Aldri hatt transfer i JED før, lurer på om noen har noen erfariger med det? Ser på BKK-JED-IST i biz istedenfor direkte i eco. Noen som har lyst å dele erfaringer eller tanker?
Hvis det er Saudi Airlines du skal fly med så har de fått et produkt som er bedre enn Turkish, Thai osv, men 0 alkohol servering. Flyplassen er ny og loungen deres er fantastisk i JED.
Blir dessverre Thai og Turkish. Aldri vært i JED og hvis lounge og fasilitetene der er bra, er jo det fint å få testet noe nytt
En kompis av meg flydde FRA-JED-DEL tidligere i år, også skulle jeg og han møtes i DEL. Når han fløy fra FRA, så sovnet han ganske raskt ombord i flyet. Når han landet og skulle bytte fly i JED, midt på natta, trøtt og sliten, så skjønte han ingenting. Det sto plutselig “welcome to Kuwait”. Han tenke WHAT???. Også spurte han noen som jobbet på flyplassen om han hadde kommet til JED? «no sir, this is Kuwait”….. Ohhhhh shit, han løp tilbake til gaten han kom i fra og ombord på flyet igjen. Der satt halva av passasjerene. Lufthansa har visste en mellomlanding i Kuwait før den fly videre til JED Når han kom til JED så gikk mellomlandingen fint. Saudi har jo blitt et mer besøksvennelig land for utlendinger.
Har noen av dere vært i transit i Saudi Arabia sammen med kvinnelig reisefølge? Eller kvinne som har reist selv. Tenker på dresscode og tildekking. Er det greit med vestlig antrekk og ikke tildekket hår? På flyplassen og eventuelt utenfor?
Mye har skjedd i Saudi Arabia siden 2019. Det skal ikke være et problem med vestlig antrekk. Ingen krav om å dekke til håret. Vi var der i mars og ingen spurte eller reagerte på at kvinnen skulle dekke seg til.
Er det noen som har hatt transit i JED med Saudi-Garuda / Garuda-Saudi-transfer med innsjekket bagasje? Går bagasjen som normalt av seg selv mellom disse flightene (terminalene) eller må man hente den ut på Terminal 1 og sjekke den inn igjen på Haij-terminalen eller vice versa ettersom disse er veldig disconnecta?
Noen nye erfaringer i JED det siste året? Flyplassen er veldig aktuell, i hvert fall for min del nå. Skulle helst kombinert Saudi og Garuda som Rapolo, men hvis det er ekstremt mye lettere transfer med Saudi-Saudi så blir det fort det.
Kommer du inn med SV og skal videre ut med SV er det super enkelt. Egen transfer desk med sinkerhetskontroll rett bak. Rulletrappen etter security tar deg rett opp i avgangshallen
Inn og ut med SV er enklest. Skal du videre med annet selskap må du nok bytte terminal og mener jeg leste rapporter her på forumet om litt mer kompleks transfer med venterom og transferbus osv.
Jeg synes også å ha lest noen mareritthistorier om timesvis med venting på isolasjon. Virker ikke som det er verdt risikoen.
Fløy med Saudia og ut med Garuda desember 2024. Brukte 1.5t. Vente på at noen skulle følge til transferbuss. Levere billett for sjekk. Vente på buss. Ankomme ny terminal. Levere billett på nytt for ny sjekk. Vente på en som skulle sluse oss inn i avreisetermninal. De fortalte at de hadde begynt å få system pga mange som reiste denne strekningen (million kampanjen), men det tok sin tid, ja.
Støtter de over her, virker komplisert å bytte terminal. Men å fly Saudi er veldig enkelt, og loungen er fin selv om den ofte er veldig full på natta, og det er mange som tar seg godt til rette med å legge seg ned og ta mye plass. Grei mat, og gode juicer. Naturlig nok ikke noe alkohol i loungen.
Problemet oppstår hvis du skal bytte fra vanlig til hajj terminalen (eller motsatt)? Vanlig terminal til vanlig terminal går fint?
Det vil jeg tro, men det virker som det er Saudi som står for alle Skyteam-flighter inn til JED så det blir fort blanding allikevel.
Inn med SV og videre med GA er nok fort den mest kompliserte/tidkrevende transferen man kan ha. Jeg gikk for 12 timer mellom flightene, ordnet turistvisum og tok dagen i Jeddah by. Har derfor ikke førstehåndskunnskap med transfer, men Haji-terminalen var et interessant skue. Det skal gå å søke transitvisum til en rimelig penge. Da kan man sikkert like greit ta en Bolt til riktig terminal evt bruke litt tid i byen. De har verdens høyeste flaggstang. SV-SV-transfer går derimot som en drøm. Loungen er først og fremst kald. Bortsett fra det har den alt man kan ønske seg av en non-F-lounge.