I følge VG: Lufthansa har besluttet å kutte 20.000 flyginger for å spare drivstoff etter at prisene har steget kraftig, melder Financial Times. – Til sammen vil 20.000 kortdistanseflyginger bli fjernet fra ruteplanen fram til oktober, tilsvarende omtrent 40.000 tonn flydrivstoff, som har doblet seg i pris siden konflikten med Iran brøt ut, skriver Lufthansa i en melding tirsdag kveld. Det tyske flyselskapet sliter med økende kostnader når jetdrivstoffprisene skyter i været. Kanselleringene skal redusere antallet ulønnsomme kortdistanseflyginger. De første 120 daglige kanselleringene ble gjennomført mandag, og skal vare ut mai.
Leste den. Tenker at selv om Norge har litt mer flydrivstoff, så kan det være lurt å ha booket litt tidlig for en del flighter som er planlagt... Sitter nå og leter
Synes det er dumt at SVG-ruta legges ned, har brukt den mye for å dra "hjem" de siste årene etter at ruta startet opp igjen. Har også vært godt belegg på de aller fleste flightene jeg har tatt og prisene har samsvart godt med konkurrenter, så den har fremstått lønnsom, men hva vet vel jeg...
Ikke relatert til LH direkte, men ser ut som dette sprer seg. Kinesiske carriers har begynt å avlyse i stillhet: https://youtube.com/shorts/QQTTxQ1uvKM?is=Bwwp1OszTrw41G40
I samme tema, men ikke LH dette heller: TG har lagt på en pop-up I både web og app som sier at de flyr som vanlig. Jeg ser det som et dårlig tegn. Hadde vel ikke vært nødvendig, med mindre rute-kutt er rundt hjørnet og de helst vil få inn cash mens de likevel kan...
TG har allerede kuttet ganske mye innenriks og intra-Asia. Så ja, de har nok en rekkefølge der IC også blir involvert etter hvert.
Fikk også en sånn. Først mail om at de kansellerte utgående flight, og da uten mulighet til å endre tid eller velge annen ruting. Eller å komme i kontakt med annet enn LH-boten (tenk en lobotomert versjon av SAS-boten med forsøk på tysk-engelsk setningsstruktur) Så mail om at de kansellerer retur med like lite valgmuligheter. Med samme Helga-boten til å «hjelpe» meg. Hadde heldigvis booket SAS flex i mellomtiden, men de flyr skjeldnere på Istanbul så må ta en dag ekstra. Denne trøstepremien kom like etter at de slettet alle spor etter min booking på nett, men har selvfølgelig skjermdump av Helga-boten som hallusinerer så det renner. Dette lukter vel 2•400EUR i tillegg til billettprisen refundert?
Ja, tror du er spot-on der. Men håper selv på at det finnes nok Jet A1 tilgjengelig i august til at flightene går som de skal OSL-BKK. Skal introdusere Asian for en kompis som aldri har vært utenfor Europa før. Det er selvsagt hyggelig å se at vi sparte på å bestille tidlig, siden biz billettene vi sitter på allerede er nesten 25% prosent dyrere om vi bestiller i dag istedet for 1 mnd tilbake da vi låste prisen og betalte. Mager trøst likevel om de avlyser flightene....
Jeg har ikke vært innom LH etter jeg satt mm kontoen i - 47xxx, siste uke som senator. Trenger ikke å bli trøsta, akkurat.
Bare å ligge lavt ja De har jo knapt flights fra OSL/Norge lenger. Jeg skal tilfeldigvis til Hamburg snart, og tenkte det var en åpenbar LH jobb. Har vært med dem før på den ruten mellom OSL og HAM, og for den saga skyld også til Hannover. Ingen av rutene finnes lenger. Ironisk og litt kult at Norwegian derimot har en tipp/topp direkte rute OSL-HAM midt på dagen (hater red-eye), så da ble det billett hos dem istedet....
Snaut to uker etter at Frankfurt-ruta fra Stavanger ble innstilt, åpnet Lufthansa ny rute fra Trondheim. Mandag sendte Avinor ut pressemelding om den nye ruta fra Værnes, etter at ruta åpnet 1. mai. Nå skal Lufthansa fly Trondheim – Frankfurt tre ganger i uka hele året. Den nye ruta åpnet dermed 15 dager etter at Lufthansa varslet kuttene som rammet ruta mellom Stavanger og Frankfurt hardt. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/d4JX6q/lufthansa-ingen-sammenheng-i-det-hele-tatt (bak mur)
Neste gang de hadde søkt om å komme tilbake om å fly ut fra Sola så hadde jeg nektet dem hvis jeg hadde vært flyplass sjef og heller ønsket andre velkommen. Dette lukter mer politisk enn noe annet. Å kutte ut oljehovedstaden ruta er som å skyte seg selv i hodet.
Dette var litt det samme som sist de fjernet ruten. De gikk fra 3 ganger per dag til ingenting. Jeg forstår ikke hvorfor man plutselige mener at en rute man fløy 3 ganger per dag ikke lenger er verdt å fly i det hele tatt. Sist var argumentet at da de ikke klarte å rettferdiggjøre 3 daglige avganger var det bedre med 0 enn feks 1 daglig da 1 daglig ville føre til mange dårlige alternativer med lange mellomlandinger. Selv tar jeg LH med 1 daglig over 0 daglige hver eneste dag i uken. De har et veldig bra rutenettverk og ofte har de veldig rimelige billetter om man er ute i god tid. På den positive siden har LOT kommet på banen og dekker 'hullet' i Øst-Europa som LH etterlater seg fra SVG (KL er ikke så gode der). Dessverre litt ukurrante tider på WAW-SVG.
Må ikke glemme at rutenedleggelsen henger sammen med at Cityline, som nå driftet FRA-ruten, ble nedlagt med få dagers varsel. Forventet derfor at det ville bli vanskelig/nærmest umulig å overføre ruten til LH/LH-materiell i sommerprogrammet, men jeg er skuffet over at LH "utsetter" det enda lenger. Personlig har jeg ett klart ruteønske på Sola nå, nemlig Air France til CDG. Med SAS i Skyteam og mange allianselojale kunder (som LH uansett mistet - meg inkludert) mener jeg det bør være naturlig å sikte mot AF igjen på Sola.
AF fløy til SVG for 10 år siden, og det burde være grunnlag for en daglig A220-flight, spesielt nå som LH trapper ned. Det hadde vært strålende å slippe SVG-AMS-CDG-XXX til fordel for SVG-CDG-XXX.
Eller SVG-OSL-CDG. Dette blir litt som alle de øysamfunnene som får bygget dyre broer eller undersjøiske tunneler på fellesskapets regning, og når det endelig blir ferdig, så er de sure fordi det er kreves inn noen promille i bompenger og lager bompengeaksjoner og streiker og sånn. Hadde vært mye lettere for alle om de bare bodde i fornuftige byer til å begynne med. (Og der er jeg ferdig med å kødde, så jeg ikke blir lynsjet)
Jeg er fra en av disse øyene med undersjøisk tunnel. Forventer derfor SVG-CDG. Det er også mulig å fly long-haul i økonomi, men jeg tar ikke sjansen.