Mosambik/Swaziland - What to do?

Tråd i 'Reisemål' startet av Salvador, 28. sept 2017.

1. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Som flere ganger tidligere (og alltid med fantastisk respons som har formet turen), satser jeg på at forumistene til Insideflyer har noen tips å komme med;
    Jeg og en kompis reiser til Maputo, Mosambik om en snau måned, etter "salget" til Ethiopian tidlig i år. Dessverre har all planlegging bare blitt pushet langt frem i tid, mest grunnet utallige andre reiser som har krevd planlegging tidligere, men nå er det på tide å finne ut hva vi skal ta oss til.
    Vi ankommer tidlig ettermiddag torsdag 26. oktober, og drar igjen ettermiddag tirsdag 31. oktober.
    Vi har per nå ikke bestilt så mye som et hotellrom, så åpen for absolutt alt. Det eneste vi har satt som et "krav" begge to, er å dra til Swaziland, siden det er bare en kort buss-/kjøretur fra Maputo, og vi nok aldri kommer til å befinne oss der igjen.
    Håper noen har besøkt denne regionen før og har noen gode tips :)

2. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 11. juli 2021
  3. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Skal sjekke ut Lonely Planet, takk for tips.
    Søknad om visum er enda ikke gjort. Skal til Stockholm noen dager om et par uker, vurderer å bare gjøre det mens jeg er der (man må til ambassaden i Stockholm for å søke visum). Mulig jeg sender passet nå, og henter det mens jeg er i Stockholm.

Edvard liker dette
  4. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Trenger ikke søke visum på forhånd til Mosambik. Du får kjøpt på flyplass.. Betal med kort hvis mulig, i dollar er gjerne prisen høyere. Jeg har ikke vært i Maputo dog, men kjenner andre som har vært der. Selv landet jeg i Vilanculos og der kostet det 40 dollar og det var ingen kortterminal, så der kunne vi ikke sjekke om det var forskjell. Dog kunne man også betale med Euro og et par andre valutaer (bl.a. lokal variant)! :)

5. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Er du helt sikker på at dette fortsatt fungerer? Jeg vet det var slik tidligere, men etter hva jeg har klart å lese meg opp til er den muligheten fjernet.

6. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Tja.. Jeg var der i mars i år, og skjønner ikke hvorfor de skulle fjerne det. Hvor har du lest noe annet og hva står det der? Står det at man nylig har endret dette? Vi trodde også først at vi måtte via ambassaden i Stockholm..

7. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    F.eks. her, fra regjeringen.no:
    Norske borgere trenger visum for opphold i Mosambik. Mosambikiske myndigheter har gitt beskjed om at man ikke lenger vil få kjøpt visum ved flyplassen uten en særskilt invitasjon fra immigrasjonsmyndighetene i landet. Myndighetene har også begrenset mulighetene til å kjøpe visum ved andre grenseoverganger.

Besøkende anbefales på det sterkeste å skaffe seg visum på forhånd gjennom den mosambikiske ambassaden i Stockholm. Du finner mer informasjon om søknadsprosessen på deres nettsider.

8. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,022
    Bonuspoeng:
    163
  9. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Se her ja. Dette ser jo da meget lovende ut!
    Vet du om turistvisa som blir utstedt på grensen dekker multiple entries innenfor 30-dagers perioden?
    Vi planlegger som nevnt å forlate, samt komme tilbake til, Mosambik i perioden vi er der.

Del denne siden