Nha Trang, Hua Hin & Bali med KLM/Garuda

Tråd i 'Reisebrev' startet av paramberg, 07. febr 2025.

1. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke så mange reisebrev med SkyTeam på forumet enda så tenkte å bidra med ett:D
    Litt over 5 uker ferie, befinner meg i Nha Trang nå. Tenkte jeg kunne oppdatere litt underveis for de som har interesse av stedene eller flyselskapene:p

Ruten som ble booket på poeng er følgende

TRD-AMS / KL Biz
    AMS-KUL / KL Biz

DPS-CGK / GA Biz
    CGK-AMS / Ga Biz
    AMS-TRD / KL Biz

Har booket KUL-CXR og CXR-DMK med AirAsia.
    BKK-DPS ble med Thai, matchet meg til gullstatus hos de.

Hadde egentlig en star alliance booking med Turkish til MNL og retur fra CEB. Den ble kansellert til fordel for denne.

Opprinnelig plan var å ta alle ukene i Bali, men måtte sette ned foten der. Været ikke fullt så bra der så jeg ville være garantert en del sol før vi drar og avslutter ferien på Bali hvor sjansen for regn i løpet av dagen er litt større:p

Vi reiser med ei lita ei på 9 mnd denne gangen, så første tur hvor man må ta litt mer hensyn:rolleyes:

Oppdaterer med fly, hotell o.l litt underveis:cool:

2. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,055
    Bonuspoeng:
    113
    Blir spennende å følge. Vi flyr til Bali med Garuda biz i høstferien.

paramberg liker dette
  3. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    39,244
    Bonuspoeng:
    293
    Gleder meg til info både om fly og destinasjoner

paramberg liker dette
  4. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    Starter med KLM. 50 min transfer på AMS, med Embraer ned fra Oslo medførte det å lande ute på B piren med buss. Viste seg å være fint det da den kjørte inn til midten av AMS så ble ikke så langt å gå til gate E24 helt på enden. Rakk det med god margin så å ha transfer på AMS gjør jeg gjerne igjen:)

IMG_2133.jpeg

Maten de serverte ned til AMS. På linje med boksen med kald potetsalat hos SAS. Makroner da, så var noe hvertfall:)
    IMG_2138.jpeg

Var en 787-9 som tok oss til Kuala Lumpur. Helt full biz kabin. Vi satt på fremste rad. Bassinettet ble brukt som bagasje oppbevaring. Her ville lille sove på mor istedet:p

IMG_2241.png

Kabinen var så som så. Helt greie seter men ikke mye oppbevaring. Irriterende med dreamlineren er at crewet tar hyllene over for kabinbaggasje på fremste rad så man må låne over de andre setene. Møtte på en total idiot som satt ved vinduet som ikke ville jeg skulle bruke hans. Han hadde en sekk der bare… Ble faktisk jævlig dårlig stemning så crewet satte han på plass:p Han skulle av i Jakarta men sto ved bagasjebåndet i Kuala Lumpur, karma?:rolleyes:

Tok ikke bilder av menyen. Men var heller ikke noe særlig å ta bilde av der. Skuffende utvalg på mat. De hadde vegetar eller fisk bare. Ingen kjøtt? Sjekket også før avreise. Samme utvalg på nett som ombord i flyet. Ble fisk, en øl og en GT med en film før natta:)

IMG_2146.jpeg IMG_2148.jpeg IMG_2147.jpeg

Tror kanskje 777en til KLM med de helt nye (samme?) setene er kanskje noe bedre. Bra service ombord ellers!

Super enkelt i Kuala Lumpur. Immigrasjonen gjort unna på 1-2-3 og som biz pax så får man fast lane immigrasjon med egen shuttle buss for biz fra terminalen hvor KLM lander til immigrasjonen.

Hadde booket AirAsia som gikk kl 10.00 neste dag, så tok ei natt på Aerotel som lå i Terminal 2 hvor AirAsia flyr ifra. Tok ikke bilder men kan anbefales om man skal overnatte! Hadde vi hatt lengre tid hadde jeg tatt ei natt inn i byen istedet:)

Mer om AirAsia i neste post:mad::mad::mad:

geddi, MilageRune, Lillegutt and 29 others like this.
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

paramberg liker dette
  6. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    AirAsia ja…

Har flydd en del med Vietjet o.l tidligere så LCC i Asia er ikke noe nytt. Men AirAsia i KL tar første plass i tidenes ran og idioti:rolleyes:

Virker som de har hele Terminal 2 for seg selv så de kjører eget opplegg her med å veie håndbagasjen før du kommer til immigrasjonen.

Men opplevde tidenes idiot bak skranken. Hadde kjøpt Fastpass i billetten for å få dobbelt opp med carry-on, samt opp fra 7kg til 14kg, og bedre seter.

Skal sjekke inn, og har lest på nett at babyvogn det kan man sjekke inn gratis.
    IMG_2276.jpeg

Det stemmer IKKE. Så de 40kg vi hadde for de to koffertene våre, det holdt ikke, og fikk ett super heftig overvektsgebyr på hele 1800 MYR!!:mad::mad::mad: 4800kr!:mad::mad:
    Orket ikke diskutere det med han som sto bak der å kunne en setning engelsk, så betalte men kjører en dispute for det var helt sjukt heftig:mad:
    IMG_2159.jpeg

I tillegg begynte han å bla i passet og kunne se at flere av stemplene i passidene har blitt signert med penn. Det likte han dårlig og mente vi ikke kom inn i Vietnam pga det. Etter 15min frem og tilbake så sa han ok. Hadde seriøst null til overs for han bak der:mad:

Aldri opplevd så nitidig veiing av baggasje, og så rigid. Flydd en del med Vietjet, Thai Vietjet og Jetstar samt Scoot uten å oppleve det samme som her:oops:

Orker ikke diskusjon på returen med AirAsia fra Nha Trang til Bangkok så har kjøpt 40kg ekstra bare for å være sikker til 1000kr….. Prampacken i KL, 4800kr… som jeg tipper var under 20kg, også koster 40kg ekstra 1000 mellom Vietnam og Thailand… jaja.

Eneste positivet med KL og AirAsia er at det er main hub for de så du kommer deg til alle plasser i Asia uten mellomlanding. Vurderte Vietnam Airlines men da ble det med overnatting i Saigon på vei til Nha Trang så det utgikk på denne turen. Samme til BKK, ikke overnatting men måtte innom SGN til dobbel pris.

IMG_2161.jpeg IMG_2163.jpeg

geddi, MilageRune, Lillegutt and 24 others like this.
  7. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,055
    Bonuspoeng:
    113
    :confused:
    Note to self; aldri AirAsia.

haifinn and paramberg like this.
  8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,163
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen grunn til å holde seg unna AirAsia hvis man har litt mindre behov for bagasje, men book rad 1 for å få mer enn 10cm benplass.

Meursalt and Kristian like this.
  9. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Venter fortsatt på penger for en kreditert flight for 3 år siden fra AirAsia, så enig i den..

10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    Ja rad 1 er viktig!
    AirAsia er sikkert knall med en koffert. Flyr de nok igjen. Glemmer nok dette om ett år:p

jgroneng, Kristian and btm like this.
  11. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    39,244
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer: jeg får ikke fysisk plass til bena. Ikke en gang når knærne stikker ut mot nabosetet eller midtgang: men har god erfaring med at crew har flyttet meg frem til nødutgang.

Lillegutt liker dette
  12. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    Grab fra flyplassen til Nha Trang var på 500 000 VND.
    Booker nok sjåfør på forhånd neste gang, så vi sikrer en stor bil. 7 seter er per def 5 seter, glemte jo det:p

Melia Vinpearl Empire Nha Trang

Booket dette hotellet for en uke, mye pga prisen bare. 2000,- for ei uke var en no brainer og med Melia Platinum så medfører det som regel ganske god service har jeg opplevd tidligere, og det hadde jeg helt rett i!:D

Kommer og får beskjed om at det tar 20 minutter å bli sjekket inn, i mens kom de med en velkomst juice. Tok ikke mange minutter etter de åpnet passet borte ved resepsjonen at her skulle man få annen service:p Guest Manageren kom og presenterte seg, og sørget for smoothies og ett frukfat. Oppgradert fra deluxe rom (laveste kategori) til 2 soveroms suite.

Hotellsjefen kom og hilste på, samme som andre Melia hoteller jeg har bodd på tidligere. Kun i BKK hvor det ikke har skjedd. Litt vel kleint med all den småpraten men greit:p

Fint hotell, og topp service. Den er 10/10.
    Bassengområdet ikke så bra, kun på sol morgenen.

Booker kanskje noe annet neste gang. Vurderte IC, og var faktisk innom der i går. Bassengområdet noe bedre der kanskke, men ligger langs stranden igjen og litt unna alt av livet som skjer inne i byen.

Der har lokasjonen til Melia vært perfekt, ikke hatt behov for taxi i det hele tatt.

Skal ta to dager på Radisson I Cam Ranh der flyplsssen er i morgen før vi reiser til Thailand.

Deler litt bilder og inntrykk av Nha Trang i neste post

IMG_2166.jpeg IMG_2167.jpeg IMG_2168.jpeg IMG_2169.jpeg IMG_2170.jpeg IMG_2171.jpeg IMG_2184.jpeg

Dette ordnes hver dag til vi kommer hjem. Noe nytt hver dag:)
    IMG_2294.jpeg

Last edited: 10. febr 2025
    geddi, MilageRune, Lillegutt and 25 others like this.
  13. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    Nha Trang

Hørte mye om at det var så forferdelig med mange russere her. Joda, der var en del russere, og de fleste menyene var på russisk men opplevde ingen russere som plagsomme:D Verre med alle kineserne og koreanerne som er over alt i Asia :oops:

Må si jeg likte byen skikkelig godt. Ett hav av forskjellige restauranter og cafe plasser, ga faktisk litt bali vibes mtp utvalget.

Veldig enkelt å navigere seg rundt i byen og gå til ulike plasser. Som nevnt i posten over her var det ikke behov for noe taxi i selve byen. Bare 1,5km å gå til ett spesielt marked som ble kalt for Dam, og store fine fortau over alt:cool:

Folka var hyggelig som alltid og maten var topp!

Tok en tur ut til VinWonders. Her er det masse aktiviteter. Litt begrenset da vi har ei lita ei med oss men fin dagstur:)

Været var behagelig med 27 grader.

Nha Trang skal definitivt besøkes på nytt, frister til gjentagelse :)
    Legger ved noen bilder.

IMG_2191.jpeg IMG_2194.jpeg IMG_2198.jpeg IMG_2214.jpeg IMG_2229.jpeg IMG_2227.jpeg IMG_2240.jpeg IMG_2263.jpeg IMG_2267.jpeg IMG_2288.jpeg IMG_2290.jpeg IMG_2308.jpeg

Etter Nha Trang så venter to netter i Cam Ranh som ligger like ved flyplasen:)

geddi, MilageRune, Lillegutt and 22 others like this.
  14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    Cam Ranh

Booket to netter på Radisson i Cam Ranh.
    Stort resort hotell.
    Ble oppgradert til junior suite. Opprinnelig booket vanlig rom med executive tilgang.
    Er Radiossln Premium medlem. Hyggelig med anerkjennelse der. Ikke opplevd det på Radisson RED hotellene jeg har bodd på tidligere.

IMG_2336.jpeg IMG_2338.jpeg IMG_2339.jpeg IMG_2342.jpeg IMG_2341.jpeg IMG_2363.jpeg

Flott anlegg, men jeg kan bekrefte at vi er 100% ikke resort mennesker. Det er absolutt ingenting utenfor annet enn en motorvei. Ligger hoteller nedover langs hele stranden. Men ikke noe sentrum eller byliv. Det var jeg klar over før vi booket og. Men det å spise på samme restaurantene flere ganger og ha 0 utvalg til dobbel pris er ikke noe for meg:p

IMG_2364.jpeg IMG_2346.jpeg

Exec loungen hadde enkel mat servering og happy hour med cocktails. Det var ikke noe alkohol der ellers gjennom dagen??o_Oo_O

IMG_2344.jpeg IMG_2345.jpeg

Fint hotell, men denne plassen utgår for vår del:)

Thailand neste, Hua Hin!:)

Scrooge, geddi, MilageRune and 22 others like this.
  15. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    Thai AirAsia

Ny runde med AirAsia ned til Bangkok, DMK flyplass. Etter runden i Malaysia så jeg meg nødt til å hvertfall passe på å kjøpe ekstra kg. Så smelte inn 40kg ekstra for å være på den sikre siden. Skrekk å gru for at personen bak skranken skulle leke immigrasjonshelt og si at heller ikke hen likte streken i passet mitt…

Men!! Smooth check-in. Lite kø. Bagasjen ble hivd på båndet, tagget til DMK og billettene lagt i passet med ønske om god tur. Ikke skulle de veie kofferten og sekken som ble med flyet heller. Akkurat som jeg har opplevd med Vietjet o.l tidligere.
    Fantastisk :cool:

Hadde lagt inn en ekstra time i tilfelle det skulle oppstå trøbbel der så fikk dermed god tid på flyplassen.

Første priority pass lounge skulle være Lotus Lounge. Vietnam Airlines sin faktisk. Men den var stengt og åpnet ikke før 18.30

IMG_2386.jpeg

Da gikk turen over til neste og siste lounge som får terningkast 1. Ingen brus, bare tonic vann og saigon øl:p

IMG_2387.jpeg

Ingen bilder fra flyturen men kan sterkt anbefale rad 1:) Møtte to hyggelige trøndere som hadde vært i Nha Trang i 3 uker. Første skandinaverne vi hørte i Vietnam. Her i Hua Hin er det motsatt:p

Thai immigrasjonen var kjempe smooth på DMK. 1min ventetid, ble uansett rutet til famileslusa så gikk raskt uansett. Men noe helt annet enn i Vietnam:oops:

Scrooge, geddi, MilageRune and 15 others like this.
  16. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_2505.jpeg Hua Hin

Leide bil fra flyplassen for å komme ned til Hua Hin. Grei biltur det og topp service fra de som kjørte oss :D
    Var litt sent ute med hotell booking her, så var en del hotellet som allerede var fullbooket. Endte opp med Dusit D2 som var ett nybygd hotell. Bra standard på rommet og fasilitene. Pleier å ikke booke med frokost som regel, men var liten prisdiff her, og den var relativt bra:)

IMG_2390.jpeg IMG_2392.jpeg

Ligger på feil side av veien mtp på stranda, men tar ikke mange minuttene å gå dit foruten at man må krysse en ganske trafikkert hovedvei. Men har man vært i Asia en del ganger før så er det null sak å krysse den:p

De jobber med nytt fortau nedover hele veien her, så i kjent thai stil så er det hulter til bulter:p

Vært en del på markeder og div, men også hatt en del late dager her:) Må si jeg likte Hua Hin. Relativt rolig men man finner også natteliv her. Var å traff @Kjetil L en kveld, vi rundet vel av i 04 tiden:p

Cicada markedet er verdt å få med seg hvis man er her. Kun åpent i helger. Masse gode matboder og shopping
    IMG_2505.jpeg

Hua Hin blir også en plass jeg blir å skal tilbake til:) Enkel transport ned fra BKK, slipper å styre med flere fly. Flyplassen i Hua Hin skal visst åpne for internasjonale flights i løpet av 2026:) Kanskje ikke den mest spennende byen, men med baby så frister ikke øyhopping med longtail båter og styr, så da passer denne plassen bra:) Masse god mat, godt utvalg av gode restauranter og slikt.

Legger ved litt bilder. Retur til Bangkok på torsdag, tar ei natt der før vi flyr med Thai videre til Bali:)

IMG_2394.jpeg IMG_2395.jpeg IMG_2397.jpeg IMG_2405.jpeg IMG_2413.jpeg IMG_2430.jpeg IMG_2440.jpeg IMG_2442.jpeg IMG_2445.jpeg IMG_2452.jpeg

Scrooge, geddi, Spielhaug and 16 others like this.
  17. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    Tips til de som liker å være på stranda:
    Så ingen plass hvor man kunne leie seg en solseng. Kun hotellene sine solsenger. Så man bør velge ett hotell som ligger langs stranda isåfall:)

Jeg er syk nå på fjerde dagen og krøp til korset å ringte If Reisehjelp i går. Vært på apoteket men blir ikke bedre, så i går var det å komme seg til Bangkok Hospital i Hua Hin:oops:

IMG_2533.jpeg

Haugvis med blodprøver, røntgen for å se at alt sto bra til i brystet og ble sendt hjem med 7 forskjellige medisiner og beskjed om at jeg testet positivt på ett virus. Ikke covid heldigvis da:p
    Litt bedre form idag. På vei opp til Bangkok nå. Skal fly til Bali i morgen men er jeg like tett i luftveiene så får vi se om det ikke må utsettes en dag eller to:) Opp til If sin lege isåfall:)
    Har uansett vært overskyet de siste dagene så ikke gått glipp av så mye:p

geddi, MilageRune, EndreD and 10 others like this.
  18. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,191
    Bonuspoeng:
    113
    God bedring:)

19. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdatering fra Bali:D

Sleit meg gjennom den flyturen, og kom oss frem til Bali. Først idag nå over en uke senere at jeg begynner å komme til hektene igjen. Fikk tilbake smakssans idag.. Det som kjentes ut som en drøy forkjølelse ble verre enn covid..
    Måtte innom to ulike sykehus på bali, da jeg ble verre dagen etter vi kom, og fikk konstantert bronkitt som tilleggssykdom på hMPV viruset jeg testet positivt for.
    Men helsevesenet her er ikke like bra som det man opplever i Thailand, så her var det sinnsyk mye venting for de skulle være 100% sikker på at alt ble betalt av forsikringen før de startet med videre undersøkelser etter den første grunn undersøkelsen. Så selv om betalingsgaranti og alt var sendt så tok det tid.
    Endte opp til slutt å bare gjøre utlegget selv og kreve inn refusjon i ettertid.
    De to andre her har også fått hMPV viruset så vi måtte en ny runde inn og få en barnelege i tillegg, ba da If om å fikse annet sykehus - der ble vi mye bedre tatt imot:)

Ser på nett nå at de ikke tar lett på hMPV her i Asia og har faktisk iverksatt screening på flyplassen for viruset, da det er som covid..:oops:

geddi, Spielhaug, MilageRune and 5 others like this.
  20. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,853
    Bonuspoeng:
    113
    God bedring til dere alle.

paramberg liker dette

Del denne siden