Har fått et forsikringsoppgjør jeg ikke forstår så mye av. Tidligere har jeg fått 750kr dagen (ganger to når man reiser med nærmeste familien) når en i reisefølge har vært syk. Nå hadde en av oss mange sengeliggende dager som ble legedokumentert og akseptert av forsikringa, men summen er lagt til ca halvparten basert på at reisen var rimelig, det vil si i stedet for flybilletter til 12k per pers betalte vi kun noen tusinger i avgifter fordi dette var 2xCT+bonuspoeng. Overnattingspris som normalt. Fordi turen på papiret da var billigere ender vi med ca 50% lavere utbetaling enn normalt. Noen som har vært borti dette og kommet fram med klage til forsikringsselskapet? Alle vi vet jo at et par CT'er og hundretusenvis av poeng ikke kommer gratis...
Ingen relevant erfaring, men.. 1) Hvilket selskap er dette? Og er det en helårs reiseforsikring? 2) Jeg ville først av alt sjekket og fått verifisert at dette er iht. vilkårene for å være sikker. Edit: etter andres innlegg og egen sjekk (se senere innlegg) så ser det ut til å være gjengs i vilkårene hos flere selskaper så mitt opprinnelige punkt 3 (innhente alt. tilbud) har jeg fjernet..
Har du lest vilkår? Med mindre dette står spesifikt der ville jeg henvist til vilkårene og sagt at det ikke står noe om det der. Evt be de vise til vilkår hvor dette står spesifikt.
Dette er nok ganske vanlig. Forsikringene mine i Tryg og Europeiske har begge unntak som spesifiserer at bonuspoeng ikke skal tas med i grunnlaget for reiseavbrudd.
Jeg sjekket min forsikring (Frende), og ifm. reiseavbrudd står det: Vi regner ut erstatningen ut fra det du har betalt for transport og overnatting delt på forholdet mellom avbrutte reisedager og planlagte reisedager. Hvis reisen skjer med egen bil, erstatter vi fem kroner per kilometer for korteste vei fra bostedet ditt til stedet hvor reisen blir avbrutt. Så dette ser gjengs ut. Jeg sjekket på et tidspunkt ift. forsikringer som ev. dekker tapte bonuspoeng ifm. reise. Husker jeg rett så var det ingen (jeg sjekket flere, men ikke alle) med unntak av DNB som gjorde det, men de var så dyre at jeg ble i Frende.
Har Gjensidige Reise Pluss, her står det 750kr for hver dag man er sengeliggende, kan ikke se i vilkår at det er noen forhold som skal gjøre et dette beløpet kan senkes.
Vi fikk 2x750kr pr dag i februar når barnet ble sykt og ikke kunne fly hjem. Dette var gjensidige reise pluss og stemmer ihht vilkårene @Lars J viser til over.
Gjensidige Pluss oppgir en månedspris - regner med at man da også kan kjøpe for en måned? 334 kroner for å dekke hele familien på kommende bonusreise på 2 uker er faktisk en OK forsikring, tenker jeg - ettersom den ikke klausulerer ut bonusreiser. Sjekket den jeg har via jobb (Gouda), som eksplisitt klausulerer ut bonuspoeng. Den klausulerer også ut en del andre ting jeg i utgangspunktet tenkte vi var dekket for.
Det er noe rart her, vilkår jeg postet i går når jeg var innlogget og hentet vilkår på min side. Når jeg sjekker vilkår uten og være logget inn på gjensidige(oppdatert 17.06.2025) ( https://www.gjensidige.no/files/privat/vilkar/reise/Reise-Pluss-alminnelige-vilkar.pdf ) så står det " Omfattes ikke...- feriekompensasjon og/eller erstatning for ferieavbrytelse dersom reisen er betalt med bonuspoeng, CashPoints eller lignende" Her antar jeg det er gjort en nylig endring.. Dette er en vesentlig forringelse, jeg antar at vilkårene jeg har gjelder ut min periode, men at ved neste fornyelse så blir disse gjeldende? Kjenner jeg må sjekke det med kundeservice.. Da er det iallefall på tide å bytte.. Selv om flyreisen er betalt med bonuspoeng/cashpoints, kan man jo fortsatt ha brukt ganske mye penger på hotell og andre aktiviteter.
Dette var jo ganske ille, så jeg måtte innom min egen og sjekke, men der står det ikke. Kan vel kanskje forvente at dette kommer ved neste fornying da? Derimot dekker det jo allerede ikke kost ved avbestilling, så på bonusreiser (spesielt om sykdommen er såpass akutt at den oppstår innenfor avbestillingsfristen), er jo rimelig nytteløs allerede. Egentlig merkelig at ingen har valgt å posisjonere seg for dette i markedet, eventuelt med en noe høyere premie, for det burde være mulig å finne løsninger for dette. Det har jo eksistert tidligere og såvidt meg bekjent så dekker vel ikke en gang reiseforsikringene via kredittkortutstederne som lever av å pushe bonusreiser dette.
Fikk svar fra Gjensidige, de gamle vilkårene gjelder frem til forsikringen fornyes Ja det stemmer dette er en endring som vil gjelde fra denne datoen, men først fra første hovedforfall. Så i ditt tilfelle så vil det stå i forsikringsdokumentene som blir utstedt i forbindelse ved fornyelsen Begrensningen på din forsikring nå er at reiser som er betalt med Chaspoints, bonuspoeng eller lignende ikke er omfattet av avbestillingsforsikringen. Den siste endringen som ble gjort nå vil komme på forsikringsdokumentene dine fra xx.xx.2025
Det er jo ille, men hva er egentlig implikasjonen her? Betyr det at om reisen er bestilt med bonuspoeng, så er det kun flyreisen som ikke erstattes, eller også alt relatert til reiser (hotell, leiebil etc) hvor bonuspoeng er brukt som betalingsmåte for transport? Man må jo anta det første, men jeg synes ikke formuleringen var veldig tydelig.
Står veldig dårlig forklart, så jeg har spurt om det. nå har ikke @Trippeltrumf skrevet hvilken forsikring han har, men er det Gjensidige reise pluss, så ser vi jo hvordan det slår ut i praksis i første post. I de nye vilkårene er summen på 750kr fjernet, nå står det ikke lenger noe beløp Gamle vilkår: Nye vilkår:
Vil anbefale å betale reisen med SAS Mastercard Premium kortet når du bestiller bonusbillettene. Vilkåret i kortet sier at 50% av transportkostnadene må være betalt med kortet for at forsikringen skal gjelde. Dvs skatt og avgiftene du betaler er transportkostnadene. De gjør en beregning av hele turens kostnader, forutenom eurobonus poeng og gir deg en dagspris på maksimalt 750 kr pr dag de dekker. Jeg jobber selv i If og har selvfølgelig reiseforsikringen betalt av de, men når vi ble syke i Thailand/Bali nå sist med hMPV viruset og ble sengeliggende i over ei uke så var det Tryg som tok å erstattet feriedagene mens If betalte for alt av sykehus regninger / taxi / blodprøver osv. If dekker kun når man er innlagt på sykehus og ikke ved sengeleie. Amex sin reiseforsikring dekker ikke dette så derfor passer jeg å betale selve flybillettene med mastercardet for å få den ekstra dekningen ved akkurat sengeleie
Slik jeg forstår vilkårene til Amex, så er man uansett forsikret gjennom de om man betaler reisen med EB poeng, sånn sett fornuftig og bruke Mastercard uansett for dobbeltdekning.
D Den var ikke dum. Jeg har tenkt at jeg må ha med flybillettene for å få dekning i det hele tatt, men kanskje leiebilen som er mye dyrere ved bonustur, holder og at det er best å ta fly med MC. It's a jungle out there...
Takk for alle svar. Har Gjensidige Reise Pluss, må inn å sjekke hva som gjaldt ved sykdomstidspunkt som var nå rundt påsken. Men mye tyder på at det er nye vilkår fra i år...
Helt riktig Gjensidige reise pluss(egentlig Tekna Reise, men det går for det samme om jeg forstår riktig)