Nå er det snart Yul!

Tråd i 'Reisebrev' startet av Spielhaug, 17. nov 2021.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    God røkt makrell eller noe. Passa fint med Gruner Veltlinger. Så gikk det litt for fort over i hovedrett, jeg gikk for kylling (ja, safe bet) og den var mør og ikke tørr i det hele tatt.
    Litt heseblesende servering (eller at vi var trege) så vi måtte sammenligne litt til almenn forlystelse
    D056E96A-C548-47DD-A185-D8C5111BB009.jpeg Domodomontien var god til den. Så var det dessert, og crewet insisterte på 2 retter. Så det ble fruktkake og ost. Og så portvin. Og den var god!!! BD8561DC-1C4F-4434-9F9C-4A8A7611F244.jpeg

ChrisTW, Upsaker, Calling and 24 others like this.
  2. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Amenity kit
    1048CCB4-0D71-4426-89C2-BFCF4034091E.jpeg
    pluss et ekstra Covid-kit med munnbind, spritservietter og flaske med håndsprit

ChrisTW, Upsaker, Calling and 14 others like this.
  3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    26,851
    Bonuspoeng:
    183
    Kjekt å se hva jeg gikk glipp av på vei til YUL forrige måned :D
    Kos dere!

lMartin and Spielhaug like this.
  4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Du fikk jo hus og greier!

Jeanette, lMartin and Flyingdutchman like this.
  5. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    26,851
    Bonuspoeng:
    183
    Korrekt, 4 til og med, og dét er jeg glad for :)
    Men AC ser ut til å gi god verdi for poengene... så får vel kanskje anvende min CT til en ny Canadatur.

6. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Kjapp oppdatering.
    Det snør, det snør, tidelibom!

Earl, lMartin and kjeeli like this.
  7. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,216
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Regner med det er Canadiens du skal kikke på?

8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, var og så Canadiens vs Penguins. (Pengwings iflg Cumberbatch ;) ) Gikk ikke så bra for Canadiens, tapte så det sang. Litt laber stemning, hadde sett for meg mer liv og leven. Men artig å vært med på.
    Når jeg skulle handle drikke i pausen, så ble de tom for Chivas Regal etter personen foran meg i køen. Makan!

drsyk, Flymunda, Sonictravel and 3 others like this.
  9. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Før kampen var vi sultne på både mat og drikke. Så tok vi en spontan omvei via en bakgate, og traff blink. Brutopia! Der hadde de eget øl på tapp, samt Montreals verdenskjente gourmetrett; Poutine! Den sadd som ei kula!
    Witch Bru, et gresskarøl med kanel på toppen var muligens vel eksperimentelt for meg. Men kul plass!
    PS! De er svært opptatt av å bruke munnbind korrekt her. Men de påpeker alltid på en høflig måte, så det går greit

10. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Hyggelig å treffe på dere i nabolaget og tusen takk igjen for påfyll av Skruf :D
    Nuvel...

Stuttfeiten, drsyk and Eddie47 like this.
  11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Enten er det meg, eller så er det iPhone 8+, eller så er det Telenor, men at man skal måtte tvinge tlf til 3G
    3542312D-D038-4386-A123-9AD180077FF8.jpeg
    for i det hele tatt å kunne motta SMS og tlf, er en smule frustrerende. Og ikke begynn med datatrafikk. I beste fall ustabilt. @imartin nevnte dårlig infrastruktur også som mulig årsak.
    Man blir jo en smule paranoid når man ikke kan stole på verken dataoppkobling eller ren tlf. Konas eSIM funker hakket bedre, men faller også ut i utide :mad:

Last edited: 20. nov 2021
  12. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Ellers er det skanning av vaksinepass overalt man skal inn, EU-pass funker helt fint. Har man glemt ID, funker Facebook også som Id noen steder… ;)

13. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,294
    Bonuspoeng:
    113
    Får du prøvd digitalt førerkort som id? :p

14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Det funket hos meg, men med eSIM til kona ville ikke innlogging via BankID funke, så da ble det facebook…

mrt liker dette
  15. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,294
    Bonuspoeng:
    113
    Anbefaler da BankId app når man er på reisefot, så slipper man å være bundet til et simkort

Spielhaug and holmen like this.
  16. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    YUL Lounges:
    Maple Leaf: Mg+
    Svær lounge med betjent bar og kokk/medhjelper som fikser mat og leverer ut til bordene.
    0B30A15D-2075-4987-A437-BC13CD9A07E1.jpeg CC1FF97B-FBF0-4801-97E3-EC8C9BE80634.jpeg 8C7F9702-387A-494C-86B2-F0630B0B0AEA.jpeg
    Bra utvalg i baren, samt romslige og rene toaletter. Fin utsikt til flyene. Står shower på en dør, men fikk ikke testa den. Mange, gode og behagelige stoler.
    National Bank (priority pass): G+
    Luftig lounge, men ingen romdelere mellom stolene, så det ser litt halvveis ut. Gode skinnstoler man siger langt ned i. Ingen buffet, men man får valg mellom 4 retter og 4 desserter som leveres til bordene. Må tilkalle personalet til baren for å få servering. Stort minus for å servere prosecco når man ber om champagne! Fin utsikt til flyene!
    3A4A68F1-A4C4-44AD-97B0-9DCA81038285.jpeg E3149183-2742-4BD9-8CDF-056E3A813BE4.jpeg 93B0EB40-1373-40CA-AE24-6E363103500E.jpeg 4A268674-50A5-439E-BA23-33313BB965D8.jpeg

ChrisTW, Upsaker, Flymunda and 21 others like this.
  17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    887,911
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor bodde dere i Montreal …?

18. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsetter reisebrevet litt hulter til bulter:

Etterregistrering Air Canada A330-300
    Setene var meget behagelige å sitte i, det striestoffet var luftig og fint. Og så va det trepunktsele, det har jeg aldri hatt på fly før. Gikk for topunkt når jeg skulle sove. Merkelig nok mangla det 2-3 grader på å kunne legge setet helt flatt, så man lå litt i nedoverbakke.
    Bra crew som prøvde å spøke litt innimellom, men jeg er visst litt dårlig på å tolke slikt bak masker… :oops: Vi kompenserte med Freia melkehjerter, det var blink siden purser visstnok hadde en bror som hadde jobba i Norge.
    Felles for AC og SN var at kaffen var sjait.
    Etter «vinsmakingen» falt vi i dyp søvn, stor myk pute ble utdelt og et pledd med hvitt laken til.
    Vi våkna etterhvert til frokost:
    2AC58201-1EC7-446F-AA09-C8405CA2D7D6.jpeg

litt tørr kylling med parmesan, men det smakte godt
    Ellers godt inntrykk av AC, både hard og soft product. Reiser gjerne med de igjen

19. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    Man skulle tro Kong Christian IV (Quart) også grunnla Montreal, for her har du kvadraturen x10. Minst. Lett å finne frem, da.
    Vi tok en tur til Mont Royal, veldig fint og stort parkområde midt i byen. Og fin utsikt også! Traff på en million ekorn på den turen, og jammen var de ikke i resten av byen også.
    Holdt oss i sentrum, fikk ikke logga så mange skritt som @Flyingdutchman, men 52138 på 60 timer er ikke så verst. Vi hadde ikke troa på kollektivtrafikk altså, og stolte på Apostlenes hester.
    I Midtown var det som ventet mye shoppingmuligheter, men gikk også en tur til portugisisk kvarter, der var det mye mer spennende og unikt. Mye kul veggrafitti.
    Dukka opp en liten snøbyge på turen, det var da som svarte! Slikt trenger vi da ikke! Søkte ly i en kafe som lukta syden (klorbasseng). Spotta eggnog latte på menyen, det var merkelige greier! Lite kaffe i den, for å si det sånn.
    Spiste på Boca Iberica, enkel og god portugisisk sjømat, og trivelig personale som tydeligvis hadde et behov for å snakke om europeisk fotball… Vi konverserte så godt vi kunne, drakk god hvitvin og hvit (!) portvin…
    Så la reisefølget inn årene og påberopte seg magevondt, så kveldens parmiddag på gourmetrestaurant, ble byttet med singeltur på pubstripa og burger/øl på Hurleys Irish pub (jepp, meget stereotypt norsk å havne der), fulgt av noen flere smakinger på diverse puber. Fremdeles ikke noe problem å vise EU-vaksinepass for å komme inn.
    Neste dag gikk vi en tur ned til Old Town ned mot havna. Her var det mye historie og vi burde nok hatt mer tid der.
    Spiste noen aldeles nydelige grilla scampi/shrimps hos Monza! Anbefales!
    Så tok vi en Uber til flyplassen for å ha litt loungetid

20. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,504
    Bonuspoeng:
    183
    YUL innsjekk dokumentkontroll security

Egen biz skranke, ingen i kø. Viste pass, vaksinesertifikat og vipps så var bagasjen borte. «Du vet dere har tilgang til lounge? Ja, da må dere skynde dere dit med en gang! God tur!»
    Stor kontrast til OSL der det gikk rimelig tregt og kaotisk.
    Security: Scannet pass, vaksinekort, bodyscan og sjekk av bagasje. Helt standard, raskt ferdig, ferdig på 5 min.

jgroneng, Flymunda, veeegard and 6 others like this.

Del denne siden