https://dinside.dagbladet.no/reise/nye-regler-rammer-millioner/83192772 Regner med at bøtene for kanselleringer øker betraktelig da, gitt argumentasjonen til selskapene.
Neida, litt opp på kortdistanse og litt ned på langdistanse. Du må ikke tro at dette er til det beste for forbrukeren. Har nok vært intens lobbyvirksomhet her..
Nei, altså. Hvem gjør nå slikt? Jeg kan umulig tenke meg at vi har noen på forumet som misbruker en slik regel.
Dette er vel ikke endelig vedtatt før det har blitt behandlet i EU-parlamentet? Så foreløpig er det vel bare et endelig forslag. EU har en tendens til å være forbrukervennlige, så det er lov å krysse fingrene for at det blir et nei. Det som hadde gitt mening var om de gjorde følgende endringer; - At reglene også gjelder alle flighter til EU, uavhengig av om flyselskapet er hjemmehørende i EU eller ikke. Da oppnår man like konkurransevilkår for alle. - At passasjeren gis 50% mer kompensasjon om flyselskapet avslår kravet om kompensasjon, men passasjeren vinner frem hos sitt lokale forbrukerorgan (TKN etc) eller i rettsvesenet. Da skaper man et insentiv for flyselskapene å gjøre det riktig. Nå er det litt følelsen av at mange selskap prøver å komme unna når det er ting ørlite i grenseland. - At passasjerene kan rette kravet umiddelbart i gate/på flyplassen og få det utbetalt der. Jeg fikk en gang 250 Euro rett inn på kortet fra kortterminal i gate på FRA da jeg meldte meg til å stå av en overbooket flight. Da slipper man å vente åtte uker på et nei fra en fyr i India som har blitt bedt om å gi et standardsvar. - For å være helt ærlig så tenker jeg det er greit at det er passasjerer som spekulerer i å booke tighte connections. Flyselskapene selger dette og er fullt klar over hvilken risiko de tar på seg. Det er x-antall smarte mennesker som jobber i flyselskapene rundt om i Europa, og de jobber hver eneste dag for å prøve å klare å ta litt mer betalt for billettene sine. Selskapene spekulerer i at vi er villige til å betale litt mer den helgen og litt mer den uken, mer for en direkteflight etc. Så at det er noen luringer som prøver alt de kan å utnytte smutthull og konstant booke ultrakorte connenctions må da være fair. Å booke en rute selskapene selger åpent på egen nettside kan uansett neppe kalles et smutthull/misbruk. Selskapet tar en kalkulert risiko og vet at de i blant må betale komp. Kunden tar kalkulert risiko og vet at de potensielt kommer forsinket frem, men med tykkere lommebok.
Mange flyselskap som gir umiddelbar cash komp ved overbooking og downgrade, men vet ikke om noen som gir det ved forsinkelser. Litt logisk siden det er ankomsttidspunktet som avgjør om en er berettiget til kompensasjon
Nei, det gjelder kun avganger fra EU og alle avganger for flyselskap hjemmehørende i EU. Altså ikke for ikke-EU-selskap på avganger utenfor EU med ankomst i EU. https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm EU air passenger rights apply: If your flight is within the EU and is operated either by an EU or a non-EU airline If your flight arrives in the EU from outside the EU and is operated by an EU airline If your flight departs from the EU to a non-EU country operated by an EU or a non-EU airline
Kloke ord! Jeg gjør det stadig selv, siden flyselskapet byr på tight connections. Både på CPH og enda mer LHR kan flybytte ta mye tid pga avstander og evt bytte av terminal, men som du sier: flyselskapene vet hva de velger å selge. Så ordner de opp hvis noe brekker underveis nå og da. Hører med til historien at jeg aldri sjekker inn bagasje, dog
@Rapolo har helt rett, og det har irritert meg noen ganger når det skjer og flyselskapet er fra ikke-EU land. Så der kunne gjerne EU reglene vært tøffere.
SAS velger jo å sette opp rutene å selge de billettene de selv vil, så at de lager en rute fra Flyplass X - CPH - OSL - KRS med 45 milutter i CPH og 40 minutter på OSL er jo ikke mi feil, det er jo ikke jeg som setter opp rutetidene for dem, så at de er så dumme at de i sum betaler meg for å sikre ett gullkort, så der det jo ikke noe jeg kan noe for, sånn er det jo bare. Ett tips er å booke på Scandic CPH Strandpark, når ulykka er ute også kan en sanke poeng i samme slengen på det, greit å ha toppstatus på begge steder da
Da har MEP (Members of European Parliament) stemt for forhandlings-retningslinjer som beholder dagens EU261-regler. Forslaget spesfiserer hva som skal være untakene for kompensasjon, samt at de slår et slag for gratis håndbagasje. Noen utdrag: To help air passengers, MEPs suggest maintaining the current right to compensation after a three-hour delay, plus unlocking new rights on free children’s seats and cabin luggage. Transport Committee MEPs stand firmly behind the current rules and want to maintain air travellers’ rights to be reimbursed or re-routed, and to claim compensation if a flight is delayed by more than three hours or cancelled, or if they are denied boarding. The MEPs propose a defined list of exceptions to these rules, such as natural disasters, war, weather conditions or unforeseen labour disputes (excluding strikes by airline staff), that would exempt airlines from paying compensation. This list is in line with relevant judgements of the European Court of Justice and would be kept up to date by the Commission by means of delegated acts. The negotiating position includes the right to carry on board for free one personal item, such as a handbag, backpack or laptop, provided it fits under the seat in front, plus one small piece of hand luggage with maximum dimensions of 100 cm (combined length, width and height) and weighing no more than 7 kg. https://www.europarl.europa.eu/news...ir-red-lines-for-air-passenger-rights-changes
Dette virker litt som karma. For å prøve å ødelegge rettighetene til passasjerene. RIP light billetter. RIP Ryanair forretningsmodell.
Jeg venter fortsatt på den dagen flyselskapene får insentiver for å gjøre det riktige. EU burde pushet på slik at flyselskapene må betale 50% mer om saken blir avgjort til fordel for passasjer via offentlig klageinstans (TKN feks). Slik det er nå har flyselskapene insentiver til å trenere alle saker.