Nok en sommerreise til Bonaire - 2026 versjonen

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 02. juli 2026.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    888,253
    Bonuspoeng:
    293
    Som alltid … utrolig gøy å få være med på tur!!
    Hadde vært gøy å ha vært på Bonaire, vi er jo på en måte blitt kjent på øyen!

Sonictravel liker dette
  2. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Hårda bud å være på tur!

IMG_7383.jpeg

Henrik, kongenamundsen, Earl and 15 others like this.
  3. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Det var tidlig opp på torsdag, guttas dykkekurs starter alt kvart på ni. Heldigvis hadde jeg organisert og pakket alt klart kvelden i forveien.

Det er Wannadive rett borti gata som organiserer PADI Adwanced Open Water kursingen. Kursingen er ut fra lokasjoner deres på Eden Resort. Fruen og jeg campet derfor like godt i en cabana og på solstoler i løpet av dagen.

MICR0199.jpeg

Det vil si jeg tok meg tid til to dykk på den lokale siten «Front Porch». Jeg vil anta at dette er Bonaires kjedeligste diversiten, stort sett dødt steinete landskap, men til gjengjeld var det en helvetes strøm!

Begge dykkene var preget av nærmest stillestående svømming mot strømmen over dette landskapet:

MICR0177.jpeg
    Tror jeg brukte ca fire minutter på hver 20 meter så veldig langt kom jeg meg ikke, fordelen var selvsagt at når jeg skulle hjem igjen var det bare å seile av gårde til start på null komma nix.

Kom meg fram til et lite vrak før jeg måte snu, lurer på om det kan være en gammel livbåt eller noe.

MICR0181.jpeg
    MICR0186.jpeg

Traff på kurset til ungene når jeg kom opp på grunna og fikk vinket kjapt til dem

MICR0194.jpeg

Litt anemoner og koraller på grunnen fikk jeg også knipset:
    MICR0202.jpeg

MICR0196.jpeg

MICR0190.jpeg

4. WingmanWizard

WingmanWizard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Artig å følge tråden – ekstra gøy siden vi faktisk er på øya samtidig! Vi er en hel gjeng innlosjert på Chogogo Dive & Beach, så vi er nesten naboer. Kjenner meg godt igjen i “hårda bud”-stemningen

Kult at ungene tar Advanced hos Wannadive – og respekt for to dykk mot strømmen på Front Porch, den siten har vel ikke akkurat rykte på seg for å være øyas høydepunkt. Men returen må jo ha vært luksus!

Fortsett gjerne med bilder og oppdateringer – og skulle du se en stor norsk storfamilie på stranda ved Chogogo, så er det sannsynligvis oss. Masha danki og god tur videre!

5. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Bon bini! :)

Kult, da er dere jo under kilometeren unna oss!

Chogogo, er det den nye TUI resorten ved siden av Eden?

Hva bringer dere til Bonaire dykking eller surfing eller litt av hvert?

6. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Torsdag kveld bestemte vi oss for å teste en teste en restaurant vi avskrev i fjor. Grunnen for beslutningen da var at «El Bigote», som serverer mexicansk mat, plutselig ikke hadde de digge hjemmelagde nachosene vi kom for men kjipe first price aktige industrichips.

Heldigvis var chipsene tilbake og det ble en trivelig kveld
    IMG_7384.jpeg

IMG_7385.jpeg
    Også spareribs og enchilada falt i smak så ser ikke bort fra retur hit

IMG_7386.jpeg

IMG_7387.jpeg

IMG_7388.jpeg

7. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Fredag morgen. Ungene sendt på dykkekurs, jeg har tatt på meg den harde å jobben med å sikre at hengekøya holdes på plass

IMG_7401.jpeg

8. WingmanWizard

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Bon bini tilbake!

Ja, det stemmer – det er den nye resorten rett bortenfor Eden, så vi er praktisk talt naboer. Den selges mye gjennom TUI(vi er ikke med TUI), men det er visst Chogogo-gjengen fra Curaçao som står bak. Vi trives veldig godt her – flere basseng og hyggelig strandområde, så det passer gjengen vår perfekt.

Og for å svare på spørsmålet: verken dykking eller surfing, faktisk – vi er en storfamilie på ti, fra 5-åring til besteforeldre på rundt 70, så hos oss handler det mest om snorkling, bading og rolige dager i tre uker. Revet rett utenfor stranda holder lenge for oss – ungene er knapt til å få opp av vannet. Så vi nyter det samme livet under vann som deg, bare noen meter høyere opp!

9. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Fin strand der, var på den en del når ungene var mindre og før hotellet ble bygget!

Om dere ikke har vært der enda bør dere teste ut stranden på Sorobon, flott for alle aldre og mulighet for å leie windsurfing utstyr om noen skulle ønske det

WingmanWizard liker dette
  10. WingmanWizard

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Takk! Vi ønsker å dra en tur dit. Og gjerne la barna teste! Har du kanskje et beste tips for kampen imorgen? Tenkte litt på El Mundo i sentrum.

11. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Vi skal se på storskjerm på Eden, der har de rigget til med en svær skjerm og tre meget ivrige spansktalende kommentatorer som plaprer i vei på inn og utpust, vi så Norge Brasil der og det var bra stemning, tar ikke bordreservasjon men om en er ute en stund i forkant bør det være greit å få plass, si ifra om dere joiner der så får vi ha et lite norsk hjørne :D

WingmanWizard liker dette
  12. WingmanWizard

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Spiller de også høy musikk under selve kampen? Hadde noen eldre som gikk forbi og de var bekymret for at det var mer musikk enn fotball. Det var riktignok et øyeblikksbilde, jeg også ser skjermen var meget stor og så stilig nok ut☺️

13. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen musikk i det hele tatt når vi var her, men som sagt ivrige kommentatorer som gjorde sitt til å høres over en entusiastisk og ikke helt stille forsamling brasilianske supportere, så kan ikke garantere at det er lydløst.

Er der nå for å plukke opp ungene for lunch, skjerm og anlegg ser slik ut
    IMG_7402.jpeg

14. WingmanWizard

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Gull! Jeg har gått bortom et par ganger. Jeg skal ta en prat med min far, han vurderer også El Mundo. Jeg gir lyd så snart jeg vet!

Sonictravel liker dette
  15. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Da har den yngre garde vært gjennom dypdykk på kurs, for først gang med til noen og tretti meter, hadde vist gått veldig bra!

IMG_7405.jpeg

IMG_7406.jpeg

IMG_7407.jpeg

16. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Plukket opp gutta etter dypdykket deres og stakk hjem for lunch, samt hjemmelaget milkshake.

Så ble de avlevert igjen for vrakdykk. Det eneste skikkelige vraket jeg vet om her på øya er lasteskipet «Hilma Hooker», og det var dit de skulle.

Mens de holdt på stakk jeg og fruen helt ned til sydspissen av øya for å sjekke ut forholdene på «Vista Blue». Forholdene var røffe, med mye større brenninger en noe som fristet å kjempe seg gjennom over taggete koraller med dykkeutstyr på ryggen, så vi satte kursen nordover igjen. Etter en del stopp ved de gule kantsteinene langs kystveien som markerer divesites endte vi på «Aquarius», hvor forholdene var en del roligere.

MICR0212.jpeg

Ingenting spektakulært men knipset en stor grønn mureneål, litt i siste liten etter at den raste forbi oss. Imponerende dyr, tjukke som et krafig lår, et par meter lange og med en mean-looking kjeft av skarpe tenner i front, what’s not to like?

MICR0214.jpeg

Fant også en scorpion fish, veldig bra på kamuflasje og visstnok veldig bra på gift fra ryggfinnen så greit med litt avstand

MICR0224.jpeg

Og sist men ikke minst Fishy McFishface:

MICR0236.jpeg

Upsaker, obay, Preference and 14 others like this.
  17. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Et av våre stamsteder her på øya er «Osaka», som vel kan betegnes som California inspirert sushi.

I år var vi litt i villrede når vi kjørte forbi stedet og så at verandaen vi vanligvis sitter på var helt tom.

Vår faste taxi sjåfør, Elisabeth, kunne heldigvis informere om at de kun hadde flyttet ned en etasje og nå lå på bakkeplan. Så vi stakk innom og booket bord forleden dag når vi var i byen, hjertelig velkommen tilbake fra parret som har drevet stedet i alle de år,
    IMG_7421.jpeg

IMG_7422.jpeg

Maten falt i smak hos hele gjenge i år også så bord er booket neste uke også. Noen favoritter, laksemaki:

IMG_7423.jpeg

To tempura rolls, volcano på venstre side og kamikaze på høyre:

IMG_7424.jpeg

Upsaker, Preference, Henrik and 11 others like this.
  18. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Rakk en svømmetur rundt vraket av «Hilma Hooker» lørdag formiddag. som altid en god del tarpons som chiller i skyggen.

MICR0247.jpeg

MICR0268.jpeg

MICR0287.jpeg

Upsaker, Maggie, Calling and 10 others like this.
  19. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Benket oss for englandskampen på «Hype Beach Club» på «Eden Resort» litt borti gata, antar vi ikke er de eneste som følger spent med de neste timene.

IMG_7458.jpeg

Calling, paron, obay and 6 others like this.
  20. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    39,282
    Bonuspoeng:
    183
    Et godt og langt (85 minutter) firmidagsdykk på «Punt Vierkant» utenfor Ocean Oasis Beach Club i dag.

Traff på en stor blekksprut som i starten av dykket, fascinerende dyr;

IMG_7481.jpeg IMG_7482.jpeg IMG_7483.jpeg IMG_7484.jpeg IMG_7485.jpeg IMG_7486.jpeg

jocke, holmen, Lnbre and 4 others like this.

Del denne siden