er det kanskje vanskeligere å finne rimelige men kurante alternativer til det man strengt tatt trenger. Lander man i en europeisk storby er det mange steder du i grei nærhet finner en Uniqlo eller en annen kjede med OK kvalitet til en OK pris som ligner på noe du hadde med deg, eller som er et akseptabelt substitutt når man blir uten klær en kort periode. Den typen butikker er supert for basisvarer - men er du f.eks. i Nairobi tenker jeg at terskelen for å dra på ekspedisjon eller til noe annet enn nærmeste «vestlige» kjøpesenter til hotellet (som da antagelig er dyrere) er høy.

Det blir fort en del nyanser. Jeg tenker det da er bedre å bruke ressursene på å følge opp det som er åpenbart unødvendig antall plagg, og ta de som forsøker seg på tre finskjorter og to t-skjorter når bagasjen blir forsinket til neste morgen.

Og så kan man jo være passe fornuftig på egenhånd. Selv om det var en dyr 2000-kronersskjorte som ble forsinket i ett døgn, så kan man sikkert overleve med en 500-kronersskjorte i 100% bomull også, selv om merkelappen ikke er like fin.

Last edited: 18. mars 2026
    milehigh liker dette
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,077
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa kjører en variant hvor de kun dekker 50% av utlegg som har verdi utover forsinkelsen, som klær og sko.

Henrik liker dette
  11. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    475
    Bonuspoeng:
    63
    Upresis info fra min side, det var ikke genseren men en overskjorte til bruk i jobbsammenheng som kostet 5000 kr.

Som Henrik skriver ovenfor så var det et sted med nesten utelukkende high end-butikker og vanskelig å finne noe med skandinavisk "fit" så det ble importerte franske merkevarer.

Relevansen for forumet er at "rimelig" er en vurdering av situasjonen man er i, og at en god forklaring (min var en halv a4-side lang, forklart per plagg) av situasjonen gjør det vanskelig å overprøve rimelighetsvurderingen. Det var for min del lett å argumentere for plagg i den prisgruppen.

Henrik and Rapolo like this.

Del denne siden