Dette skulle egentlig være en tur uten noen form for reisebrev og full fokus på kos med familie. Med en liten soloutflukt i begge ender. Lang historie kort: Skribent (meg) forlot parongen på en plass i Vestfold 9feb. med kurs for Bangkok. LX var ansvarlig for og få meg frem på biz. Samboer og barn tok avsted fra samme parong nøyaktig 2 døgn senere. LH og OS som ansvarlig flyselskap på biz. Vi møttes i på BKK med reserverte billetter hyatt daypass for bading mens vi ventet på neste fly til Krabi, thai air skulle frakte oss ned med. Herifra hopper vi et godt stykke frem. Idag 21.02 skulle vi etter planen reist til bangkok med TG242, det ble ikke mulig pga ørebetennelse og kraftig hevelse i øret til barnet. Legen valgte derfor å dømme han not fit to fly siden hun ikke engang kunne se trommehinnen. Mye er allerede nevnt i reiseforsikringtråden, men for å beholde fokus og tema i den tråden velger jeg å lage et lite reisebrev for å få luftet mine tanker rundt situasjonen vi står i. Glitter og glamour bildene kommer kanskje på et senere stadie. Om noen har vært i lignende situasjoner og har tips og komme med så ikke ver redd for å hyl ut.
Vi har nå fått ordnet oss hotell frem til 24.02 på egen regning etter at samboer nekter å ta med barnet på hotellet gjensidige booket til oss. Google Andamanee Boutique Resort Aonang og les feedback og dere skjønner hvorfor (har kontaktet gjensidige og forklart situasjonen) Vi har også rebooket thai airways KBV-BKK til 24.02 og fått nye billetter mot gebyr. Pr nå har vi kun 1 løs tråd frem til 24.02 Samboer og barn skulle etter planen fly hjem med OS og LH ikveld 21.02. her er jeg usikker på beste fremgangsmåte. Skal jeg kontakte OS og forklare situasjonen, eller skal jeg prøve meg på sas? Dette er forøvrig en bonusbooking med CT gjort hos sas før overgang til skyteam. Jeg ringte sas for morroskyld igår og agenten hadde virkelig ikke peiling. Hun mente jeg kunne enten a). endre billetter til en senere dato med skyteam, noe som hin ikke fikk til pga mangel på tilgjengelighet. Eller b). kannselere og få refundert halve poengprisen. Vurderer også å la dette gå i noshow og prøve meg på refusjon av skatter/avgifter i etterkant. Her har gjensidige sagt at de dekker nye billetter hjem, men vi diskuterer fortsatt litt på vilkår og usikker på hvilken klasse vi får dekket. Dette er forsåvidt ikke viktig akkurat nå. For min egen del skal jeg ikke hjem før 24.02 så eneste jeg personlig måtte gjøre var å endre min thai billett KBV-BKK og avbestille hotellet i bangkok. 2 av 3 netter refundert. Har også sikret meg bonus billett hjem fra HKT-JED-AMS 28.02 om gjensidige ikke dekker min hjemreise 24.02 hvis det viser seg at vi ikke kan reise hjem da heller. Jeg har lovet min samboer at jeg ikke lar de bli igjen alene, det løfte kan jeg intill videre holde frem til 01.03 men jeg skal nok gå i dialog med arbeidsgiver lenge før det om det ser ut som om det blir et tema. Barnet har pr nå smerter i øre på kveldstid og i kjeveparti på dagtid. Vi er litt bekymret pga inntak av lite mat. Men enn så lenge tar han til seg næring. Selv om vi skulle ønske han spiste mer.
Ouch, høres ut som en heftig "Swimmers Ear" (Pseudomonas?) som har gått litt dyperre enn vanlig. Håper dere får en ny vurdering før evt hjemreise. Den angriper dog sjelden mellomøret, så dersom allmenntilstanden bedres skulle det ikke være så stor fare for smerter grunnet utlikningsproblematikk. Lykke til!
Det er swimmersear vi har konkludert med også, siden han var meget aktiv i både sjø og basseng første dager. Så ble han kvalm og vi trudde det var matforgiftning, men jeg tenker nok at kvalmen kom av svimmelhet fra vann i øret. Det var derfor kanskje uheldig at vi kontret kvalmen med avslapping ved bassenget. Siste 3 dager har det vært badevekt og holdt oss mest inne i tempererte omgivelser. Edit: vi har ny time hos legen 23.02 og får en ny vurdering da. Gjensidige skiller mellom sykehus/leger på 3 forskjellige møter. - Blacklist = må ikke brukes grunnet dårlig kompetanse etc. - Avoid = Dyrere enn gjennomsnittet, kan brukes men refusjoner vil ta tid da det må via en agent(?). - Anbefalt = steder gjensidige har direkte sammarbeid. Vi ble anbefalt en klinikk som visstnok var på avoid listen og vi kommer til å bruke samme sted om 2 dager da samme lege har et bedre grunnlag for å ta en ny vurdering på bakgrunn av forrige undersøkelse.
Ynskjer deg lykke til, personlig hadde eg nok prøvd å ringe OS for å forklare situasjonen. Du kan være heldig at du møter på agent med forståelse. Baser på kva forsikringa vil dekke, sjekk pris på dei billettane mot kva du eventuelt finn i business eller premium økonomi sjølv.
Da var samboers og barn sin hjemreise med OS og LH også avbestilt. Ingen poeng eller ct i retur som forventet. Kun en liten refusjon av skatter og avgifter, noe jeg tipper gjensidige gir avkortning for i andre enden. Nå er det ingen løse tråder vi trenger å bekymre oss for før 23.02 men jeg har lyst til å ordne 1 ting innen den tid. Booke et fult refunderbart rom på et hotel i ao nang område som er rent og pent og helst sentralt. Periode 24.02 - 27.02 ca 3k pr natt Jeg må nok ut på en liten tokt ikveld for å finne et hotell vi kan leve med. Eller håpe på at dette hotellet har ledig rom om 3 dager om det skulle bli nødvendig. Intill videre skal vi prøve å slappe av på et alt for lite rom på centara life phu pano. Rene og pene rom med daglig rengjøring og en akseptabel frokost og fint basseng for oss voksne som kan bade. Jr kan dyppe bena i barnebasseng. Det er viktig å avkjøle seg litt i varmen også.
Ringte miles & more senator linjen. Det var desverre ingenting de kunne gjøre. Sas kunne såklart heller ikke gjøre noe.
Beste bedring til junior, alt annet løser seg på en eller annen måte. Skal ha samme reiseklasse hjem.
Jeg mener og det samme, men gjensidige står på sitt. Det er øko som gjelder og ønsker de å fly biz må vi dekke mellomlegget selv. Enda usikker på hva gjensidige legger til grunn for å beregne pris hjem. Men jeg kommer ikke til å godta noe med mer enn 2 stopp og reisetid på totalt mer enn 20 timer. Sammenhengende reise BKK-OSL er også et krav jeg kommer til å stille. Eksempelvis kan man fly 2pax for under 11k om man flyr via FOC, PEK & LHR med en reisetid på 43t. Snevrer man inn søket til mine krav må man opp i 24k før man finner Air France med 1 stop via CDG. Har du en fremgangsmåte/metode for å få gjensidige til å dekke biz må du gjerne dele den. Evt et punkt i vilkårene jeg har oversett?
Jeg kjenner ikke vilkårene til Gjensidige. Veldig rart om de ikke stiller opp med tilsvarende det som gikk tapt.
Erstatningsreise, innhenting av reiserute ol. bør følge opprinnelig standard. For hjemtransport ved sykdom ol. er det andre vilkår, hvor business normalt kun gis etter anbefaling fra lege.
Thai er ikke utsolgt. Mennjeg finner ikke direkte ruten om jeg søker på Thai sine sider. Søker jeg derimot på google flights finner jeg både øko og biz direkte, men jeg blir satt i bookingklasse D uansett om jeg søker øko eller biz.
Jeg ser av tilgjengelighet at det er rimelig fult i alle klasser 24.02 og 25.02. Om barnet blir dømt fit to fly 23.02 så regner jeg med de skal hjem fortest mulig? Dvs svindyre billetter og lite å velge i, kan bli en spennende dag i morgen.
Kverulanten i meg ville jo sagt at dette blir en erstatningsreise/innhenting av reiserute da det er sykdommen som gjorde slik at de ikke kunne reise. De blir jo ikke sendt hjem fordi de han er syk.
Jeg måtte inn og lese reviews på hotellet dere avslo, og svarene fra manageren er hysterisk morsom lesning. Hent frem popcorn og nyt) Fawlty towers.