Oslo til Auckland med poeng+ct. Trenger tips!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Ildfuglen, 10. nov 2024.

  1. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Hei

    Neste høst trenger jeg to stk billetter fra Oslo til Auckland i business og med bruk av CT. Jeg trenger kun utreisebilletten, ikke retur. Jeg er også åpen for å dele opp reisen og ta noen dagers stopp et sted i Asia på veien, og dermed bruke to stk CT på turen.

    Jeg har satt opp en haug med alerts på Awardfares. Både hele veien, med start i AMS og CDG, og med stopp diverse steder i både Asia og Australia som alternativer. Samtidig må jeg unngå flyselskapene med dobbel poengpris. Får opp en del tilgjengelighet fra AMS/CDG til Australia, men er usikker på om jeg får samlet nok poeng før min ene CT utløper. Så stopp i Asia er nok mest sannsynlig løsningen, for deretter å skaffe den neste billetten på et senere tidspunkt.

    Ser at Korean Air flyr direkte AMS til Seoul, og direkte Seoul til Auckland. Dette hadde vært et supert alternativ for en litt oppdelt reise, med noen dager i Seoul. Men, det virker helt umulig å finne business-billetter med Korean Air. Har søkt masse datoer i Awardfares, men får bare opp økonomi.

    Spørsmål 1: noen som vet om det er noe spesielt med Korean Air, som gjør at jeg ikke finner businessbilletter hos dem?

    Spørsmål 2: noen gode forslag til annen reiserute her? Byer i Asia med god forbindelse/tilgjengelighet til New Zealand?
     
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    4,188
    Likes mottatt:
    11,386
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje enklere å fly via Australia?
    Auckland har ikke så mange connections
    https://www.flightconnections.com/route-map-skyteam
     
  3. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Takk. Ja, det er en mulighet som vurderes. Men, skulle gjerne brukt min snart utgåtte CT. Og tror ikke jeg rekker å få inn nok poeng innen årsskiftet. Men det er absolutt et alternativ.
     
  4. coccifera

    coccifera Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    124
    Bonuspoeng:
    33
    For meg virker det som SAS struper tilgangen på KE biz long haul. Ikke at de retter seg spesifikt mot KE, men for meg virker det som de har en regel som sier "kostpris på billetten kan ikke overstige N prosent av poengsummen", sammen med at KE sine biz bonusbilletter har en kostpris som generelt er for høy. Det eneste KE long haul biz jeg finner er innenfor de neste 6-8 uker, pluss noen få enkeltdager 10 måneder fram i tid (ikke på ICN-AKL altså, der finner jeg ikke en eneste ledig sete i C).

    Rett etter alliansebyttet når tilgjengelighet fortsatt var "altfor god" var det mye KE biz ICN-BNE i juni 2025 f.eks. Alt forsvant noen dager senere.

    Når China Eastern ikke kan bookes for poeng, både China Airlines og Vietnam koster dobbelpris og Delta slipper i praksis ikke bonusbilletter til South Pacific, så er det ikke så mange alternativer her.

    Mest realistisk alternativ tenker jeg er enten Garuda eller Xiamen til SYD, så revenuebilletter over Tasmanhavet.

    China Airlines har fifth freedom over Tasmanhavet fra BNE og MEL, men ingen bonusbilletter å spore på SAS-søket.

    Mulig at redningen din blir Singapore Airlines, som skal kunne bookes for poeng fra ca våren 2025, hvis man tror på SAS. Til hvilken pris, om man kan bruke CTer, og om det blir C-seter tilgjengelig gjenstår å se.
     
    Last edited: 11. nov 2024
    Jonkebassen liker dette
  5. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg fortsetter på denne. Takk for gode innspill så langt. Etter enda mer søking er konklusjonene hittil:

    - Finner kun økonomi med Korean Air
    - Finner kun 1 businessbillett per flyvning med Saudia, uansett destinasjon til/fra. (Vurderte Jeddah som sted å mellomlande)
    - Det aller meste fra Europa til Asia inkluderer per nå et av selskapene med dobbel poengpris.

    Jeg har konkludert med at jeg nok må booke billetten i tre omganger, og bruke to CT:
    - Europa til Asia, poeng og CT
    - Asia til Australia, poeng og CT
    - Betalt billett fra Australia til NZ

    Per nå finner jeg alternativer fra både KUL, CGK og DPS til Australia. Og jeg vurderer å booke en av disse og deretter håpe å finne noe fra Europa og til valgte flyplass. Basert på deres erfaringer om tilgjengelighet fra Europa til KUL/CGK/DPS: hvilken av disse flyplassene ville dere gått for hvis jeg nå booker KUL/CGK/DPS til Australia først?

    Håper spørsmålet gav mening. Altså: hvilken flyplass er det størst sjanse for at jeg senere kan finne billett til fra Europa, så jeg slipper å kjøpe enda et strekk innenfor Asia.
     
    1884derby liker dette

Del denne siden