Leg 3 av 4 kansellert på reise om seks timer - hva gjør jeg?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av benair, 18. mars 2020.

1. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,
    Jeg skal fly
    Detroit-Toronto-London-Oslo-Haugesund
    med avgang om seks timer.
    (Har blitt booket om pga LH kansellering)

Nå tikket det akkurat inn melding om at SAS kansellerer London-Oslo. Altså leg 3 av 4.

Jeg skal selvsagt hive meg på telefon og sjekke opp dette. Men... dersom ting ikke er avklart før avgang, hva er prinsippet her? Mister jeg billetten min dersom jeg velger å ikke gå på første fly før alt er avklart? (CT award business)

Altså: dersom et senere leg blir kansellert, må man begynne på reisen, eller vente til flyselskapet har kommet opp med alternativ?

Jeg er ekstremt ukomfortabel med tanken på å strande underveis. Da er det bedre å vente noen dager her.

2. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,776
    Bonuspoeng:
    350
    Hadde ikke tatt sjansen på å vente. Sats på at SAS jobber med ombooking og kom deg til Europa. Er mange muligheter å komme seg til Norge fra England. Regn med at de jobber med saken

3. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Kom deg ut av USA og til europa

benair liker dette
  4. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Ble booket om til fredag da det ikke var mer forbindelser til Oslo fra London i morgen.

5. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    991
    Bonuspoeng:
    93
    I slike tilfeller må du alltid reise!! I en slik situasjon som vi er i nå, så stemmer ikke passasjerlistene. Det vil alltid være høye noshow tall. Til en annen gang: Sitt stille i båten, og ikke be om hjelp før du faktisk står fast.

Insomnia4u and benair like this.
  6. Duxton

Duxton EBD - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    305
    Bonuspoeng:
    63
    Helt klart, du må begynne reisen din. Møter du ikke opp til første avgang er du i en mye verre situasjon.

Insomnia4u and benair like this.
  7. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan går det? :oops:

benair and chrt like this.
  8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er i en prekær situasjon nå hvor de fleste flyselskaper stopper å fly. Undrer meg over hvorfor du spør om råd siden du tydeligvis ikke ønsker å følge dem?

Darkcho and benair like this.
  9. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk kontakt med SAS noen timer før avgang og de gav meg to valg; enten begynne på reisen mens de jobbet med en ny routing. Det kunne i såfall bli et meget langt opphold i London bekreftet de.
    Alternativet var at de booket meg om med avgang fredag via Frankfurt, på en rute med flighter som var "bekreftet" planlagt gjennomført.

Jeg valgte da det siste.

Normalt ville jeg ikke tatt dette opp. Jeg er enig i at det viktigste nå er at alle er fleksible og kommer seg hjem og i ro. Men jeg vurderer at risikoen er lavere for meg og for andre rundt meg dersom jeg venter litt lengre i en tom leilighet, enn i en flyplassterminal.

Jeg har kanskje feilvurdert risikobilde med tanke på det du sier Insomnia4u. Jeg har ikke oppfattet at risikoen for full stopp i flytrafikken er ekstrem høy de neste dagene, bare at det er en kraftig reduksjon i tilbudet, som tilsvar på reduksjon i "etterspørsel".

chrt and Xflipper like this.
  10. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,429
    Bonuspoeng:
    113
    Heller strandet i London fremfor USA hvis det var meg også, stor sjangs for at longhaul blir kansellert om dagen. Det blir alltids en mulighet for å komme seg hjem fra London selvom det kanskje blir en overnatting.

Lykke til hjemover uansett!

Insomnia4u, Xflipper and benair like this.
  11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke minst har jo Lufthansa nå rapporter om at de setter snart hele flåten på bakken.

Del denne siden