Flott flygning fra CDG til RUN .. litt turbulens en liten time ut i flygningen, men det gikk heldigvis over. Damene, ja det var bare voksne damer, var på allerten hele tiden og fylte glass med det det måtte behage. Maten var heller minus, og han her burde fått skolepengene tilbake .. Hadde forhåndsbestilt ku, for det første var den helt sikkert kommet på slakteriet rett før den sjøldaua og tilbehøret var heller ikke fra øverste hylle. Jeg ba ikke om påfyll av forretten heller Men vinene var gode og der ble det påfyll! Så ble det kaffe og Armagnac.. Frokosten var rikelig og god, med omelett og greier Landet på tid på RUN ….
De hadde flyttet bilutleiekontotene siden 2013 og det var langt å gå med tunge kofferter i 27-28 grader .. eller kanskje jeg var yngre??? Svett og varm ankom vi Som President forventet jeg en varm velkomst og alt klart .. men nei, presidentkortet ble bestemt avvist! Det gjelder ikke her fordi vi er franchise… Ja ja, det tok vinter og vår i varmen. Men vi gikk bil, en Citroën C4 automat og ikke en Peugeot 308 som var bestilt .. om det er oppgradering vet jeg ikke, men biler var helt ny
Kos dere på det som er en av de mest fantastiske øyene jeg har vært på! Hvite strender som matcher om ikke overgår Mauritius sine samt også svart sandstrand. Mulighet for fjellturer (gått 1 uke "hytte til hytte" tur), flott dykking, juving, aktiv vulkan , rafting, downhill sykling, luftsport, behagelig klima, ting fungerer (bussen kommer når den skal), flotte utsiktspunkter etc, det eneste minus måtte være at det er en fordel å kunne snakke fransk.....
Som vanlig har vi med kortreist kaffe til å starte dagen med: Født og oppvokst i Brasil Transportert til Nederland for prosessering, brent og frysetørret og pakket. Transportert til Norge og solgt. Transportert til Réunion denne gangen for å bli drukket. Det er godt med åpen verdenshandel.
Det bøtter ned sånn at de i bassenget blir søkkvåte! Det er slik her på østsiden av øyen at det regner mye her på grunn av de høye fjellene og fordi luftstrømmene kommer fra øst her sør for ekvator i det Indiske havet. På vestsiden av øyen er det sikkert godt og varmt, men man må liksom få med seg disse flotte og frodige områdene når man besøker Réunion.
Kult reisebrev. Keen på en tur til RUN selv, helst i oktober på andre siden av sommerferien. Ser det er mye ledig hjem, men ingenting på utreise. Lov å håpe på at det blir sluppet noe? Ventet du lenge før du fant t/r Eddie?
Nei! Jeg fant t/r Oslo-BGO-CDG-RUN-CDG-OSL på det planlagte/uplanlagte slippet av AF billetter i mars -25 og booket på nettet. Ringte inn og fikk flyttet OSL-BGO på utreise og lagt det til på hjemreisen. Air France har i ettertid kansellert en flygning den 08.01 ORY-RUN, og erstattet den med CDG-RUN den 11.01. En helt grei endring.
I dag har vi flyttet oss fra Salazie til Entre-Deux sørvest på øyen og til er nytt hotell, Dimitile Hotel & Spa. I stedet for å kjøre raskeste vei på tvers over øyen kjørte vi en omveg, dvs vi kjørte kystveien rundt sørspissen for å kjøre veien gjennom lavastrømmene fra de siste vulkanutbruddene fra den levende vulkanen som vi senere skal besøke. Fascinerende å se hvordan naturen tar tilbake områdene som er dekket av lavasteiner. Helt spesielt var det å se hvordan utbruddet i 2007 hadde endret seg fra da vi kjørte der i 2013, da var alt svart og det dampet fra flere områder. I dag virket det helt dødt og det var en form for «Reinskav» på steinene og enkelte planter spirte mellom dem.
Da er det lokale (ikke det offentlige) badekaret besøkt. Har prøvd noen lange drag på langs og her er det ingen banetau som de har i Sølvbyen så det blir litt zik-zak …
Nytt hotell og nye nisser og jul .. Hotel Tsilaosa i Cilaos, 1214 moh, man skal være over gjennomsnittet glad i å kjøre svingete og bratte fjellveier for å kjøre opp hit. Det er jo en guds lykke at det ikke er snø og is på veiene. I mitt hode er vi ferdig med julen for flere uker siden, i alle fall da vi forlot Norge ..
Veiene er trange og svingete med innlagte tunneler på noen av de bratteste og høyeste stedene. Det går greit når man har god tid .
Alle ser at jeg bruker en gammel TomTom til navigasjon og det er nødvendig!!! Jeg trodde at jeg hadde bestilt en bil med navigasjon, det fikk vi ikke! Jeg trodde vi kunne bruke navigasjon på telefonen, det kan vi ikke … Selv om Talkmore sier at vi kan bruke telefonen som hjemme får vi bare 3G og nettet gir oss ikke roaming .. I siste liten puttet jeg den gamle TomTom-en ned i kofferten siden den har kart for Réunion og Mauritius som jeg brukte i 2013 .. Den er gull verdt og den «snakker» norsk, i de trange gatene med stor trafikk må man være fult oppmerksom hele tiden.
Jeg tok med meg en KIWI pose på butikken i dag, tenkte jeg skulle få litt poeng! De hadde aldri hørt om Trumf ..