Mener transitvisum (iallfall i fjor) bare var mulig å kjøpe samtidig som du kjøpte biletten og at det bare tilbys med Saudi flighter? Vi gjorde dette i desember 2024. Tok rulletrappen ned fra ankomsthallen. Der var det flere skranker for biltransfer. Leide bil og sjåfør i to timer som kjørte oss litt rundt for å se på byen. Er du i business er det en egen innsjekkingshall (første inngangen på terminalen). Støtter ellers det som er sagt om loungen.
Det virker som man kan kjøpe et gratis transit visa når man bestiller billett hos saudia eller flynas. Kjøpe fordi man betaler et administrasjonsgebyr. Ellers kan man kjøpe transittvisum når man lander, men SAS utsteder ikke billetter med mer enn 12 timer mellomlandinger i Saudi så det hjelper ikke så mye. Det og det ser ut til å være vanskelig å komme til JED tidlig på dagen.
SAS utsteder billetter i JED med mellomlanding over 12 timer, i det minste i fjor høst. Her er det potensielt mulig å søke transitvisum på forhånd. Jeg gjorde det aldri selv ettersom jeg kom over denne etter å ha søkt ordinært visum. https://ksavisa.sa/explore-visa-options/f07fc442-329a-4663-930b-b7757b9bc9bf Norsk UD linker til denne siden for eVisum https://visa.visitsaudi.com/ Men den over er også så vidt jeg kan se en offisiell side fra myndighetene.
Så rart. Jeg hadde en booking MAN-JED-ISB med ~3 timer på JED som jeg ringte inn og endret til ~18 timer. Ble ikke billettert og SAS sa det var en 12 timers regel. Og internett sier at det er maks 12 timer som er lov å være i transitt uten visum. I så fall ville jeg booket over 12 timer i første samtale for å sørge for at den blir billettert med en gang.
Merkelig. Jeg forstår ikke hvorfor SAS skal legge seg opp i visumreglene for mellomlanding da dette vil være den reisende sitt ansvar uansett. Min booking var NBO-JED-CGK, som ble billettert på direkten. La til ABJ-NBO og CGK-KUL i to omganger etterpå uten kommentarer på mellomlandingen i JED.
Noen som har hatt transit i jedda uten visum? Skal via der på tur til og fra bali nå i høst. Flyr SV både inn og ut på business. 4 timer layover.
ChatGPT: Do you need a transit visa? Generally, you do not need a transit visa if: You do not leave the international transit area, and Your layover is under 12 hours, and You have a single ticket booked through the same airline (Saudia)
Med norsk pass er det i utgangspunktet ikke nødvendig å foreta seg noe som helst på forhånd, verken ved transit i, eller besøk til Saudi. På de fleste aktuelle internasjonale flyplassene kan man få visum ved ankomst. Fra UD; Visumet kan søkes på forhånd via visitsaudi.com, eller ved ankomst ved utvalgte flyplasser i Saudi-Arabia. https://www.regjeringen.no/no/tema/..._saudiarabia/id2416470/?expand=factbox2859424
Vi reiste inn i Saudi Arabia i DMM for et par år siden og hadde belaget os spå en rask visa-on-arrival-prosess, men den gang ei. Vi ble vist til et eget område, hvor livskraften seg ut av oss etterhvert som tiden gikk.Uten at jeg tok tiden, må dette ha tatt rundt 90 minutter. Nå kan det jo være at de er raskere ved andre flyplasser, men dersom jeg skal til Saudi en gang til kommer jeg til å ha ordnet visa på forhånd.