Nyttårstur til Seychellene, med retur via Dubai og Kuwait

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 28. des 2016.

1. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    Nå som humøret har kommet tilbake kan jeg jo fortsette er jeg slapp på reisebrevet:

Hvor var jeg .. Jo, på FRA!

Når flyene til Air Canada endelig dro ble det meget stille og rolig i loungen. Fant meg en lenestol og fikk slappet av en liten stund.

Mulig jeg var der på feil tid av døgnet, men syns ikke Maple Leaf-loungen var så sykt fantastisk som alle skal ha det til. Bortsett fra interiøret merket jeg ikke så stor forskjell fra en standard Senator-lounge.

Ca en time før avgang begynte jeg å traske mot gaten. Når jeg kom fram var jeg så freidig at jeg spurte om setet ved siden av meg var tatt, noe det var, slik at jeg fikk flyttet meg til et sete uten sidemann. Den nye setet jeg fikk var 4K, bakerste rad i C på TK sine A330-200.

Boarding startet kort tid etter og jeg var raskt ombord. Jeg fant setet mitt og slo meg til ro. Setet jeg fikk var svært ubehagelig for ryggen, da det hadde en stor bul øverst i ryggen. Siden sidesetet var ledig flyttet jeg meg dit.
    85703021-E846-415F-BA3D-F57791BFCDF0_zps702z6kzs.jpg
    3449A2E9-858E-4877-98E3-33AA457446C4_zpsetkjudxq.jpg
    75EF3D7D-D8F8-474E-B82F-AD815D269A28_zpsb4e5paut.jpg

Det tok litt tid før CC kom rundt med pre departure-drink og det var ikke no champis eller musserende i vente. Enten juice, limonade eller vann.
    758876E4-C60D-4AFE-8264-2C7A189972A2_zpsgnkp0wiz.jpg

Sovnet like før avgang og våknet rett etter at det ble delt ut varme kluter. Dermed føltes tiden fra vi tok av til matserveringen startet ganske kort (tror den faktisk var kort også). Fikk så menyen og drikkebestilling ble tatt like etter det.
    632EADFB-8B74-4E87-81F1-35226C5B70B6_zpsq01wz3lj.jpg
    Forrett, samt ost og dessert.
    4C68FD64-9C3C-4ED3-9B7B-CC873BB34CB5_zps8jaj7yxw.jpg

Maten ble servert på brett til en og en. Alle rettene var tilgjengelige når jeg skulle bestille hovedretten og jeg gikk for lammet.
    BD281BE0-E2B0-4B4A-B2CC-745BF61CD395_zpsqdtndjqs.jpg

Ganske smakfullt (og mørt kjøtt), selv om grønnsakene var en god del overkokt/stekt. Crewet var veldig våkent og gikk gjennom kabinen flere gangen under måltidet for å se om noe trengtes.

En rar liten ting jeg la merke til var at etter at magasiner og aviser ble delt ut, ble dette bare lagt opp i en ledig hylle over setene. Skulle tro de hadde et bedre system enn dette? Så litt rart ut.

Resten av tiden gikk til å sove, samt kikke litt på den seneste Jason Bourne-filmen.

Transit på IST gikk som en drøm og rett i loungen.
    4D22AE91-A95C-42B5-ABF9-CD1FCFD7D07B_zpslfhg3e2l.jpg

Her ble jeg som dere vet alt for lenge ...

Jeg tenkte å ta meg en dusj og spurte når det var ledig. Hun som satt der sa at det tok ca 1 time. Gikk og ventet, men det tok litt under det før det var klart.

Her kommer det som i ettertid plager meg litt. Hun som satt der tok boardingkortet mitt mens jeg var i dusjen. Dette var mens boarding på flyet foregikk. Men hun sa aldri noe om det. Selvfølgelig er det min fulle feil, men hadde bare hun vært litt mer våken, kunne hun oppdaget det og få sendt meg av gårde.

Dusjrommet var uansett stort og fint, og så slikt ut:
    47D7529A-A8AC-4555-B328-DE138F36A6E0_zpsyhe1eqv9.jpg 2C656232-F755-4FE4-AE56-54AE24E44A03_zpsxbxtfac4.jpg

Det var først når jeg kom ut av dusjen, og skulle sjekke status på flyet, at jeg fant ut hva jeg hadde gjort. (Godt nytt år forresten).

Last edited: 15. jan 2018
    mhsalv, LineE, Upsaker and 8 others like this.
  2. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg endelig ble ferdig med alt styret, dro jeg til Hampton by Hilton Atakoy for å tilbringe natten. 50 Euro var en grei pris på så kort varsel. Her fikk jeg også for første gang bruk for det fysiske HHonors-kortet mitt, som gjorde prosessen med innsjekk raskt og enkelt.

Tok ingen bilder herfra, men det var et helt standard Hampton by Hilton hotell.

Fikk kun sen utsjekk til 14.30, ettersom at det var nyttårsaften, så ble sittende i resepsjonen å vente til jeg dro til flyplassen. Tenkte først på å dra en tur til sentrum, men været var såpass dårlig at jeg rett og slett ikke gadd.

Som skrevet tidligere var det pri-innsjekk på flyplassen for OW Ruby, Sapphire og Emerald, så jeg gikk dit. Det jeg glemte å skrive var at foran meg i køen var det to separate familier. Som til sammen (uten overdrivelse) sikkert hadde 30 kolli.

Følte meg bra enkel når jeg kom med min Rimowa-kabinkoffert og skulle sjekke inn den. Han som satt i innsjekk sa lettet «Only that one? Thank you!».

Rett til gaten (for dette flyet skulle jeg ikke misse). Når jeg sjekket inn online, tidligere på dagen, fikk jeg tildelt nødutgangsete automatisk. Veldig greit.

Maten vi kunne velge mellom var kylling med polenta, biff med potetstappe eller no pastagreier. Jeg gikk for pastaen, som var litt smakløs, men ikke uspisbar.
    IMG_1601.JPG

Ikke ledig nabosete og han som satt der viste ikke hvordan man respekterer folks privatliv, så hadde konstant en albu i sideflesket under hele turen.

Flyvningen tok litt over 4 timer og vi landet like før midnatt lokal tid.

Stuttfeiten, LineE, geddi and 8 others like this.
  3. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    DOH er en helt fantastisk fin flyplass. Ble helt sjokket over hvor fint det var. Trodde nesten jeg var på settet til en futuristisk film.

Etter litt gåing fant jeg gaten min, som når jeg ankom var stengt. Uten lounge-tilgang måtte jeg ty til en cafe (på første gang på laaang tid).

Ventetiden gikk fort og jeg kom meg til gaten ca 55 minutter før oppsatt avgangstid.

Det første jeg hører når jeg stiller meg i køen er en nordlending som snakker til en annen nordlending. Og da må nordlendingen i meg ta kontakt.

Hyggelige folk som også skulle til Seychellene.

Boarding ble ganske forsinket. Tok vel av ca 50 minutter etter oppsatt avgangstid. Under boarding viste det seg også at QR vet å sortere sitteplassene til kundene etter nasjonalitet, så jeg fikk de to nordmennene ved siden av meg.

Flyet, som var av typen A320-300, hadde en teknisk mellomlanding i Salalah, denne ble kortet ned ganske mye, så vi endte opp med å lande på Seychellene 5 minutter før oppsatt tid.

På første del av ruten ble det servert noe som liknet på en mini-calzone og en liten muffin. Hele serveringen her var veldig rar. Plutselig fikk jeg mat, mens de som satt på den andre siden ikke fikk. Så får jeg en kopp med te, som jeg ikke hadde bestilt, hvorpå flyvertinnen påstår at jeg hadde bestilt te, og ble litt irritert når jeg ikke ville ha den.

Fra Salalah til Seychellene ble det servert frokost, som smakte helt greit. Men også her var det en liten amatørmessig merknad jeg så. Når samme flyvertinne skulle servere meg, forsøkte hun å ta ned bordet mitt, men klarte ikke å treffe hendelen for å løsne bordet. Er ikke dette noe du gjør hele tiden som CC? Bare en liten merknad og ikke en klage eller noe.

Virket bare ikke som om crewet var like profesjonell og innøvd som crewet fra Istanbul til Doha.

(Under mellomlandingen på Salalah, var det ingen som gikk av eller kom på flyet, men jeg mistenker at de må ha refueling for å nå helt til SEZ med en A320. Noen som vet om mistanken stemmer?).

Rett til gjestehuset på Mahe med taxi (tror nok jeg betalte litt for mye for den turen der, men var så trøtt at jeg ikke gadd å bruke energi på noe annet), som heter Georgina's cottage. Her gikk ting tregt og det var ikke gratis wifi. Man måtte kjøpe et pass, med 200 MB for 5 euro eller 80 rupis. Utrolig irriterende registreringsmetode, som til slutt endte opp med å ikke fungere.

Gjestehuset ligger i det minste ganske greit til i forhold til stranden på Beau Vallon og rommet var ganske stort, med både kjøkken og bad.

Sitter nå i resepsjonen på Coral Sand, hvor jeg fikk kjøpt et unlimited to-dagespass til internett for 50 rupis. Det funker helt perfekt. Tilbake i morgen for å laste opp litt bilder.

Snakkes!

mhsalv, LineE, afirm and 11 others like this.
  4. geddi

geddi Veteran

Likes mottatt:
    4,427
    Bonuspoeng:
    113
    Så bra at du endelig har kommet deg til Seychellene :)

Spent på å høre om du klarer å redde returen din imorgen. Lykke til!

mathiasfe liker dette
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,397
    Bonuspoeng:
    293
    Litt typisk for det jeg opplevde på Seychellene .. litt småarroganse og ikke spesielt varmt og servicevennlighet ..

mathiasfe liker dette
  6. John in The Tower

John in The Tower Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Har du funnet flight fra dxb 8.januar? Hvis ikke, lykke til. Det meste er utsolgt. I hvertfall i eco. Du får hive deg med på BA first via Lhr til Oslo :) Jeg reiser 8.jan..

mathiasfe liker dette
  7. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du betaler, så er jeg med på BA F ;).

Reiser egentlig med Emirates til Kuwait 8. Januar. Og så er returen til Norge derfra.

John in The Tower liker dette
  8. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    Da har jeg snakket med SAS og det var korrekt som @morradi antydet, om at stående retur på bonusbillett kun gjelder på SK metall.

Med andre ord, så blir billetten avbestilt og jeg må bestille returen hjem selv. :(

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Trasige greier, det blir nok en tur du sent glemmer @mathiasfe

mathiasfe liker dette
  10. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    .. men som jeg fort vil glemme :p

geddi and RoadKing like this.
  11. VirreVapp

VirreVapp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Det er riktig ja :-( Fikk vasket en Thai tur i F fra Paris-Bangkok en gang ja.. hele billetten ble kansellert da vi ikke fulgte ruten og reiste ut fra paris med oppsatt fly...

mathiasfe liker dette
  12. geddi

geddi Veteran

Likes mottatt:
    4,427
    Bonuspoeng:
    113
    Huff, kjedelige greier. Håper du ikke må tømme banken for å komme deg hjem.

Hva skjer med poengene da?

13. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    Faktisk ganske greie priser til OSL fra KWI på avreisedagen, så kjører jeg ungdomsbillett eller 1-veis poengbillett fra OSL til BOO, så selv om budsjettet er sprengt, så blir det ikke så ille.

Poengene er nok long gone.

Vinner kanskje prisen for dårligste utnyttelse av poeng da? BOO-OSL-FRA-IST for 120 000 poeng ;)

mhsalv, RemiWM, Chrisbgg and 2 others like this.
  14. TOS_EBG

TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Min dypeste sympati....glad for at jeg fortsatt bruker armbåndsur.

mathiasfe and Chrisbgg like this.
  15. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Armbåndsuret er alltid på, og alltid stilt på Norsk tid.. er ofte til god hjelp!

C

mathiasfe liker dette
  16. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    Endelig har jeg brukbar internett, så da er det på tide å fortsette der jeg slapp.

På dag 2 fikk jeg endelig internett til å fungere på Georgina's Cottage, men det tok ca 10 minutter med forsiktig surfing, før de 200 mb’ene var brukt opp, så da bar det tilbake til Coral Sand, for oppdateringer.

Her er utsiden av rommet:
    CCB02B7F-CCCE-4C76-A15E-06F21682E98B_zps7ttt5yuv.jpg
    BBCFEFBE-97B0-42D0-8E14-F3BEF913B320_zpsexvdwq4u.jpg

Glemte helt å ta bilder fra innsiden før det var for sent, men her er bildet fra Hotels.com:

Stranden på Beau Vallon
    10FD3AE8-0641-4792-9ED7-0D7815334073_zpspftt3tcm.jpg

Dag 2 ble forøvrig brukt til å prøve å fikse returen, samt litt bading og avslapning.

Litt utpå dagen prøvde jeg meg på å ta en lokalbuss. Damene på Georgina’s Cottage kunne fortelle meg at bussen skal gå 2 ganger i time, men viste ikke når. Dette sto heller ikke noen plasser på busstoppet, så da måtte man bare vente. Og vente. Og vente. Før det endelig kom en buss. 2+3 seter i bredden, som på langt nær består knyttnevetesten. Tok bussen rundt nordspissen av øya og det var en fin tur.

Hvis man ser bort fra redselen jeg fikk hver gang bussjåføren skulle svinge og alt jeg så var en smal vei uten autovern.

Pris for det hele: ca 3 NOK.

Tilbake til å rekke solnedgang på Beau Vallon
    98CC9066-0724-486F-BD6F-1C2D806BC6AB_zps8t3goi7x.jpg

Utsjekk var kl 10 dagen etter. Dette oppdaget jeg da jeg våknet ca 10.30. Det ble heldigvis ikke sagt noe når jeg leverte nøklene 1 time for sent.

FFlyer, Eddie47, RoadKing and 5 others like this.
  17. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,036
    Bonuspoeng:
    183
    Off, det var trasig, @mathiasfe! Forferdelig. Men Seychellene ser meget bra ut!

mathiasfe liker dette
  18. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte å ta buss til det nye gjestehuset og igjen måtte jeg belage meg på en god del venting. Det var heldigvis ikke så ille vær å vente i.

Ny boplass ligger rett utenfor den største byen på Mahé, Victoria. og kostet ca 400 kr natten. Navnet er Chez Lorna og drives av Lorna og mannen hennes. Fikk et helt supert og nyoppusset rom med en fantastisk utsikt, men ble fortalt at jeg måtte bytte rom dagen etter.
    50C623B9-0920-4E4B-AA57-8434B6C72131_zps0j221kfi.jpg 1E5D8606-0EDC-4BA8-92EF-FF0262937423_zpsaahqkucd.jpg BBF5D4C0-A146-4E14-BA3F-FEFD53126B84_zpsvoir85qc.jpg
    Utsikt fra rommet:
    2CAD8938-1292-42AD-B451-FB48E71EE6AD_zpsfyualcrj.jpg

Gjestehuset ligger i det som ser ut som et helt vanlig boligstrøk og man må gå opp en lang bratt bakke fra busstoppet. Her burde man egentlig ha bil.

Gikk en tur inn til Victoria for å spise og det tok ca 20-30 minutter. Buss tilbake, som tok ca 10 minutter.

Eddie47, RoadKing, geddi and 3 others like this.
  19. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    Dagen etter ble det bytte til et rom med utsikt i en fjellvegg. Betydelig dårligere standard på dette rommet.
    1DF1518A-D94C-4714-B2A0-25B3AEE0DADA_zps5zypvhva.jpg

Tok bussen til Anse A La Mouche og det var fantastisk fin utsikt på hele turen. Til den nette sum av 6 kr T/R.

Stranden på Anse A La Mouche:
    145B962D-3720-4F11-B57C-8C7A8F645E0D_zps5ccmjkyf.jpg
    3CBF7A1F-BCFC-4303-8482-59515389F827_zpsjnpaqb6z.jpg

Eddie47, RoadKing, geddi and 6 others like this.
  20. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,584
    Bonuspoeng:
    183
    Dagen før avreise bestilte jeg taxi fra gjestehuset til flyplassen. En god del dyrere enn det jeg måtte betalt for buss, men med tanke på at det virket umulig å forutsi når bussen kommer, så betalte jeg heller litt ekstra.

Det viste seg at det var datteren til Lorna som kjørte meg og det var en hyggelig tur, som ble billigere enn den opprinnelige prisen jeg fikk.

Innsjekk og sikkerhetskontrollen gikk raskt for seg og før jeg viste ordet av det var jeg på plass i loungen til Air Seychelles. Dette er den eneste loungen på SEZ.
    1CCD5757-84FC-4FB1-A1F4-40567512EFF0_zpsre84nybb.jpg 4D6C6996-106D-49B2-BFFB-F0BCFA9D5966_zpsnpjjdswp.jpg A2A24E14-012D-427D-918E-D9402B83BC02_zpsuba9iy8g.jpg F47E3FCB-AB35-4502-9206-2A8591FE8447_zpsojy5g7ju.jpg

Stor og fin lounge som var nesten tom når jeg kom. Matserveringen var så som så. Tid for frokost når jeg var der, så lett servering, med toast, bakevarer, frokostblanding og litt diverse pålegg. Det var varmebeholdere der, men disse var tom, så mulig serveringen er bedre senere på dagen.

Etter en tur via tax-free for å bruke opp resterende rupee, bar det til boarding.

view, Eddie47, RoadKing and 5 others like this.

Del denne siden