Jeg har sett litt på feederflights i Sør-Amerika, men har tidligere ikke funnet noe med AR. Ikke sett noen poster om det her heller. I kveld tikket det inn varsel fra Awardfares på to treff på et varsel jeg hadde satt opp. Selv om AR ikke står på landingssiden til ST-søket så får jeg likevel opp opptil 6 Eco-seter flere dager på rad. Så da kan det se ut som at Aerolineas Argentinas er mulig å booke. Kanskje en mager trøst for noen få nå som kranen er skrudd igjen på andre fronter?
Da er det bare å følge @holmen og booke først, spør etterpå. Plutselig finner SAS på at de må tweake på hva som vises. Ser de har nye kabiner, men har valgt å gå for løsningen med annenhver vindusrad som tronesete og ellers 2-2-2.
Haha, ja. Men jeg står over denne ruta her, inntil videre Kort nattflight, flyplassbytte og i økonomi... Håper det dukker opp mer interessante alternativer, men det ser ikke så lovende ut...
AR er vel først og fremst interessant for feed i Sør-Amerika heller enn å komme seg over Atlanteren. Det blir spennende å se om FCO-ruten blir stående når ITA forsvinner ut av ST, om hva som eventuelt blir alternativet. Veldig merkelig å se på rutekartet til AR. De virker til å ha tilsvarende størrelse på rutenettet fra både EZE og AEP. Det må da være veldig lite effektivt å drifte slik versus å samle all operasjon ut av en flyplass.
Dagens opplegg har vel med flere faktorer å gjøre. Tradisjonelt var jo AEP grovt regnet innenriks og EZE utland. AEP er jo i prinsippet midt i byen, med de fordeler og ulemper det medfører. Hadde ikke AR vært der, ville de antakelig mistet "alt" av innenrikstrafikken til konkurrenter. "Ingen" gidder å dra til EZE om man like gjerne kan dra til AEP. Begrensningene til en byflyplass gjør det på annen side umulig å droppe EZE dersom man vil være en aktør innen langruter med store fly + frakt. Så har vel oppdelingen blitt mere diffus av faktorer som lett kapasitetsøkning på AEP pluss at "småflyene" nå kan fly lenger enn før, pluss at AR har begynt å legge inn det som i hovedsak framstår som feeder flights til/fra AR-longhaul på EZE. Så selv om f.eks MDZ står som destinasjon fra både AEP og EZE, er det stor forskjell i volum. Fra EZE er det på tilfeldig valgt dato én avgang 07:15, sikkert for å fange opp pax fra MAD og FCO med sjarmerende ankomsttider mellom kl 04 og 05. Mens AEP-MDZ har 9 avganger. I tillegg slynger de ofte en longhaul-332'er som kommer inn på morgenen til EZE på en dagstur innenriks før sen kveldsavgang til MAD.
Det er vel bare 2 maskiner som har det som framstår som nyere kabiner (LV-KAN, har tydeligvis vært ute siden februar, og LV-KAO som for tiden går i skytteltrafikk EZE-MIA). De er slik fordi de ble kjøpt slik fra TAP. Resten av 332'ene er 2-2-2 med "ligg skrått"-seter. https://www.aerolineas.com.ar/en-ar/onboard-comfort
Har sikret meg billetter fra BGO til Rio de Janeiro i november. Hjem var det ikke ledig, men jeg fikk bestilt retur fra Lima. Nå ser jeg at det har dukket opp businessbilletter med Aerolinas Argentinas fra Buenos Aires (EZE-FCO-AMS-BGO). Bør jeg prøve å booke om fra Lima til Buenos Aires? Fordeler - Raskere og billigere å fly fra Rio til BA - Buenos Aires er en mer interessant by? - Kan få til en dagstur til Montevideo Ulemper - Mer krøkkete flytur hjem - Ser for meg at det blir mer styr med AA enn med KLM - KLM-business er et bedre produkt? Hva ville dere erfarne bonusjegere gjort?
Jeg vil si at det kommer litt an på hvor mye tid du har til overs. Dersom du ikke har planer om å reise rundt i Peru (som er mer omfattende enn en dagstur til Monte Video, ville jeg valgt BsAs over Lima. For en pescetarianer vil kanskje ceviche'n i Peru trumfe biffen i Argentina, men det gjelder i hvert fall ikke meg.
Business-opplevelsen vil etter alt å dømme være bedre på KLM ja. De aller fleste flyene til AR (ikke AA) har forretningsklasse med 2x3 seter i hver rekke, som ikke kan legges flatt. Du kan jo vurdere pose og sekk. GIG-EZE kan man finne for kr 1700. Så kan du avslutte BsAs med hurtigbåttur til Montevideo, og deretter direktefly MVD-LIM for kanskje kr 2500. Eller så venter du og ser om ikke AF eller KLM slipper noe fra BsAs (eller GIG/GRU for den saks skyld) når det nærmer seg.