Personlig gjenstand/Personal item - PC-veske - laptopbag - miniryggsekk - anbefalinger

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av HaraldOslo, 11. febr 2025.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    I forbindelse med at jeg skal kjøpe en ny laptop så ser jeg også etter en ny passende pc-bag som kan brukes som personlig gjenstand i tillegg til håndbagasjen. Klarte ikke å finne noen tidligere anbefaler i forumet men håper det er en del felles visdom med erfaringer rundt hvor mye man slipper unna med hos forskjellige flyselskap.

En standard litt større PC-bag som dette (18") antar jeg er greit hos alle flyselskap selv om den er litt over:
    807159_1.jpg
    (Mål: 42x29x4cm)

Men hva med en liten laptop-sekk?

24981_pictures_product_visual_3.png
    (Mål: 45x29x12cm, 20 liter, https://www.komplett.no/product/130...ggsekk-veske-mappe/avana-16-eco-ryggsekk-graa)

Et utvalg flyselskaper sine regler:
    American Airlines: 45x35x20cm
    SAS: 40x30x15cm
    KLM: 40x30x15cm
    British Airways: 40x30x15cm
    Finnair: 40x30x15cm
    Lufthansa: 40x30x10cm
    Singapore Airlines: 40x30x10cm
    Norwegian: 38x30x20cm
    Ryanair: 40x25x20cm

Forøvrig ser jeg at noen sekker er flinke til å oppgi laptop-mål seperat, slik at man vet at laptopen faktisk passer. 16 tommer er jo ikke alltid 16 tommer. Laptopen jeg ser på nå er 36x29x3cm, har 16" skjerm og eksempelsekken ovenfor har bare 38x26x2.6cm. Går kanskje å skvise den inn men ikke ønskelig :mad:

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    En ting er reglene, og der er jo laptop-sekken på bildet innenfor.

En annen ting er hva som gjøres av sjekk. Har aldri noensinne blitt kontrollert selv på super-billigste-billetter hos BA, SAS, Finnair, LH, Norwegian, KLM eller andre mainline selskaper (dette var de jeg kommer på og har fløyet siste år).

Reiser alltid med en liten laptop-sekk selv, som er stor nok til å romme endel klær i tillegg til PCen.

Ryanair, EasyJet, Wizz og sikkert andre ekstreme LCC pleier derimot alltid å ha "boksen" som baggen skal passe oppi. De er jo ute etter å hente ekstra inntekter, og det har gått mer eller mindre bekreftede rykter om at gate-ansatte kan få bonus ved å selge ekstra-space til dem som bare er såvidt over grensen (og selvsagt alltid noen som er langt over og har med seg kjøkkenvasken).

Oppsummert: Hvis du er innom noen av de LCC selskapene som kjører "tight ship", ville jeg overholdt reglene helt ned på centimeteren. Alle andre selskaper vil antagelig helt fint godta laptop-ryggsekken selv om den er 5 cm for stor.

Preference and Nordlands like this.
  3. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Mac Pro 16 er jo bare 35x25x1.5, så på tide å konvertere?
    «Lenge vandret jeg i skyggenes dal, men til slutt så jeg Lyset»

4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    :D+1

5. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Og styggtung. Jeg oppgraderte til 14 tommers MBP fra en Thinkpad X1 Carbon for noen måneder, og det er veldig mange positive endringer, men vekt og tykkelse er ikke en av dem.

Dyrt er det også, fordi MacOS skalerer ting ganske dårlig, så brått ryker du på ny ekstern skjerm…

6. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Med mindre man virkelig trenger kraften prosessor og grafikkortet i en MBP gir, vil jeg si en MacBook Air er den optimale for «vanlig» arbeid

kiev liker dette
  7. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Min er dobbelt-Pro, og da er jeg vel dobbelt så effektiv i PowerPoint?
    upload_2025-2-12_12-12-43.png

Neida. Jeg var bare vanskelig og ville ha matt skjerm samt HDMI-port. MacBook Air er et mye mer rasjonelt valg og det jeg valgte hjemme.

kiev liker dette
  8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Med den tykkelsen er det en gaming pc? De fleste sekkene med innstikkslomme er nok tiltenkt "vanlige" business laptops, f.eks. HP Probook 15,6" eller Lenovo Thinkpad 16", de er cirka 36x25x2 og passer da ganske lett. Enda bedre med en 14" laptop, da blir det god plass.

Er selv fortsatt fornøyd med min A Better Backpack jeg kjøpte på Kickstarter i 2018, ser dessverre ikke ut til at den er i salg lenger. Nesten ikke slitasjemerker på den i motsetning til Dell sekk jeg hadde før som raknet etter 3 år. Kan likevel anbefale Dell som rimelig alternativ som ser helt ok ut.
    F.eks. Ecoloop Pro - lomme 40x27x2,5
    eller Gaming 17 - lomme 42x30x2,5

tobeornot999 liker dette
  9. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Flekser vi?

Screenshot 2025-02-12 at 14.02.01.jpg

Har en Macbook Air til hjemmebruk, de er helt rå så lenge de har MX (hvor X = 1-3) prosessor. Ingen Windows-laptop som kan måle seg på ytelse, stillhet og batteritid

Henrik and kiev like this.
  10. pepperminte

pepperminte Medlem

Likes mottatt:
    263
    Bonuspoeng:
    63
    Ta en titt hos Bellroy, jeg har en Via workpack jeg er veldig fornøyd med, men de har mange modeller å velge fra. Kvaliteten er veldig bra, og de tilbyr 6 års garanti.
    Kan kjøpes direkte hos Bellroy, eller så har Goodnotes.no ofte tilbud med 20% rabatt.

11. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Det der er virkelig et beist!
    Hvor fort klarer du å lage en firesiders PPT på den?

(Sa jeg som kommenterer på Insideflyer på en iPad med M4. (Singler i glassruter):p)

Insomnia4u, btm, Henrik and 1 other person like this.
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nå skulle jeg mobbe Apple-fansen, og lure på hvorfor dere bruker så mye penger på datamaskiner. men jeg sjekket hva min PC kostet, og den var visst ikke noe billigere. :rolleyes:

btm, kiev and Upsaker like this.
  13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer, det er et råbeist som skal brukes til videoredigering/-produksjon med Davinci Resolve. MSI Vector 16.
    Screenshot_20250212_151739_Chrome.jpg
    Kanskje et og annet spill også, slik som solitaire :cool:
    (Eller mer sannsynlig noe litt mer krevende)

For fjerndrift har jeg en Lenovo Yoga 900 som er vesentlig mer praktisk størrelsesmessig.

Skulle gjerne hatt en 18" skjerm på laptopen men da snakker vi en helt annen prisklasse igjen og da har jeg heller råd til å kjøpe meg en ny skjerm og gjenvinne den etter hver reise..

Nordlands liker dette
  14. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Haha, det bruker jeg sikkert en evighet på, er en PPT noob - konsulterer på IT-tjenester istedenfor å måtte lage masse presentasjoner

kiev liker dette
  15. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Vil du dele produsent/modell?

tobeornot999 liker dette
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Gjerne, men den startet ut som en gave fra Cisco (ja, jeg jobber i IT).

Så jeg har ikke så mye info. Men den har et merke av en amerikansk ryggsekk produsent et sted. Skal sjekke når jeg kommer hjem.

17. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tok med laptopen til Power og Elkjøp for å måle, og endte opp med en Sandstrøm-sekk fra Elkjøp:
    https://www.elkjop.no/product/pc-da...ekk/sandstrom-17-weatherproof-ryggsekk/608450

Romslig plass til laptop og nettbrett innvendig, flere lommer, ca 9 cm dyp men man kan åpne en glidelås for å utvide den. Så sekken fungerer glimrende både som personlig gjenstand og som vanlig håndbagasje hvor man tar med et klesskift i tillegg ved behov.

Den har en stropp i ryggpartiet som lar den gli over teleskophåndtaket på en rullekoffert, og på den ene siden er det et bærehåndtak så den kan også SE ut som en helt vanlig uskyldig laptopbag ved å bære den sidelengs.

Hvis jeg skulle finne en eneste ting å være misfornøyd med, så er det at det ikke er en utvendig lomme for en drikkeflaske. Men da måtte jeg virkelig lete etter noe negativt å si om sekken. Ellers er det tredje rommet romslig nok til en halvlitersflaske med brus og lader og sånne småting. Liten lomme med plass til pass og slikt er det også helt ytterst.

Sett fra ryggen
    Rom 1: Laptop og nettbrett
    Rom 2: Utvidbart rom, ment å romme klær. Stropper for å feste klærne ala innsiden i en koffert.
    Rom 3: ~4-5 cm tykt rom for lader, mus, drikke, kabler etc
    Rom 4 og 5: mindre rom ytterst for pass og utskrifter.

tobeornot999, kiev and Preference like this.

Del denne siden