Mobilsjekk i US&A?

Tråd i 'Nyheter' startet av whaat, 05. april 2017.

1. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,545
    Bonuspoeng:
    93
    Du kommenterer virkeligheten slik den er i dag. Det som diskuteres her er en framtidig virkelighet basert på en mulig ubegrenset tilgang til privat informasjon. Har du lyst til å oppgi all form for privatliv, så greit for meg. Men å legge opp til at retten til privatliv fjernes er passe naivt. Dog ikke ukjent i dagens samfunn der mange er redde for den skumle verden der ute og stoler blindt på at staten skal passe på en. Da kan det føles trygt å overlevere hele sitt liv til myndighetene.

Petter B-C liker dette
  2. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at jeg kommenterer virkeligheten i overvåkning av privat informasjon i dag. Som jeg skriver, så ønsker jeg meg ikke en verden det det blir stadig større krav om utlevering av privat informasjon. Jeg ser at argumentasjonen din stort sett handler om at du tillegger meg de motsatte meningene av det jeg skriver, og så er uenig med meg. Mens jeg faktisk skriver at jeg er skeptisk til utviklingen.

En sånn måte å debatter på skaper jo utvilsomt debatt, men den er ikke særlig konstruktiv.

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Sånn apropos...
    I anledning min forestående reise til San Diego, så tenket jeg at jeg skulle være god borger, og gå inn å endre min eksisterende ESTA, for hvor jeg skal bo første natten denne gangen.
    Klikket meg inn, og kom til en side hvor jeg kunne legge inn epostadresse og bostedsadresse.
    Endret bostedsadresse, men ikke epost naturlig nok.
    Så viser det seg, smartingene som har programmert dette, forlanger at du endrer epostadresse for at de skal ta inn den nye bostedsadressen...
    Det er så dumt at man kan nesten mistenke at det er gjort med vilje for å høste flest mulig epostadresser når man tenker på hvilken stat som har dette.
    Imidlertid, det var ikke mer rigid enn at jeg endret en liten o til en stor O, og det funka. Vedkommende programmerer burde skamme seg :).

Last edited: 10. april 2017
    Ursa, Petter B-C, RescueMe and 3 others like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    milehigh liker dette
  5. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,127
    Bonuspoeng:
    113
    Utviklingen er tragisk og lite annet enn falsk sikkerhet. Helt på trynet å stappe en haug av litiumbatterier i cargo hvor man ikke har tilgang til å respondere hvis de brenner, å sjekke inn elektronikk kunne jeg bare glemme i flere asiatiske land.

Om hele greien med å krysse USA og åpne laptopen, det kan jeg så og si bare glemme med jobblaptopen som er nedkryptert av en grunn, jeg anser CBP som totalt inkompetente til å behandle sensitiv informasjon. Så laptopen blir hjemme, Chromebook med bare verdiløse kontoer lagt inn blir min nye reisekompis.

milehigh and RoadKing like this.
  6. andersand

andersand Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg reiser med egen nedstrippa laptop med minimum av info

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    En ting jeg kom til å tenke på. Hvordan håndhever amerikanske myndigheter dette, om ikke avreiselandet er med på leken?
    Når man er innkommende f.eks til NYC, så kommer fly fra mange forskjellige land overlappende.
    Skal man bli avkrevd billetten i immigrasjonen, og bli sjekket for elektroniske enheter? Om man kommer fra land som er på ban listen og har med en ulovlig enhet, hva gjør de da? Setter vedkommende på flyet igjen?

8. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Dette har nok primært å gjøre med flysikkerheten og faren i lufta. Hva som bringes inn i USA blir nok også mer et spørsmål for tollen. Men at immigrasjon spør hvor du flyr fra (det ser de jo på skjermen helt sikkert uansett) er ikke noe nytt. Spørsmål om boarding pass er jo vanlig i mange land.

Avdekkes det at du har fått med ting på flyet du ikke skulle er nok konsekvensen for deg kun en morsom secondary, mens det for flyselskapet og/eller avsender land kan vanke bøter og sanksjoner.

Nå blir det jo riktignok vanskelig for selskapene å fysisk sjekke bagasjen.

Kanskje fremtiden blir at samtlige avganger til USA må ha preclearance for customs og immigrasjon.

RoadKing liker dette
  9. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Nå blander du kortene her. 'Laptopforbudet' er av sikkerhetsmessige årsaker og innholdet (altså software) er av null interesse i denne sammenheng.

CBP (Toll/immigrasjon) derimot er interessert i innholdet - ikke hardware.

RoadKing liker dette
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Ah. yes, det er det seff.

Del denne siden