MDG med nye drastiske klimatiltak mot fly: Nye forbud og kvotesystem for alle

Tråd i 'Nyheter' startet av vegardg, 20. april 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Tog til sitt bruk, men det må da være komfortabel nok og ikke minst tilgjengelig. Siste punkt er et stort problem så fort man beveger seg bort fra Oslo.
    Nattog med sovekupe foretrekker jeg foran å stå opp midt på natta for å rekke et fly som går før jeg pleier å spise frokost. Har en del ganger rullet rett ut av en bar i Trondheim og inni sovekupe, for å komme frem helt uthvilt i sentrum Oslo (spise frokost, og tog videre til Kongsberg). Mye bedre enn å være på et fly i 6:30- tiden for å rekke en togavgang videre fra Gardermoen i 8-tiden.
    Men dette er vel omtrent det eneste "gode eksempelet" jeg har. Problemet er at jeg oftere enn ikke måtte ta fly fordi nattoget var utsolgt for soverom. Sove i en stol er uaktuell, så lenge det ikke blir som C eller F på et fly.

Düsseldorf-Wien på førsteklasse i en ICE blir kjedelig i lengden, selv med fin utsikt og ølservering ved setet. Sistnevnte var et frivillig forsøk på å prøve tog for fly. Kommer ikke til å gjøre det igjen.

tobeornot999, OttoL and holmen like this.
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    Det var sikker samfunnsøkonimisk ulønnsomt da de bygget Bergensbanen og knyttet Oslo til resten av verden ......

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Sannsynligvis. Og nå er det altfor enkelt for bergenserne å komme seg over fjellet. ;)

VI må iallfall slutte å bygge veier i Nord-Norge..
    upload_2021-4-21_10-6-22.png

(Hentet herfra)

OttoL liker dette
  4. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde dette vært på trykk den første dagen i denne måneden hadde jeg vært sikker på at det var en dårlig aprilspøk.....

5. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    *Politisk ukorrekt modus på* Tja, kanskje vi må stikke fingeren i jorda og innse at om folk insisterer å bo på hvert jæ... nes og holme her i dette landet så må de innse at de ikke kan få motorvei til døra og politistasjon, brannstasjon og Sykehus maks 2 km unna *Politisk ukorrekt modus av*

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Surmaga, hvit, mann, pusha 50 og stolt av det :)

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det er dog litt interessant. Når jeg er uenig med MDG og deres menighet er jeg en surmaga gammel hvit mann.

Hvis MDG er uenig med meg, så er de opplyste, pene unge mennesker med et fremtidsrettet syn.

Klassiske symptomer på meningstyranni, ofte båret fram av en presse som liker overskrifter uten å hensynta at meningen de ytrer støttes av en bitte liten minoritet.

Også kjent som minoritetsdiktatur, kjent hersketeknikk i den moderne verden da man har tilsynelatende "edle" hensikter som lett lar seg formulere i slående overskrifter.
    Men ser man bak fasaden er det ikke fullt så enkelt.

EndreD, SayWhat and Oppirumpadi like this.
  8. holmen

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er forskjell på å være uenig (og da gjerne komme med opplysninger om hvorfor man er uenig, og argumente mot forslaget), og det å komme med utspill som dette:
    upload_2021-4-21_11-55-5.png

fly4fun and democomputer like this.
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Men kjære, jeg får jo ikke overskrifter i riksdekkende media, så når jeg skriver i mindre kjente (hm hm) media, så må jeg jo kunne smøre på litt?
    De smører jo også på. Likt skal være likt :)

OyvindN and holmen like this.
  10. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Det er et helt legitimit argument å mene at den som forurenser (deg) må betale mer. Det kommer til å skje etter hvert, uavhengig av om du liker det eller ikke. Men enig at MDG bør velge en annen taktikk å snakke om dette enn forbud ditt og forbud datt og at du er en kødd som gjør noe annet enn det jeg tenker er rett.

11. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er helt legitimt å mene at den som forurenser mer må betale mer (og jeg er absolutt ikke uenig i prinsippet), men problemet med dette systemet (som med veldig mye annet av MDGs politikk) er jo at det rammer ekstremt usosialt. For Ola og Kari som skal på ferie til Granca så betyr kanskje en ekstra avgift et betydelig innhogg i feriebudsjettet, mens for Direktør Hansen betyr det minimalt med litt ekstra avgift når han skal fly biz ned til ferieleiligheten på Rivieraen.

OyvindN, Oppirumpadi and RoadKing like this.
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det som dessuten (her har vi vært før) gjør resonnementet med at forurenser betaler en om aldri så godt tenkt, til en plan uten mening er poenget med forurenser betaler.
    Det er en vel kjent at de store containerskipene med varer som er mer eller mindre ‘nice go have’ forurenser langt hinsides det vi her på berget får til. Hva enten vi flyr eller ikke.
    Et bedre utgangspunkt vil da være å innføre forurensningsavgift på importvarer.

13. holmen

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje den ekstra avgiften blir inntektsstyrt? Du gir dem gode ideer nå.. ;)

Det jo ingen av oss som vet noe som helst om hvordan disse tingene er tenkt gjennomført. Nettavisen skriver heller ikke noe mer enn at
    Noen i MDG har altså snakket om noe de har lyst til å foreslå. Nettavisen har vært ute og sagt "MDG er teite", og kommentarfeltene tar av.

14. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,523
    Bonuspoeng:
    183
    Det er da ikke noe nytt at MDG er partiet for de mer bemidlede menneskene her i landet. De med lave inntekter og de virkelig fattige driter de langt i.

Og til @OttoL , jeg er hvit mann som pusher (eller faktisk har gått forbi) 50, og jeg forbeholder meg like fullt retten til å si akkurat hva jeg mener om MDG og andre ekstremister. Har du et problem med det så bryr jeg meg absolutt ikke om det. Ikke et sekund.

SayWhat, Arvid1410 and Oppirumpadi like this.
  15. holmen

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror nok ikke at de virkelig fattige er de som er mest opptatt av en eventuell flyavgift.

16. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Godt at du ikke bryr deg om at du fremstår som en tosk.

17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, men dette kan løses på forskjellige måter, og folk flest er nok ikke Direktør Hansen. Og bare fordi det rammer skjevt er ikke en god unnskyldning for å få folk til å fly mindre gjennom skatter og avgifter. Så langt har jeg ikke sett et eneste godt argument mot MDG sitt forslag, utenom helt usaklige angrep bare fordi noen hakker på noe av det de liker mest her i livet.

18. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg usikker på om jeg forsto deg rett... Mener du at å påpeke at slike skatter rammer usosialt er et usaklig angrep?
    Jeg er også usikker på om jeg kan beskyldes for å hakke på noe når jeg faktisk påpeker at jeg i prinsippet er enig?

19. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Mener du at man ikke skal kunne diskutere forslagene til politikere som tenker høyt før det er vedtatt som partiprogram?

Jeg klarer ikke helt å lese det samme som deg her. Nettavisen har gitt MDG politikere muligheter til å presentere sine forslag og har stilt dem noen kritiske spørsmål. I tillegg har Bård Hoksrud fått kommentere saken.

Ut over at Hoksrud muligens også burde fått noen kritiske oppfølgingsspørsmål så ser ikke jeg hva Nettavisen gjør galt her.

Nettavisen har forøvrig ikke noe kommentarfelt, men uansett så er det vel ingen tvil om at dette er noe som provoserer "folk flest" (og det er vel MDG fullstendig klar over at det vil gjøre også) så det er vel ikke forunderlig om det blir en del temperatur i kommentarfeltene av dette.

20. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Vi holder oss vel for gode i dette forumet til å komme med personangrep eller...?

Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden