Opplevde sist helg deboarding av en person ved siden av meg da hun ikke kunne forevise EpiPen. Hun sa at hun aldri hadde hatt problemer, men måtte likevel beboarde da hun ikke hadde med EpiPen. Jeg spurte hva reglene var og spurte flere ganger og formulerte meg forskjellig for å sikre meg mot misforståelser. De sa at om de hørte at noen ombord hadde allergi så måtte de vise EpiPen eller bli deboardet og det gjeler alle typer og grader av allergi. Har endelig fått bekreftet det samme fra Diamantmailen. Om man sier ordet "allergi" på flyet må man være klar for å bli deboardet om man ikke har med EpiPen... selv om man aldri har hatt dette.
Dette høres ut som en sak for VG. Om en hundeallergiker blir bedt om å forevise EpiPen har SAS gått av hengslene.
Ja, dette er en overdrevet reaksjon fra SAS, men jeg er litt enig likevel. «Allergi» er et spektrum av overfølsomhet med tilhørende reaksjoner på vanligvis ufarlige stoffer. Det kan spenne fra kløe og lett nysing, til anafylaktisk sjokk. Epipen (adrenalinsprøyte) er kun aktuelt ved slike alvorlige «allergisjokk». Jeg har en mistanke om at dette kravet er en reaksjon fra SAS på at enkelte folk slår rundt seg med ALLERGI-spøkelset for å få fordeler som annen mat, bytte sete, kreve at flyet skal være peanøtt-fritt, osv, osv. Hvis de virkelig claimer allergi som krever spesielle hensyn under flyvningen, så er det jo ingen problem å fremvise epipennen. Faktisk så skal de virkelig alvorlig rammede ha med to penner fra forskjellige produksjonsserier for å sikre mot feilfunksjon. Så selv om det virker faglig feil og man heller burde snakke om høyrisiko anafylakse, så forstår jeg motivasjonen fra SAS.
… bare et lite tillegg: man skiller vanligvis mellom tre typer av allergener: mat, kontakt og luftbåren. Luftbåren gir vanligvis ikke risiko for anafylaktisk reaksjon, men heller irritasjon type høysnue. De vil derfor vanligvis ikke få epipen. Det finnes ganske store studier på dette med fokus på peanøtter og peanøttstøv, og vi har tidligere diskutert denne saken her. Studiene har ikke påvist allergiske reaksjoner på slike luftbårne partikler i kontrollerte tester. Man må over på kontakt eller oralt inntak, men da kan enkelte til gjengjeld bli svært dårlige. Det ønsker man absolutt å unngå uten tilgang på adrenalin og kyndig hjelp.
Det er helt useriøst og faktisk utrolig (i ordets rette forstand) at SAS skal kreve helseopplysninger av enkeltpassasjer, oppgitt i full offentlighet på et fly. Skulle likt å se svaret fra diamantmailen, og ikke minst hva eksempelvis Datatilsynet sier om dette. Kravene for å forvalte helseopplysninger er vel fort litt vanskelige å forholde seg korrekt til om bord på et fly med en liten iPad. Om jeg noen gang kommer over dette, skal jeg gledelig gi en av mine epipenner til den stakkars medpassasjeren som blir truet med å bli kastet av et fly. Kan alltids få den tilbake på destinasjonen, og det er ikke sjans i havet at SAS har noe grunnlag for å spørre meg om hvilke allergier jeg har fordi jeg tilfeldigvis har en EpiPen med meg.
Uansett helt useriøst. Har flere allergier (pollen og diverse pelsdyr) og aldri hatt EpiPen og har heller ingen behov for det. Har dog med allergimedisin, da det er tilstrekkelig for meg. Lurer på hva som har fått SAS til å tro at de kan begynne å bry seg om passasjerenes medisinering…
Alltid 2 sider av en sak. For alt vi vet kom passasjeren inn og påsto vedkommende hadde sterk allergi. 'Jeg tåler ikke nøtter. Jeg kan dø!'. Da er der jo innafor at SAS krever å se Epipen. Du går jo ikke bort å annonserer at du har pollenallergi ombord I et fly? Ingen spør, ingen bryr seg...
Absolutt, men selv om man opplyser om allergier er det ganske langt derfra til å skulle kreve å vite hvilke medisiner en person bruker/har resept på, samt å kreve å se dem. Det er veldig gyldige poeng. Spesielt "allergi" med hermetegn som brukes som en praktisk unnskyldning for å dekke over preferanser, er dumt og det kan i verste konsekvens bidra med å nedvurdere alvorlighet for de som faktisk har reell risiko for anafylaksi. (Det er forøvrig ikke er nevneverdig gøy, selv om det er litt interessant å oppleve hva adrenalin gjør med kroppen dersom du er i kontrollerte omgivelser - rart hvordan man ender med å hakke tenner og være kald i fingertuppene og beina, fordi alt blodet går til hjertet og hodet for å kunne gjøre vurderinger, og la hjertet være klart til å pumpe blod til enten bein for å løpe, eller armer for å kjempe, avhengig av hva hjernen konkluderer med). Forøvrig er utleveringsprosedyre fra apotek at du får en to-pakning, og det er fra samme batch. Resept skrives gjerne ut på to stk, og jeg har i alle år fått to utlevert samtidig - første gang jeg har hørt at det skal være fra to ulike produksjonsserier. Jeg har imidlertid lært at det skal være to fordi det både hender at den tas ut for tidlig før hele dosen egentlig er gitt (så menneskelig feil), eller dersom en dose ikke er tilstrekkelig.
Her har du nok misforstått. SAS vil ikke sjekke helsedata eller kreve at du oppgir det. Men om passasjeren velger å si til betjening at han har allergi, uansett type og styrke,så blir det nå deboarding om passasjeren ikke kan forevise EpiPen.
Det blir jo moro for fastlegene om alle som har et snev av allergi mot nøtter skal skaffe seg epipen før de skal fly. Meg bekjent er det ikke anbefalt annet enn om man har en grad av allergi som kan føre til anafylaktisk sjokk. At SAS overkjører helsevesenets vurderinger er jo litt spesielt, men de gjør jo mye rart for tiden. Jeg har selv levd med nøtteallergi hele livet, aldri lagt mine hender på en epipenn. Men jeg har merket økt hysteri rundt dette de siste årene.
Basert på det Robert skriver over her er det ikke slik du legger det frem, men en ny policy. Jeg har selv spurt om jeg kan bytte sete pga dyr i kabin, for å slippe ubehag. Det er dog ikke farlig, og jeg hadde uansett ønsket å fly. Nå kan jeg tydeligvis ikke gjøre dette lenger uten å risikere å bli kastet av flyet. Det er en skam!
Her er vi i ullent medisinsk terreng hvor Diamantmailen nok ikke helt svarer etter definerte medisinske kriterier. Jeg har selv en datter, som på tross av flere forsøk med spesifikk allergivaksinasjon, blir rimelig tett og dels sasthmatisk ved nesten den minste hundeeksponering. En Epipen vil neppe hjelpe henne, men heller kortisontabletter tatt i forkant av eksponering. I SAS-profilen hennes ligger/lå dette inne, og flagges dersom hun har bekreftet booking og annen passasjer forsøker å booke med "dog in cabin". Sistnevnte får da ikke booket den flighten. Derimot: Dersom hun booker ETTER at en hund er innbooket kommer det dessverre ikke varsler. Peanøttallergi er en av de "ekte" straksallergiene med ganske dramatiske konsekvenser, og nettopp derfor inngår ikke peanøtter i snackssortimentet hos de fleste selskapene. Her bør/skal passasjeren ha en Epipen tilgjengelig i tilfelle nabopassasjeren eller en selv uforvarende har med peanøttholdige matvarer.
Tenk dette som om du var på en restaurant. Du har en allergi, til og med alvorlig. Du gir beskjed, da vet restaurant at de skal ikke blande utstyret de bruker når de tilberede mat til deg. Dersom restaurant hadde begynt å kreve epipen av deg, ville ikke det vært meget diskriminerende?
Hvis begrunnelsen for deboarding er manglende EpiPen har SAS et forklaringsproblem når nettsidene deres benytter ordlyden BØR ikke SKAL.
Jeg er allergisk mot møter (og kryssallergi mot bullshit), men etter at flyselskapene begynte å begrense folkesamlinger/dokø på vei til USA har det stort sett gått bra. Ingen fare for at jeg havner i et møte. Jeg var litt bekymret for mingleområdet til Virgin business class, men det tilbudet var ikke så populært viste det seg. Fra spøk til alvor, så har jeg gresspollenallergi med kryssallergi til eple, men jeg får bare mageknip. Dette høres ut som om noen håndhever regler veldig bokstavelig uten å vite intensjoner eller å bruke hodet. På en måte er jeg veldig for at regler håndheves bokstavelig og at man heller endrer reglene hvis de kan misforstås, men under covid husker jeg så mange dårlige eksempler at jeg vet ikke helt..
Du må huske at hele tråden er basert på rykter og annenhåndsinformasjon. Pluss et litt merkelig svar fra kundeservice. Og vi her på forumet vet jo akkurat hvor mye man kan stole på informasjon som kommer derfra