Ny SAS-destinasjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av LaDuden, 22. okt 2024.

1. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,684
    Bonuspoeng:
    93
    SAS hinter om ny destinasjon på sosiale medier. Skal slippes i morgen (23.10).

Hva tror folket? Noe nytt og spennende kanskje? Ny destinasjon til USA? Asia er vel utelukket sålenge Russisk luftrom er stengt.

NoLimit and Kniven like this.
  2. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    991
    Bonuspoeng:
    93
    Blir vel som vanlig noe kjedelig i USA:rolleyes:

3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Nuuk kanskje?
    Ble vel lekket på en eller annen event men er ikke offisielt lansert

themichael liker dette
  4. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,492
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg støtter Nuuk, som er eksotisk nok at SAS annonerser lanseringen på sosiale media.

Det eneste som er sikker, er at jeg ikke lengre reagerer med spenning og glede på slike annonseringer. SAS har en evne til å skuffe når det kommer til nye destinasjoner. :D;)

Frode789, Earl, magnusant and 4 others like this.
  5. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Satses det på coolcation? Nuuk er vel neppe en ny destinasjon, selv om flyplassen er "ny"? Antar denne går fra CPH.

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Vi må ikke glemme at SAS for å åpne en IC rute må ha et minimum forretningstrafikk og cargo. Ren turistdestinasjon blir det neppe. Hvis de går for Nuuk så må de ha fått signaler fra danske myndigheter om at de vil få noe derfra tenker jeg.

7. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Nuuk ble allerede annonsert tilbake i september, så det er ikke en ny rute.

Det er vel kapasiteten som frigjøres når PVG stenges som skal brukes her tenker jeg. @RoadKing for en helårsrute stemmer det at de ønsker både cargo og foretningstrafikk. Hvis det er en sensongrute så er nok ikke det nøsvendigvis så viktig.

Ikke at det nødvendigvis er et svar, men hvis vi ser på top 15 "unserved destinations" fra CPH i 2023 får vi følgende liste:

1. Denpasar-Bali
    2. Seoul
    3. Orlando
    4. Johannesburg
    5. Hong Kong
    6. Nairobi
    7. Sydney
    8. Hanoi
    9. Ho Chi Minh City
    10. Manila
    11. Sao Paulo-Guarulhos
    12. Mumbai/Bombay

Seattle og Nuuk er fjernet fra lista grunnet at det allerede er annonsert ruter dit. og Tehran er fjernet da det er politisk umulig å fly dit for SAS...

tobeornot999, Flymunda, afirm and 3 others like this.
  8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Fant listen, og så de reelle tallene - som var veldig små. Men f.eks Nairobi-Joburg, eller Hanoi-Hong Kong / Seoul. Ellers kommer jo tilsvarende norske og svenske tall i tillegg.

Blir det en 5th freedom??

NoLimit liker dette
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Vietnam er vel en naturlig destinasjon

Preference liker dette
  10. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,917
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt drømmescenario hadde vært CPT, dit går det allerede fly via AMS, CDG og LHR med Skyteam, men å kunne rute via en nordisk hub hadde også vært topp. Har ingen forutsetninger for å gjette på det kommersielle rundt dette, men rent personlig hadde jeg vært megahappy.

Sesongmessig er det jo høysesong der i vinterhalvåret, og det er kanskje komplementært med andre destinasjoner som har mer høysesong på sommerhalvåret?

Sonictravel and RoadKing like this.
  11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Håper at BKK blir helårs rute, i såfall kommer jeg til å bruke den rundt første oktober neste år, med hjemreise rundt 20 desember :)

Frode789 liker dette
  12. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vedda på Singapore eller et random sted i USA

The_Dude liker dette
  13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
  14. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Earl, The_Dude, tobeornot999 and 2 others like this.
  15. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Er maskinen som ble brukt til PVG nå 'overflødig' eller er denne tenkt inn på noe som allerede er i rutekartet til SAS? Det som gir mest mening for SAS er vel som nevnt noe som dekker både cargo og forretningstrafikk, samt at man operere ruten med en maskin. De nye flyene som kommer, er disse allerede 'booket' på eksisterende/nyannonserte ruter?

Det har versert en del rykter om at Korean er i ferd med å etablere en rute til CPH, og det gir vel enda mer mening nå med SK i ST. Personlig tror jeg at SK ikke går inn her eller på andre Asia-ruter ref tidligere kommunikasjon fra Anko ang ruter østover. Så i mitt hode er DPS, ICN, HKG, HAN, SGN og MNL er fort lite aktuelle. SAS har vel ikke helt råd til å 'gamble' på ruter og bør være veldig trygge på at man har gode konkurransebetingelser.

Orlando er vel populært nok og en god kandidat. SAS ser ut til å like USA.

På denne listen er kanskje NBO min favoritt (både for min egen del, men også for SAS) om den kan opereres med A32Q, eventuelt at det brukes en A333. Det er en god hub for området, det er mye øst-afrikanere i Skandinavia. Det er få gode alternativer for forretningsreisende og det er et marked med generelt dyre bizbilletter. Afrika er også avhengig av mye frakt. I tillegg vil det være en viss etterspørsel fra turister til NBO, JRO, ZNZ, DAR, MBA, SEZ etc. SAS-produktet er også langt bedre enn KQ om det brukes en A333. ET tjener veldig godt med penger til å være flyselskap og de her lite konkurranse på mange ruter.

SYD og GRU er vel urealistik fra SAS' ståsted. JNB hadde vært bra, men er det nok trafikk til en slik rute uten connections videre i Sør-Afrika?

Last edited: 23. okt 2024
    tobeornot999 liker dette
  16. nesjon

nesjon Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
    Nuuk fra CPH ble nettopp lansert på Instagram. Starter opp 27. juni 2025. Mandager, onsdager og fredager med A320neo.

oddA liker dette
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,322
    Bonuspoeng:
    293
    Tommel opp for info, men særlig mer kjedelig rute kan jeg ikke tenke meg.

Den var jo ingen nyhet, så her laget sas en hype av noe som var annonsert for lenge siden.

Godt poeng med ledig widebody, det vil være litt mer spennende hvor den maskinen skal fly.

Frode789 liker dette
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,322
    Bonuspoeng:
    293
    Enig! NBO kunne virkelig tilføre noe nytt, og en hub på et rimelig stabilt sted i Afrika med mange connections.

19. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Et alternativ er at den tar over 321LR-ruter, f.eks ved å konsolidere flighter til NY. Så kan man tenke nytt derfra med to mindre maskiner - noe som også åpner for å ta mer risiko ettersom investeringen blir mindre. Et eksempel kan være CPH-JED/RUH. Husk at Saudia (landet) har store ambisjoner om å bli superconnector.

For shits and giggles, jeg tror vi innen et år ser SAS lansere en multi-city rute til spennende steder, med eller uten 5th freedom-rettigheter. Mine favoritter er NBO-JNB, HKG-DPS.

Last edited: 24. okt 2024
  20. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,492
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet jo ikke hva jeg skal tenke om Nuuk. Det er sikkert litt eksotisk og uten tvil en destinasjon som har noe å tilby. Når jeg prøver å ignorere min norsk bias (jeg må jo bare sette meg i bilen, kjøre et par timer og så har jeg fjell, fjorder isbreer og fantastisk natur), så er det sikkert en skikkelig destinasjon for mange europeere.

Men så ser jeg på hotels.com hva slags hoteller man får hva dem koster og så lurer jeg på om jeg virkelig må reise 4 timer fra CPH for å få et slik drømmeutvalg? Filtrene synes jeg er ikke spesielt krevende (minst 3*, minste vurdering 8+).
    2710,- kroner for det billigste hotellet kjøper deg et 12 kvm rom, type "moderat dobbelrom à la Strawberry". ;)

upload_2024-10-24_13-33-47.png

Fint med spennende destinasjoner, men jeg tror jeg takker høflig nei til å prøve denne ruten.
    Men flott om noen her får glede av denne destinasjonen. Jeg regner med at det er en ren turist destinasjon, uten forretningsreisende? Er det relevant med noe frakt på denne ruten?

Del denne siden