Hei, Jeg skal fly Detroit-Toronto-London-Oslo-Haugesund med avgang om seks timer. (Har blitt booket om pga LH kansellering) Nå tikket det akkurat inn melding om at SAS kansellerer London-Oslo. Altså leg 3 av 4. Jeg skal selvsagt hive meg på telefon og sjekke opp dette. Men... dersom ting ikke er avklart før avgang, hva er prinsippet her? Mister jeg billetten min dersom jeg velger å ikke gå på første fly før alt er avklart? (CT award business) Altså: dersom et senere leg blir kansellert, må man begynne på reisen, eller vente til flyselskapet har kommet opp med alternativ? Jeg er ekstremt ukomfortabel med tanken på å strande underveis. Da er det bedre å vente noen dager her.
Hadde ikke tatt sjansen på å vente. Sats på at SAS jobber med ombooking og kom deg til Europa. Er mange muligheter å komme seg til Norge fra England. Regn med at de jobber med saken
I slike tilfeller må du alltid reise!! I en slik situasjon som vi er i nå, så stemmer ikke passasjerlistene. Det vil alltid være høye noshow tall. Til en annen gang: Sitt stille i båten, og ikke be om hjelp før du faktisk står fast.
Helt klart, du må begynne reisen din. Møter du ikke opp til første avgang er du i en mye verre situasjon.
Vi er i en prekær situasjon nå hvor de fleste flyselskaper stopper å fly. Undrer meg over hvorfor du spør om råd siden du tydeligvis ikke ønsker å følge dem?
Jeg fikk kontakt med SAS noen timer før avgang og de gav meg to valg; enten begynne på reisen mens de jobbet med en ny routing. Det kunne i såfall bli et meget langt opphold i London bekreftet de. Alternativet var at de booket meg om med avgang fredag via Frankfurt, på en rute med flighter som var "bekreftet" planlagt gjennomført. Jeg valgte da det siste. Normalt ville jeg ikke tatt dette opp. Jeg er enig i at det viktigste nå er at alle er fleksible og kommer seg hjem og i ro. Men jeg vurderer at risikoen er lavere for meg og for andre rundt meg dersom jeg venter litt lengre i en tom leilighet, enn i en flyplassterminal. Jeg har kanskje feilvurdert risikobilde med tanke på det du sier Insomnia4u. Jeg har ikke oppfattet at risikoen for full stopp i flytrafikken er ekstrem høy de neste dagene, bare at det er en kraftig reduksjon i tilbudet, som tilsvar på reduksjon i "etterspørsel".
Heller strandet i London fremfor USA hvis det var meg også, stor sjangs for at longhaul blir kansellert om dagen. Det blir alltids en mulighet for å komme seg hjem fra London selvom det kanskje blir en overnatting. Lykke til hjemover uansett!