Legge inn "ekstra" distinasjon på CT bonusreise ?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flander5, 14. juli 2025.

1. Flander5

Flander5 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Hallois godtfolk !

Jeg har som relativt fersk prøvd meg å finne en OK business tur å dra på nå som jeg har fått spart opp litt siste halvannet år.
    Jeg har CT og finner noe fra CDG(france) til SIN(singapor) og videre fra SIN til DPS(Bali). Problemet er at det kommer ikke opp hvis jeg søker hele veien CDG-DPS.
    Jeg trodde at det skulle la seg gjøre å ringe inn for å få lagt dette sammen, men damen jeg snakket med (utlandsk operatør så kanskje noe språkbarriere) mente at det var helt utenfor hva dem kunne gjøre. Har ikke bestilt noe enda, ettersom jeg isåfall må bruke 2 CT for å ha nok poeng, noe jeg ikke er så interessert i :/ Jeg mener at dette burde la seg gjøre, hvis man ser på billettene som er tilgjengelige. Noen andre som er erfaring med lignende?

UPDATE : Ringte tilbake til kundeservice idag og valgte å snakke med norsk istedet for engelsk i håp om å møte noen som var litt mindre travle og avvisende. Ironisk nok møtt av en kjempe hyggelig svenske som var veldig tålmodig og flink.Han fant ingenting, men sa at han kunne prøve å "bygge den" når jeg overbeviste han at det fantes billetter. Han ordnet dette uten store problemer, la til CT og tok ikke gebyr for bestillingen ettersom jeg ikke hadde muligheten til å ordne den på egenhånd.
    3 uker i Bali med Business 80% av reisen :D første gang på business nå ^^

Attached Files:

Last edited: 15. juli 2025
    yki liker dette
  2. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Ring en gang til og håp at du treffer på noen kompetente. Dette kan de sy sammen til en booking over telefon.

Flander5 liker dette
  3. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan lese om andres erfaringer i denne tråden bla. (og neste gang du har et lignende spørsmål kan du med fordel stille det der i stedet for å lage en ny tråd). Så vidt jeg har fått med meg er agenter mer bundet nå enn de var under Star Alliance, noen flygninger lar seg ikke kombiner uten å booke en av de først og så legge til som endring (inkl. gebyr).
    https://insideflyer.no/forums/threa...ninger-eller-andre-poengreiser.16163/page-316

Om du er fleksibel på datoer så er det mulig å booke mer direkte reise f.eks.:
    AMS-JED-DPS 18.sep
    DPS-JED-CDG 10.okt

AMS/CDG/LHR-JED-DPS 14.okt
    CGK-JED-AMS/CDG/LGW 1.nov (separat DPS-CGK)

Et tredje alternativ er jo bare å booke langreisen du har funnet og kjøpe SIN-DPS for cash.

Skippy and milehigh like this.
  4. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med biaop. Har også konkret erfaring med at du ser noe ledig på sas.no, mens sas personalet ikke ser det. Helt konkret på en forestående VS flight er det 7 uvalgte seter i Upper, seats.aero viser 5 tilgjengelige til 115k virginpoeng, og sas.no viser 2 ledige. SAS, også hyggelige svenske damer, ser ikke noe ledig.

Et hyggelig tips er jo at "typiske" destinasjoner kjapt blir vanskelig å booke uansett. Det er begrenset med billetter og "alle" vil dit. Det samme gjelder da også knutepunkter. Man kunne f.eks fint finne LH F, men ingenting ledig mellom OSL og FRA/MUC.

5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    1. På nybooking eller endring?
    2. Hadde du langt til andre flighter i nybookingen før du ba agenten legge til VS-flighten?
    3. Får du treff på sas.no ved enveis og t/r, og ba du om tilsvarende søk per telefon?
    4. Prøvde du en annen agent for å se om det var vedkommende eller systemet som var problemet?
    5. Hvis du prøver å booke de setene på nett, kommer du gjennom til betaling?

haifinn and trygveat like this.
  6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    1. Endring
    2. Orginalt booket desember 24. Begge LHR-IAD ble booket på nett, deretter ble det lagt til feed fra OSL per telefon (Det er tilsammen 2 PNR pga 2 CT).
    3. Jeg har selv bare søkt enveis, men ba den tilsynelatende kompetente agenten prøve t/r.
    4. Ja. Første gang la de inn sak til backoffice, hørte aldri noe igjen. Andre og tredje gang så de ikke billettene (engelsktalende og svensktalende respektivt.
    5. Ja, jeg kommer frem til betaling når jeg prøver via nett.

7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Ettersom du prøver å endre en booking er det nok her problemet ligger. Noen hos VS har lagt inn en sperre på at disse billettene kun kan brukes i kombinasjon med destinasjon X, Y og Z. Det virker som VS gjør en del av dette, og dette er grunnen til at mange virker å slite med dem. SAS gjør også tilsvarende på en del billetter til/fra LHR.

Feks da jeg sist booket med VS dukket ikke LHR-CUN opp når SVG-AMS-LHR var lagt til. Løsningen ble å legge til LHR-CUN først, deretter SVG-AMS-LHR.

Mest sannsynlig er det ikke noe bug i systemet, men kun O&D-begrensninger som slår inn i og med at du prøver å endre på en eksisterende booking. Jeg vet ikke om det er mulig for agentene å se begrensninger lagt til på billetter, men det jeg ofte erfarer er at agentene selv ikke forstår hvorfor de ikke får lagt til den aktuelle flighten selv om den finnes ved søk i ny booking.

At de lager en sak på det hjelper neppe, all den tid det mest sannsynlig er hos VS at begrensningene ligger. SAS nevnte i starten av ST-æraen at de ville jobbe med å få bort slike begrensninger, men det ser ikke ut som det går noen vei. De kunne i det minste ha startet med seg selv.

En følgefeil av disse begrensningene er at det blir veldig frustrerende å være kunde, spesielt om man ikke er klar over O&D-begrensninger, married segments etc., og agentene på telefon ikke klarer å opplyse/forklare dette. Da sitter man ofte igjen med følelsen av at ingen kan noen ting og at SAS sine IT-løsninger er elendige.

Dette kan i teorien også slå ut motsatt vei, altså at man kan få lagt til flighter man ikke finner på nett pga at man har spesifikke flighter i bookingen. Feks at A-B ikke er ledig på nett, men siden man har B-C i bookingen trigges O&D-regler som gjør at A-B blir ledig. Dette er dog veldig vanskelig å få til i og med at man ikke vil vite om disse billettene uten å ringe inn, og det er neppe verdt tiden å sjekke om det plutselig blir ledige billetter som ikke er synlige på nett.

Det som i blant var erfaringen med LH F, men som man ikke kunne se på nett selv, siden SAS ikke viser F og mixed class, var at LH F trigget ledige billetter i en del tilfeller. Altså om man la til LH F i bookingen så kunne man velge flere feeders enn det man så ledig på nett selv.

Jeg har også opplevd en gang at agenten hadde flighter på sin side som jeg ikke kunne finne selv. Om det var på grunn av søkemotoren til SAS eller kombinasjonen av flighter som var lagt til bookingen vites ikke.

paron, EndreD, Teknolai and 5 others like this.
  8. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Godt forklart. Vil også legge til at det er ikke bare mangelen på kunnskap hos SAS-ansatte og begrensningene i deres systemer som er ekstremt frustrerende, men ikke minst realiteten at flyselskapene har en hub-strategi der alle long-haul ruter går fra hub'er, og det nå ofte er umulig å komme seg til en hub.

Hjelper ikke at vi kanskje klarer å finne en brukbar long-haul reise fra LHR / CDG / AMS når alle billetter dit fra Norge har slike restriksjoner og ikke kan brukes som feeder.

Som beskrevet i en annen tråd har jeg en reise fra CDG der jeg har prøvd 5 forskjellige ruter som feeder, men ingen agenter klarer å legge de til.

The_Dude liker dette
  9. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er klar over mange av disse forholdene, men forventer at billetter som vises som ledige, faktisk er ledige - altså at disse O&D-mappingene nå skulle vært håndtert / tatt høyde for osv osv.

Bunnlinjen i dette er at det er en bransje som er for komplisert for seg selv, altfor komplisert for kundene, og ville med hell kunne ha kuttet store deler av forretningsreglene rundt billetter generelt.

"X er lov dersom tanta til søstrera til naboen sprer beina på en skjærtorsdag OG julaften lander på en torsdag". Jeg har jobbet maaassee med forretingsregler. De har en tendens til å oppheve seg selv når det blir for mange av dem (= veldig diminishing returns når volumet / kompleksiteten går opp).

Anyway, for første gang ligger dette strekket, på min dato, nå som OSL-IAD på sas.no, så her får vi prøvd teori i praksis!

EndreD, Eddie47 and kongenamundsen like this.
  10. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    I går var første gang jeg så denne rutingen OSL-LHR-IAD dukke opp med VS på sas sitt søk. Ringte inn, betalte 550 totalt i endringsgebyr (2 stk) og har nå valgt seter i Upper.

Ergo god støtte til "matriseproblemet" du beskriver. Vil anta at det vil ta årevis å få popagert dette utover i Skyteam, evt at det må finnes tilsvarende revenuebilletter (codeshare, joint venture).

EDIT: Kuriositet: Poeng og ny CT er trukket, avgifter ikke trukket og gamle poeng ikke tilbakeført. Ergo heller ikke billettert - men endringen er registrert hos VS.

Rapolo liker dette
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Til det førstnevnte vil det være klin umulig om et søk på f.eks. OSL-LHR kun skal vises i henhold til alle O&D-begrensninger. Da ender vi opp med at langt færre billetter vises i søket. Det må nesten være slik at OSL-LHR dukker opp uansett om det er mulig å kombinere videre eller ei. Det er jo alltids noen som bare vil til LHR.

Du har selv demonstrert hvordan man kan være tilnærmet sikker på at man har funnet noe som funker. Hvis det aktuelle strekket dukker opp ved gjennomgående søk bør det være gode sjanser for å få lagt det til.

Du nevner at bransjen er for kompleks for seg selv, og som nevnt over hjelper det lite at de i andre enden av røret ikke forstår problemet, ei heller klarer å forklare det.

Til alle dere som booker deler av reisen på nett og sliter med å få lagt til det dere vil etterpå. Hvorfor ikke bare ringe inn og gjøre hele reisen over telefon. Da er det mye enklere å sjonglere flightene og få landet ruten dere ønsker. Jeg er klar over at alt ikke alltid er ledig fra dag en, men det hjelper i blant å ha is i magen til man har en komplett routing. I det minste en komplett utreise, så legge til en komplett hjemreise etterpå.

12. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43

Fra oss som booker deler av reisen på nett, dette er fordi billetter ble sluppet utenom kundeservice åpningstider og det er en destinasjon der det er vanskelig å få tak i billetter. Det er ikke alle som vil til USA / India / midtøsten (destinasjoner som det per nå ser ut til å være nok tilgjengelighet for å vente med booking og ta alt på tlf)

13. Flander5

Flander5 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    UPDATE : Ringte tilbake til kundeservice idag og valgte å snakke med norsk istedet for engelsk i håp om å møte noen som var litt mindre travle og avvisende. Ironisk nok møtt av en kjempe hyggelig svenske som var veldig tålmodig og flink.Han fant ingenting, men sa at han kunne prøve å "bygge den" når jeg overbeviste han at det fantes billetter. Han ordnet dette uten store problemer, la til CT og tok ikke gebyr for bestillingen ettersom jeg ikke hadde muligheten til å ordne den på egenhånd.
    3 uker i Bali med Business 80% av reisen :D første gang på business nå ^^

yki, Spielhaug, morradi and 10 others like this.

Del denne siden