Ny SAS-destinasjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av LaDuden, 22. okt 2024.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Når det gjelder hotellpriser er det ikke helt i usync med Island feks og her er det millioner av turister per år. Jeg ser for meg at Grønland først og fremst tiltrekker seg de pengesterke, for det å være på og oppleve Grønland er heller ikke gratis.
    Det kan vel tenkes at de kan ligge andre grunner en kommersielle bak denne ruten om man tenker på Grønlands tilknytning til Danmark og den danske stat som eier i SAS. Eventuelt At SAS har ambisjon om/har fått avtaler for frakt. Jeg kan se for meg at fraktbehovet til Grønland er ganske stort.

themichael liker dette
  2. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Håper heller på AUH i så fall, som er mer liberal på hva som kan serveres. SAS har jo i dag et omfattende rutesamarbeid med Etihad.

SAS kommer ikke til å lansere såkalte "tag flights" så lenge Anko er sjef hvertfall. Han var veldig tydelig på det :)

3. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Toppsjefen i selskapet jeg jobber i, har vært veldig tydelige på at ingen prosjekter skulle gå over tid og budsjett. Didn't work out that way. Toppsjef setter mål for andre sjefer og kan stort sett ikke sette blokkere for dem i måloppnåelsen.

Are liker dette
  4. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    316
    Bonuspoeng:
    53
    Hørte noen i appen klarte booke t/r fra Køben til 30.000 poeng onsdag. Jeg prøvde bare på web hvor det ikke fungerte. Nå er det 12kNOK t/r eller ca 200.000 poeng i Go. I tillegg minst 2000 natten for rom med eget bad og lite og dyre aktiviteter. En guidet gårut i byen ligger på 3-5.000.
    Og så ser det ut som en liten by i Finnmark. Kan ikke si det frister å slå til nå.

The_Dude and kefrdm3 like this.
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,003
    Bonuspoeng:
    293
    Air Greenland har en sommerute fra Nuuk til nordlige Canada Iqaluit (YFB) ... derfra går det fly til flere små byer/steder nord i Canada ..... men også fly til Ottawa.
    Fra Ottawa kan man jo reise til flere steder i Canada og så har Air France direktefly til Paris ...

The_Dude and Are like this.
  6. Korsvoll

Korsvoll Nytt Medlem

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    28
    Var mulig å booke fra Oslo/ andre steder også over telefon. Jeg fikk booket 4 personer i Plus/Biz for 30 000 t/r pr person fra Oslo på ruteåpningen 27. juni. Var masse ledige bonusseter dagen ruten ble lagt ut, men SAS strupet det igjen ganske raskt. Ser de også har lagt til noen flere flyvninger i august som ikke opprinnelig var annonsert og de er også utelatt fra vanlig poengpris til Europa.

robertaas liker dette
  7. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_8395.jpeg
    Her er en veldig god illustrasjon på hvorfor for eksempel Kina ikke er en aktuell destinasjon for SAS så lenge russisk luftrom er stengt. Er rett og slett umulig å konkurrere med kinesiske selskap som kan fly mer direkte.

Japan (og Sør Korea) blir litt annerledes, da de lokale selskapene der heller ikke kan fly over Russland.

EgilSk, Flymunda, NoLimit and 7 others like this.
  8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Søkte just på CPH - BKK, og der har SAS ett handicap på 35 minutter, så ikke alt for ekstremt der, så den ruta kan forsvares, og det er handicapet til Singapore på estimert 10 minutter, så CPH - SIN ville vært veldig aktuell :)

9. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Ja... Som du sikkert ser på kartet må man ikke fly veldig mye over Russland for å fly til Bangkok... Det er nok en av grunnene til at de fortsatt planlegger å fly CPH-BKK.
    SAS har som du sikkert også vet et joint-venture med SQ, så da er det neppe en god idé å starte opp en konkurrerende rute... ;)

10. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noe som jeg misforstår? Joint venture betyr samarbeid istedenfor å konkurrere, slik som jeg forstår så deler de inntekt og utgifter sammen eller jeg bare roter det til?

Jeg personlig håpte på SIN eller ICN som ny destinasjon etter nedleggelse av PVG

Frode789 and themichael like this.
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Det ligger litt i ordet (fellesforetak på godt norsk). Du kan i grunn se på det som et selvstendig selskap som eies feks 50/50 av to parter. I et slikt JV ligger all kost og å operere CPH-SIN-CPH, i tillegg til all inntekt for billettene til den eller de flightene som inngår. Det som er igjen etter at kostnadene er trukket fra inntektene (overskudd) deles med deltakende partene (SAS og SQ) i henhold til deres eierbrøk som utbytte.

Kina er i grunn det eneste problemet pga de kinesiske selskapene. Jo lengre sør man fly, jo mindre blir denne forskjellen med tanke på ruten man tar. Det meste sør for Himalaya utgjør liten forskjell, og de fleste selskapene her flyr ikke via Russland, inkl VN, SQ, TG, GA etc. AI flyr via Russland til feks DEL, men det er kanskje bare 10-20 min forskjell mot BA/LH på LHR/FRA-DEL.
    Hvis man skulle økt kapasiteten til Sørøst-Asia ser jeg det som mest sannsynlig at det blir en helårsrute til BKK, dernest gir det mest mening å fly til HAN/SGN/CGK hvor man kan dra nytte av alliansen. Og med disse destinasjonene i mente gir det nok mer mening for SAS å fly andre steder, både når det gjelder ruteplanlegging/kapasitet, passasjergrunnlag og betalingsvillighet. Til SIN har SAS kapasitet i form at JV med SQ. Jeg håper jeg tar feil, for ingenting er bedre enn med SK til Asia.

themichael and Gribb like this.

Del denne siden