Ny CEO i SAS? - Anko Van der Werff slutter i 2027

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 06. april 2021.

1. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    825
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker kundeopplevelsene hos Air Canada får seg et skikkelig løft......not...

2. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    11,265
    Bonuspoeng:
    183
    Anko har gjort en kjempejobb med å "snu skuta" i SAS, og ta de gjennom en Chapter 11-prosess. SAS skal over i en ny fase nå, og det er naturlig at det kommer inn en ny leder.

Siden Air France/KLM skal bli majoritetseier fra høsten, er det nok naturlig at de har en finger med i spillet om hvem som blir den neste CEO-en.

JonathanI, Preference and Storbaba like this.
  3. polscifly

polscifly Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Andre kan sikkert skrive langt om Ankos stempel på selskapet, men for er han er viktig medvirkende til at SAS nå er i den svakeste alliansen, Skyteam. Synes det er bittert at SAS ikke forble i Star Allliance gjennom Lufthansa, eller kom inn under OneWorld. Han har også latt tyngdepunktet blitt flyttet ytterligere mot København. Jeg synes mye i SAS tegner ok for framtiden, er glad det satses på langdistanse noe mer igjen.

Eurobonus har blitt dårligere og dårligere - kanskje en ventet utvikling med stadig flere som har lært seg hvordan bonusprogrammene fungerer, og tøffere økonomiske tider. Når jeg ser tilbake på hvordan ting var for ti år siden, med Amex (årsavgift på et par tusen) som ga CT ved en spend på 100 000 kroner som ganske enkelt kunne brukes i first og business med flere toppselskaper, frem til hvordan ting er nå, så kan jeg ikke annet enn å være veldig skuffet. I horisonten ligger en mulig oppsluking av Eurobonus og kanskje hele SAS. Anko er ikke alene ansvarlig for det, men jeg tror ikke han har vært en positiv faktor her.

Oppirumpadi, f1y, Kristian and 2 others like this.
  4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    48,667
    Bonuspoeng:
    293
    Kristian and paron like this.
  5. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    48,667
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager dobbellposting av samme emne men av en eller annen grunn kommer inne den første tråden opp på min telefon IMG_0624.png

Oppirumpadi liker dette
  6. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    48,667
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke så merkeøig likevel når det ble merger med en tråd fra 2021:rolleyes:

7. ccurrahee

ccurrahee Flyglad!

Likes mottatt:
    40,289
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg savner *A selv, ingen tvil om det. Jeg er irritert og lei av å finne mindre billetter og med mindre atraktive selskaper, og oppleve flere restriksjoner på EB billetter.

Men..

Hadde SAS overlevd uten en langsiktig eier som kan utvikle og samordne SAS med en større gruppe over tid?

Hvordan hadde SAS sett ut i dag om LH hadde tatt over og kanalisert all long haul til sine hubs? For ikke å snakke om en samordning til M&M krav til opptjening for å beholde status.

Faktum er at den Danske staten ble med videre, mens Oslo ikke ble det, og at København ligger bedre til rette for å kanalisere flere kunder fra hele kontinentet en de andre hovedstadene. Jeg vil heller ha et større SAS der, en å stå uten et flyselskap som har en tydelig Skandinavisk profil og forankring.

Selv tror jeg selskapet og merkevaren EB er alt for verdifullt for SAS til å "drepe" , men at det kommer en avstemming mot FlyingBlue som ikke blir bra for oss, tror jeg på.

Hvis en går 10år tilbake i tid ja da var det meste billigere. Så også flybilletter. EB poeng er egentlig bare en dårlig form for valuta, så at prisen for varen vi kjøper, premiumseter stiger er ikke overaskende.

8. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig levelheaded syn på saken, helt enig. Lett å klage over Stexit, men veien som har blitt gått nå har nok vært en realistisk og nøkternt nødvendig en.

McBuljo liker dette
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,424
    Bonuspoeng:
    183
    Det er viktig å huske at det til syvende og siste er aksjonærene som styrer de store linjene. Her fremstår Anko som en god CEO for aksjonærene, ved å tilsynelatene ta/gjennomføre de nødvendige (tøffe) valgene. At SAS er i Skyteam er en avgjørelse tatt høyere opp enn Anko, og dette var helt sikkert et absolutt krav fra AFKLM for å kjøpe SAS. At C11-dommeren/daværende eiere vurderte AFKLM sitt bud som det beste kan vi ikke laste Anko for, og er hele grunnen til at SAS ikke forble i *A. Kjipt, men nødvendig. Jeg tror vi tillegger Anko for mye av det som har skjedd av endringer, både på godt og vondt. Veldig mye av det som har skjedd har vært å strømlinjeforme SAS med AFKLM, og dette er nok en plan som er pålagt SAS fra eiersiden heller enn fra ledelsen. I mine øyne virker det som Anko har hatt/fått en tydelig plan, og stått støtt ved denne. Produktet SAS anno 2019 og SAS anno 2026 (og det som kommer fremover) er knapt til å kjenne igjen. Hele bonussirkuset har blitt vesentlig dårligere de siste ti årene, ikke bare EuroBonus. Det faktum at man 'så enkelt' kunne reise jorden rundt for en slikk og ingenting var nok en medvirkende faktor til at SAS havnet i C11-prosessen, og for å være bærekraftig på sikt må også EB tjene penger. Et flyselskap kan dessverre ikke overleve på latterlig god anvendelse av bonuspoeng, sett fra kundens perspektiv. Er vi heldige EB bestå som merkevare på et eller annet vis. Den står så pass sterkt i Skandinavia at det kan blir krevende å gjøre for mye med det.

At det går færre SK-fly fra OSL er utelukkende en konsekvens av at det kun var den danske stat som var interessert i å være med videre. Som selskap er det veldig fornuftig å fokusere på en stor hub. 3-hubmodellen med OSL, ARN og CPH var nok også en grunn til at SAS havnet i C11 i sin tid.

Jeg kan aldri tenke meg at LH-gruppen hadde vært et bedre alternativ enn hva vi har i dag. SAS hadde muligens endt opp som en corny greie med lite premiumpreg eller med ukrurrante fly som SN og OS.

Man må knuse noen egg for å lage omelett, og denne gangen var det Anko som fikk ansvaret for å knuse eggene.

Last edited: 08. juli 2026 kl 20:03
  10. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    11,265
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis LH hadde tatt over SAS, ville det vært ille for oss. SAS hadde primært blitt et selskap for å mate FRA og MUC, som er gruppens hovedhuber.
    AF/KLM trenger SAS for å kunne vokse, siden deres hovedhuber (AMS, CDG) er fulle. Vi hadde neppe sett den offensive satsingen vi nå har fått med ordre på 18+ nye A330neo.

EuroBonus hadde nok også blitt avsluttet, på samme måte som de gjorde med ITA sitt gamle program. De hadde frem til utgangen av juni i år med å bruke opp poengene, etter det ble alt slettet. Ingen overføring til M&M.
    Man kunne få en status-match fra ITA til M&M, men ingen poengoverføring.

M&M er heller ikke et spesielt attraktivt program. Det er revenue-basert, krever ofte høye priser og har ekstremt høye "fuel surcharge" på bonusreisene.

Vet at mange savner tilgjengeligheten av bonusbilletter som det var for 10 år siden, men den tiden er dessverre forbi, uansett om alliansen heter Star Alliance, OneWorld eller SkyTeam.

11. polscifly

polscifly Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Ser poengene deres! Er ingen tvil som at bonusbilletter, både hos SAS og andre selskaper har blitt mindre tilgjengelig, og at Eurobonus som program, med prisstruktur og avgifter, er bedre enn det man ville fått under LH-gruppen og mange andre steder. Det er fortsatt mulig å få en del verdi av programmet, leter man nok så finnes det muligheter til å fly biz, og poengbilletter er kjekke å ha på innland og på en del europeiske ruter.

Frustrasjonen er likevel, slik jeg ser det, at tilgjengeligheten er blitt som den er, spesielt for business både hos SAS og i Skyteam. Mange har både Amex Elite, SAS MC og stor lojalitet for å kunne fly i biz IC. I tillegg så overføres masse trumf til poeng. Selv om dette åpenbart ikke kan være like tilgjengelig som for 10 år siden gitt endringene i bransjen, så virker det nå ha blitt så vanskelig at en på et tidspunkt må spørre seg om produktet faktisk tilbys - årsavgiftene for kortene er høye og EB-poeng er ikke veldedighet. Det er forståelig at prisene går opp. Men når prisene, i forma av kortavgifter og annet, i praksis øker med hundrevis av prosent, mens produktet ikke er tilgengelig for kjøp, blir det noe annet, mener jeg. Personlig hadde jeg gjerne sett eksempelvis sett en økning på 50% på poengeprisene over hele linja om det betød betydelig bedre tilgjengelighet. En kan jo allerede se tendenser med VN, som faktisk er mulig å booke til (en kanskje for høy) pris, uten ekstrem planlegging/graving. Vil også legge til at tekniske løsninger (kan ikke bruke 2 CT samtidig) treghet med å tilby Skyteam premium eco osv bidrar til bildet med at det er for dårlige muligheter for å få brukt poeng noenlunde attraktivt.

Det oppløftende at flere av dere ser det positive i endringene de siste årene, jeg krysser fingrene for at ting utvikler seg i en god retning med den nye a330-satsingen, og at en påkobling til Flying blue ikke blir for negativ for oss. Håper dere har mest rett!

Kristian and Spielhaug like this.
  12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,424
    Bonuspoeng:
    183
    Det handler om tilbud og etterspørsel. EuroBonus har blitt allemannseie, og så lenge SAS selger poeng over en lav sko har de ikke insentiver på kort sikt til å gjøre så veldig mye med de punktene du nevner. Målet til SAS er først og fremst å tjene penger. Jeg har nevnt i tidligere innlegg at EuroBonus ikke kommer til å måtte gjøre store kundevennlige grep før de ser en vesentlig nedgang i etterspørselen etter EuroBonus-poeng. Med tanke på hvor mange 'vanlige' mennesker som har SAS MC og AMEX må vi kunne si at SAS og EuroBonus i stor grad har lykkes med det de prøver på. Problemet for oss er at vi ikke er veldig lønnsomme kunder, samt at vi fortsatt ser verdi i dette (til tross for store prisendringer de siste årene), og fortsetter å betale 10,000 NOK i året for kredittkort som gir oss billige reiser. Det er mange med stort forbruk som har en reell poeng kost på godt under 5 øre per poeng, og da skal poengprisene opp veldig mye før det blir ulønnsomt å være bonusnisse.

Teknolai, turaga008, paron and 5 others like this.
  13. polscifly

polscifly Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Det stemmer sikkert som du skriver at SAS ikke har insentiver til å endre på dette så lenge "vanlige" mennesker fortsetter å ha kort og de lett selger poeng til tredjepart. Er ikke i tvil om at det har vært negativt for "oss" som er over snittet engasjert i poeng med uendelige avisartikler om "hvordan man kan fly jorden rundt" gratis på poeng og stort vekst hos Eurobonus. Men, kanskje vedvarende utfordringer med å få brukt poeng kan føre til en nedgang over tid. Jeg for min del har stoppet automatisk overføring av trumf til poeng, og vurderer å si opp både SAS MC Premium og AMEX, ganske enkelt fordi jeg, med mitt reise- og forbruksmønster ikke kan forsvare kostandene matematisk om jeg ikke får reist en del i premium eco eller biz. Kjenner også mange andre som har vært innom sirkuset nok til å ha reise på flere longhaul bonusturer, som har sagt opp kortene sine og gått over til "nødblussopptjening". Det er sikkert ikke nok volum av kunder til å ha mye å si enda, men jeg kunne tenkt meg at en noe bedre balanse som vippet noe mer i retning av bedre tilgjengelighet kontra å holde lave poengpriser kunne vært gunstig. Igjen, bare mine synspunkter.

Rapolo liker dette
  14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,642
    Bonuspoeng:
    183
    En tanke som slo meg er at dersom mange avslutter Amex og SasMC, så faller jo grunnlaget for disse kortene bort, og muligens bankene enten fjerner de helt eller fjerner flere fordeler. De skal jo også tjene penger på disse kortene
    Men det er kanskje en diskusjon for en av kredittkorttrådene… :cool:

polscifly liker dette
  15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    888,252
    Bonuspoeng:
    293
    Det er helt greit om noen slutter å overføre Trumf til Eurobonus og sier opp kortene, da blir det jo flere tilgjengelige bonusbilletter til oss som er igjen.
    Jeg har hittil, etter overgang til SkyTeam, funnet de bonusbillettene jeg har hatt behov for.

Forøvrig er jeg imponert over den jobben Anko har gjort for å unngå at SAS gikk konkurs eller ble et rent feederselskap for Lufthansa eller AF/KLM.

Jeg er også enig i at det er blitt vanskeligere å få tak i bonusbilletter. På 1990-tallet da vi var få Eurobonus-medlemmer var det bare å ringe SAS sitt ordinære billettkontor og bestille bonusbilletter til de flyene vi ville ha og jeg kan ikke huske at det ikke var plass.
    Men nå, i 2026, er vi blitt over 9 000 000 Eurobonus-medlemmer og det sier seg selv at vi da er flere om de bonusbilletter som legges ut.

Vårt håp må jo være at SAS kan selge de fleste setene for penger slik at de har råd til å legge ut bonusbilletter til oss «trengende» med stort reisebehov.

Teknolai, Adrian E, Spielhaug and 4 others like this.
  16. ccurrahee

ccurrahee Flyglad!

Likes mottatt:
    40,289
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mulig jeg er litt egoistisk, men jeg tenker jo også at en utfordring er at automatisering av bestillinger og muligheten for å høste mye data også har gitt grobunn for selskapene som selger tjenester for å booke disse "gratis" reisene.

Vi vet jo at en del også bruker forum her for å lære. De firmaene må markedsføre seg, så da får vi nyhetsoppslag. Som passer utmerket for avisene med enkle overskrifter om billige feriereiser i luksus. Noe som igjen generer flere medlemer som vil reise i luksus for en billig penge. Tipper det ikke bare er meg som har fått økende mengde lunchpause spørsmål om kredittkort og bonussamling de siste par årene.

Flere medlemmer som booker enklere reiser gjør at feeder flyene er fulle, og flere firma som kan gjøre avanserte søk og sy sammen lengre reiser fyller flyene vi før var bortskjemte med å finne selv.

Teknolai, tobeornot999 and Spielhaug like this.
  17. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,270
    Bonuspoeng:
    93
    Avisoppslag med "se hvordan jeg dro til xxx gratis på business", tjenester som tilbyr å finne bonusreiser for folk mot vederlag og alle disse søkemotorene som skal gjøre det enkelt for folk å finne billetter, er med på å gjøre tilgjengeligheten mindre.

Tilbud og etterspørsel, og når etterspørsel overstiger tilbud så blir det trangt i døra.

Men at avgifter på kort og tilgangen på billetter er som den er, gjør nok at folk vil falle av etterhvert. Til fordel for oss som holder ut.

For min egen del får jeg like mye turer i Skyteam som jeg fikk i Star, i eleverte klasser, og om 2 år er jeg LTG, da ser jeg hva som har skjedd med oppkjøp og fremtiden til EB, så tar en opptelling da. Inntil det, så går jeg for LTD, om det fortsatt blir noe av da...

18. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,586
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er fleksibel på tid og destinasjon, både da SAS var i *A og nå i ST. Jeg må si jeg heller ikke har problem med å finne ledige seter i C, gjerne til destinasjoner som jeg ikke har besøkt tidligere. Samtidig er det litt gøy å prøve nye flyselskaper og ny interesse har jeg fått, nemlig å samle Delft hus.

kjeid, btm, Eddie47 and 2 others like this.
  19. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,656
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med flere her i at Anko har stått støtt gjennom chapter 11 prosessen.

Men for eksempel at de nå står uten hedging av jet-fuel overhodet, er eksempler på at de har gjort noen alvorlige feil også. Det blir litt som å håpe huset ikke brenner ned, og derfor spare noen kroner på å ikke ha forsikring. ALLE sammenlignbare flyselskap har hedget deler av forbruket og unngår å kansellere som SAS.

Sørgelig med den dårligste av 3 allianser, men dette er nok en strategisk policy-beslutning som involverer folk over Anko (styret) - og i liten grad hans ansvar.

Mest spennende nå er likevel hvilke navn som kommer på banen. Det er viktig å huske at Anko var den beste av flere dårlige kandidater da han ble ansatt. Neppe mye mer fristende for gode ledere å ta over SAS denne gangen, når de snart blir et underbruk av KLM/AF. Lov å håpe på gode kandidater, men jeg er ikke stor optimist.

20. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,643
    Bonuspoeng:
    93
    Kan vel tenkes at de nye eierne setter noen fra egne rekker inn her, og for noen derfra kan det være et bra karrieretrekk å lede et selskap som SAS først om man sikter mot toppen i KLM/AF.

Teknolai, Storbaba and Eddie47 like this.

Del denne siden