Merking av artikler

Tråd i 'Nyheter' startet av krsper, 11. febr 2020.

1. krsper

krsper Medlem

Likes mottatt:
    135
    Bonuspoeng:
    33
  2. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,743
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo et krav at lenker som kan gi inntekter, eller som gir inntekter skal merkes.

no-backpacker liker dette
  3. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,973
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis IF tjener på dette utover inntekt som kommer gjennom at vi trykker på lenker og/eller handler etter å gått via IF, skal dette merkes. IF burde uansett merket dette tydeligere, noe som gjelder andre samarbeidspartnere også. Veldig uklart hva som er hva på insideflyer.no.

4. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Hei alle,

selv om Qatar Airways Privilege Club er vår nye hovedsamarbeidspartner, betyr ikke det at alt som skrives om Qatar Airways er sponset innhold. Den aktuelle artikkelen omhandler Qatar Airways, og er sånn sett ikke omfattet av avtalen og er heller ikke skrevet på bestilling eller oppfordring fra Qatar Airways. Man kan kanskje argumentere for at lenkene til Privilege Club eller Discover Qatar er reklame all den tid Qatar Airways er vår hovedsponsor, men dette er altså ikke noe vi får betalt for. Går du tilbake til artikler fra 2019, før vi innledet samarbeidet med Qatar Airways Privilege Club, vil du finne akkurat de samme lenkene der.

Vi publiserer generelt svært få artikler hvor nettverket får betalt utover det som kommer fra annonseklikk. De få gangene vi gjør det vil det være tydelig merket. Det hender også en sjelden gang at vi omtaler produkter vi har fått eller fått låne av leverandøren, men det skal i så fall være merket. Så og si alle anmeldelsene som publiseres er reiser som skribenten har betalt av egen lomme.

Vi har ingen intensjon om å balansere på kanten av lovverket. Ser dere noe dere mener ikke er innafor, gi meg gjerne beskjed :)

- Redaktøren

livinspeed, Avixlo, P3tterBK and 8 others like this.
  5. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,973
    Bonuspoeng:
    183
    Ryddig svar @lMartin (y)

Mitt neste spørsmål er hvorfor dere ikke har en thumbs-up emoji

6. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for innspill og ja, det er et godt spørsmål. Forumet støtter vel faktisk ikke Unicode emojis i det hele tatt, men kun det svært begrensede utvalget av emojis i teksteditoren. Jeg skal ta dette med de som drifter forumet ;)

jgroneng liker dette
  7. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,917
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo bare så 90-tallet ;)

Are, P3tterBK, RoadKing and 1 other person like this.
  8. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    113
    Et innspill kan være å avslutte med et avsnitt som beskriver at Qatar Airways er hovedsponsor.

E24 skriver eksempelvis dette på saker om Schibsted:
    For ordens skyld: E24 er et heleid datterselskap av VG som er heleid av Schibsted. Enkelte journalister i E24 har aksjer i Schibsted gjennom bedriftens aksjespareprogram.

Ikke helt parallelt, men poenget er det samme.

krsper liker dette
  9. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,743
    Bonuspoeng:
    93
    Bare et innspill - dersom lenker er del av affiliate/samarbeid, og kan potensielt gi inntekter ved klikk eller leads til booking, så skal de merkes som reklame/sponsede. Det høres i overkant strengt ut, men det er reglene som ikke skiller mellom sponset/betalt innhold og lenker som kan gi inntekter.

En god måte er å legge inn enn disclaimer helt først i teksten (kravet er at den skal komme tidlig) som sier "REKLAME: Linker med denne fargen er til våre samarbeidspartnere og kan gi oss inntekter" eller noe lignende - så legger dere inn en CSS som definerer linkene i denne fargen.

Jeg har en CSS-klasse som heter "reklame-link" som jeg legger inn på alle linker til samarbeidspartnere.

Ta gjerne kontakt dersom dere vil vite mer, jeg har hatt lange diskusjoner med eksperter og prøvd å tilpasse dette på andre nettsteder.

Darkcho liker dette

Del denne siden