Norwegian vs SAS - den enes død er den andres brød

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av tobeornot999, 26. mars 2026.

1. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,239
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian-sjef Karlsen dro et par frekke taklinger mot de han kalte "det blå laget" (SAS) i dag.

Dagens Næringsliv har en stor artikkel, men bak betalingsmur:
    https://www.dn.no/luftfart/norwegia...as-vi-selger-mer-nar-de-ikke-flyr/2-1-1966140

Essensen, for å trekke ut et par av kommentarene til Karlsen:

- "Det Norwegian selger, det flyr vi. Det er veldig viktig for oss."
    - "Vi selger mer når de ikke flyr" (han sa ikke navnet SAS, men det skjønte alle)

Et lite lyskespark i slutten av talen hans:
    - "SAS sier at de kansellerer på grunn av en høy oljepris. Jeg tror det er litt mer komplisert enn som så internt i SAS. Uten at jeg vil kommentere mer på akkurat det"

2. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg syns det er rart at SAS ikke klarer å få bedre orden på noe som må ha kostet store summer over årene.

Last edited: 26. mars 2026
    benjaminbr13 liker dette
  3. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,011
    Bonuspoeng:
    183
    SAS er som en mindretallsregjering med 40 partier. Ikke lett å få alle fagforeninger til å dra i samme retning

4. Gribb

Gribb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,218
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner poenget, men for min del handler det mest om nettverket av destinasjoner utenfor Europa. Så jeg holder meg til SAS og Eurobonus programmet til tross for dette. (Jeg tror fleste IFer ville ha kjent seg igjen i denne situasjonen)

5. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,239
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, og nei.

Hvis "alle" trans-kontinentale flyvninger med SAS etterhvert går fra CPH, kan man jo akkurat like gjerne bytte fly på FRA (Lufthansa), LHR (British Airways), DOH (Qatar Airways) osv - litt avhengig av hvilken retning man skal ta rundt kloden.

Skyteam/SAS blir jo mye CPH/CDG/AMS, men det fungerer også. Poenget mitt er bare at SAS er i den dårligste av de 3 alliansene, og fordelen de kunne hatt og hadde med direkte fly fra OSL og ARN er/blir borte.

Gribb liker dette
  6. Gribb

Gribb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,218
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ser poengene dine, og er egentlig enig i mye av det - spesielt etter at SAS har byttet alliansen.

Jeg merker også at kvaliteten hos SAS har gått nedover, selv om de har gjort enkelte forbedringer - som innføring av business class i Europa (et klart løft fra SAS plus, blant annet med blokkert midtsete) og muligheten for endring til annen avgang samme dag for diamantmedlemmer.

For min del handler det fortsatt litt om helheten, og jeg er også glad for at vi har faktisk mange flere alternativer enn bare Norwegian :)

Og så er det vel nesten uunngåelig at SAS vs Norwegian dukker opp igjen og igjen her inne :D

tobeornot999 liker dette
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    77,602
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke helt uenig, men når jeg betaler 60k poeng t/r long haul i biz med SAS, så er det uansett en mye bedre deal enn mye annet.

Gribb, Trent600, 1884derby and 3 others like this.
  8. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    330
    Bonuspoeng:
    63
    Nå ble jeg nysgjerrig. Sett bort fra de siste problemene som sannsynligvis er en kombinasjon av kutt pga høy drivstoffpris og crew mangel, hvor er det kvaliteten har gått nedover?
    Det er gjennomført en flåtefornyelse fra B737 til A320. Punktligheten er blant de beste i verden.
    Nye Embraer E2 er bestilt.
    Business class er innført og er godt tatt imot.
    Starlink er installert og aktivert på 8-10 flymaskiner og det installeres fortløpende. De er nede på ca 10 timer for en komplett installasjon, så antallet øker dag for dag.

markus, NoLimit, Eddie47 and 2 others like this.
  9. Gribb

Gribb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,218
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg ser at jeg var litt upresis når jeg skrev om kvalitet.

Det er jo helt riktig at mye også har blitt bedre hos SAS - som jeg nevnte selv med business class, økt fleksibilitet for diamant, og ikke minst fordeler hos Scandic.

Det jeg egentlig sikter til, er at etter overgangen til Skyteam har tilgjengeligheten foran forhenget for 2+ personer blitt merkbart dårligere sammenlignet med tiden i Star alliance under coronatiden.

Når det er sagt, er det jo fortsatt langt bedre enn alternativet – at SAS ikke hadde vært der i det hele tatt. Så jeg velger å tenke at vi er litt “i tunnelen” nå, og at det forhåpentligvis blir bedre etter hvert. Noen som sier at det er lys i enden av tunnelen, men når da? :D

Når det gjelder kanselleringer, er jeg enig i at det er viktig å nyansere. Og der synes jeg faktisk SAS ofte er flinkere til å ombooke enn hos Norwegian, der kan du fort bli sittende og vente en god stund hvis neste avgang ikke går så ofte.

Så ja – mye bra, men også noen ting som fortsatt har forbedringspotensial. Ellers bare å smøre seg med tålmodigheten. :)

10. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    330
    Bonuspoeng:
    63
    Enig i at tilgjengeligheten på award seats er elendig, i hvert fall til Asia. Den er så dårlig at jeg lurer på å kutte poengjakten siden jeg ikke får brukt poengene mine. En CT har gått ut på dato.

Lars J, Gribb and tobeornot999 like this.
  11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,198
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker også SAS befinner seg i den beryktede tunnelen. Selskapet og produktene tilpasses sine nye eiere, eksempel surt når 24 timers avbestilling røk, men det går ikke når nye majoritetseiere ikke har den muligheten.

Jeg forventer også en overhaling av EuroBonus, til gjengjeld håper jeg SAS kommer inn i varmen hos AF/KLM som ikke var tilfelle i Star Alliance hvor selskapet var utenfor Atlantic Joint Venture.

Jeg er forsiktig optimist.

chipcampden liker dette

Del denne siden