Medbringe medisiner på reise

Tråd i 'Off-topic' startet av WannaBeFrequentFlyer, 16. aug 2023.

1. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Hei!
    Jeg har muligens støtt på en utfordring jeg ikke har tatt høyde for på min CT-reise til Panama med min niese i høstferien. Dette er en konfirmasjonsgave og hun har gledet seg lenge allerede..

MEN nå er det slik at hun bruker noen medisiner daglig og jeg fikk da beskjed om å sjekke hva slags dokumentasjon hun trenger å ha med seg, siden dette selvfølgelig skal være med i håndbagasjen.
    (Jeg har aldri brukt medisiner fast, så dette er en problemstilling jeg aldri har hatt behov for å tenke på når jeg selv har vært ute og reist.)

Vi skal fly via IST (en overnatting begge veier) og litt googling indikerer at Tyrkia er et av landene som er strengest på innførsel av medisiner. Bl.a. så blir Ritalin nevnt som ulovlig og dette er en av medisinene som jeg fikk beskjed om å sjekke ut. :eek:

Hva nå? Kan vi overnatte på flyplassen og omgå problemet på den måten, eller må jeg legge om hele turen? Noen som har vært borti tilsvarende problemstilling?

Savner en offisiell side fra tyrkiske myndigheter som lister opp hvilke medisiner som er ulovlige og en klar fremgangsmåte på hva man skal gjøre. De sidene jeg finner på google er stort sette britiske, og ikke alle er like nye..

Jeg har ikke ringt ambassaden. Det er jo et alternativ, men vet ikke om jeg klarer å uttale navnene på medisinene på forståelig engelsk! :oops::p

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg tar litt lett på det, men etter å ha reist i 60+ land har jeg fortsatt til gode at noen går igjennom bagasjen i detalj..
    Vil tro at det i all hovedsak er ok å ha med seg medisiner til privat bruk såfremt man har original forpakning og den er skrevet ut til vedkommende som reiser.

Googlet litt og kom over en side som du kanskje også henviser til her. Det opplyses om at amfetamin-varianter er ulovlig og nevner bl.a. ritalin. Merk dog at ritalin ikke er i amfetaminfamilien, men består av methylphenidate, et stoff som er tillatt i mange flere land enn feks Adderall..

WannaBeFrequentFlyer liker dette
  3. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Ritalin er uproblematisk å ha med. Gå til nærmeste apotek og forklar situasjonen. De lager et skjema som niesen din har med seg der det bekreftes at hun står på de angitte medisiner.
    Jeg har ordnet sånn skjema før og det er veldig enkelt. Jeg ville ikke tatt sjanse på å reise uten dette skjema, for er du riktig uheldig blir du tatt for narkotikasmugling. Sjekk for øvrig her:
    https://www.helsenorge.no/medisiner/medisiner-pa-reise/

4. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Står også en del hos Legemiddelverket og ADHD-Norge. Jeg ville ordnet Schengen-attest og legeerklæring. Da skal du være godt dekket

5. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for innspill. Skal nok uansett prøve å ringe ambassaden. En offisiell side på nett hadde vært det beste dog..

Hvis noen vet om tilsvarende websider for andre land, så kan man jo evt bruke tråden til å dokumentere disse?

6. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er det såkalte schengen beviset, antakeligvis ikke verneverdig nyttig i hverken Tyrkia eller Panama..

7. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje ikke, men tror jeg ville tatt med for sikkerhets skyld. Jo flere papir, jo bedre :)

8. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan være at jeg har også hatt et slikt dokument utenfor EU ..... :rolleyes:

Sånn for sikkerhetsskyld .... Egentlig ikke rasjonelt, men å komme på forumet her å snakke om rasjonelle handlinger kommer man vel kort med :D:D

Del denne siden