Ledig kreditt og nytt gjeldsregister

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av freddyen, 26. nov 2018.

1. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,936
    Bonuspoeng:
    113
    Kom over denne artikkelen idag
    https://www.nettavisen.no/na24/kredittbombe-for-mange-nordmenn-med-kredittkort/3423562891.html
    I følge artikkelen vil ledig kreditt 'spise' av maksgrensen for lån.
    Jeg kan ikke huske å ha hørt om dette før. Kan det virkelig stemme?
    Det blir i så fall vesentlig vanskeligere å drive med denne hobbyen vår :confused:

Shyneno liker dette
  2. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    93
    Det må vel være en skrivefeil?

Vil tro (og håper) det skal være benyttede kreditt, noe som sånn sett ville vært logisk.

3. mobie

mobie Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    18
    Om dette stemmer vil det jo måtte utløse en vill konkurranse om kundene? Andre alternativ er vel å innføre ha en type "løpende" kredittgrense som man kan endre enkelt etter behov (om det er mulig være kreativ innenfor reglene da).

Shyneno liker dette
  4. TrondF

TrondF Medlem

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Dette har det vært snakk om en stund, og synst det er veldig logisk da man kan veldig fort få veldig mye gjeld om man bruker kreditten. For min egen del vil det nok føre til at jeg ikke har mulighet til å få nye kredittkort etter nyttår og at jeg må hoppe på alt av kredittkort når jeg enda har muligheten :)

Håper noen kort klinker til med noen syke bonuser for å kapre kunder før registeret er oppe og gå.
    Eventuellt noen syke bonuser for å bli det ene kortet velger å gå for, da mange trolig velger å gå ned på antall kort

ElinPelin and Monkeycat like this.
  5. Monkeycat

Monkeycat Mmmm...beer...

Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    Det har ingen praktisk betydning for meg, men det er et interessant poeng du har der.
    Jeg håper også det kommer noen fristende tilbud

6. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,198
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det stemmer. Har du innvilget kreditt, så har du i praksis et lån klart til bruk når det skulle passe. Dette er også formålet med gjeldsregisteret, hindre at enda et selskap gir deg enda et lån når du allerede har makset fem andre kredittkort.

7. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Vil ikke f.eks. Amex elite gå under radaren her, siden det ikke er et kredittkort ?

ArthurDent liker dette
  8. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,196
    Bonuspoeng:
    113
    Jo. 95% sikker på det ja

ArthurDent liker dette
  9. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Men da vil nok mange kredittkort tilbydere tilpasse deg det, også er vi nesten like langt :)

ArthurDent liker dette
  10. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    13,127
    Bonuspoeng:
    183
    Nei dette er totalt tilgjengelig kreditt. Noen banker (Som sparebanken Vest) har allerede implementert dette for nye kunder som søker om lån. Nye nå er vel at det skal inn i gjeldsregisteret. Frykter dog at når en dør stenges så åpnes andre dører, og at de som ikke bør få kreditt klarer å finne det på andre måter. Finansbransjen er jo eksperter på å pakke inn ubrukelige produkter i fine ord som unngår en eller annen lovtekst, så de klarer det nok denne gangen også :)

ElinPelin and ArthurDent like this.
  11. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, ser jeg var litt kjapp der gitt.

Ikke noe problem for meg sånn sett, men ser jo utfordringene dette kan medføre til også (sett fra en bonusjegersøyne synspunkt).

12. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,263
    Bonuspoeng:
    113
    Det virker jo egentlig som en fornuftig endring, tatt nordmenns økende gjeldsgrad i betrakning. Men jeg tror nok jeg bør si opp et par kredittkort, og redusere kreditten på et par andre.

Shyneno and ArthurDent like this.
  13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,740
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg refinansierte lånet mitt i Handelsbanken for 1 år siden var det allerede et kriterium i deres beregninger. Måtte oppgi tilgjengelig kreditt på alle kort. Husker jeg ble overrasket over det.

ArthurDent liker dette
  14. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Samme opplevde jeg i sommer.
    Ikke alle banker som spurte om dette, men noen..
    Var vel litt unøyaktig der kanskje...
    Kan vel ikke si rett ut at man har 500k i ymse kort? :D

ArthurDent liker dette
  15. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Om man har benyttet 0kr av de 500k og betalt regninger på tiden, så tror jeg ikke banken med sikkerhet i bolig nekter deg lån.

Men det er bra for mer usikre betalere at de får nektet nye dyre lån.. som fører de inn i en vond sirkel..

C

ArthurDent liker dette
  16. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Poenget er jo nettopp at dette går samnen med lånekassen og billån til fradrag på 5x årslønn. Blir jo vingeklippet om man har mange kort liggende, uansett hva slags bruksmønster man har.

ArthurDent liker dette
  17. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    For sånne som meg, som har tenkt å kjøpe større bolig er dette veldig dårlig nytt.
    Har pr. idag, 12 kredittkort, men må nok si opp de fleste, om ikke utsteder går med på å endre kreditt grense til 0 for en periode.

18. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    ….som får meg til å minnes denne :eek: :

Edvard and Storbaba like this.
  19. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Ta ja dei hadde jo FICO score i USA før subprime og. Hjalp ikkje når lånehaier/utlånsagenter gir 10 lån til strippere, satt veldig på spissen selvsagt.

Nå kan eg vist ikkje poste linker ennå, så google dette for Hollywood sin forklaring:
    The Big Short (2015) - FrontPoint Partners' investigation in Florida

Og grunnen til at det var mulig var at store banker kjøpte opp lån gitt av lokale banker, og gjorde lånene om til verdi papir som plutselig var ein god investering.

Google:
    The Big Short - "Jenga" Clip

Vist lånehaier finner ein måte å sende risko videre på så vil eit gjeldregister i Norge ende opp å være ubrukelig også.

Last edited: 27. nov 2018
    LNAND liker dette
  20. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,936
    Bonuspoeng:
    113
    5-gangerregelen kan fort bli det minste problemet her. Flere banker opererer med maks kredittgrense på feks 20% av inntekt. Hvis dette også gjelder ubenyttet kreditt på tvers av alle tilbydere så blir det nok stor konkurranse om kundene. I praksis blir det maks 1 eller 2 kort. Hvis du ikke er så uheldig å ha firmakort med personlig ansvar, da er det allerede 'fullt' :confused: Og hva med kjøpekort uten kredittgrense?

Det er ikke sikkert det hjelper å hamstre kort før registeret er live. Sjansen er stor for at også eksisterende kunder sjekkes med det nye verktøyet.

Det er rart å tenke på at i USA så blir høy tilgjengelig kreditt med lav gjeldsgrad belønnet med god kredittscore.

Kaffen liker dette

Del denne siden