God dag fra Jeju! Jeju er et populært feriereisemål for koreanere og kinesere. Spesielt kjent for haenyeo (해녀), gamle bestemødre som dykker etter sjømat. Den yngre generasjon jenter ønsker ikke å opprettholde tradisjonen, så den er uheldigvis utdøende. Og ja, det er kun jenter. Jeg var så heldig å se et par haenyeo på øyen Udo, rett øst for Jeju, for et par år siden. Snakket litt med sønnen til en av dykkerdamene, han var pensjonert og i 60 årene Respekt til haenyeos, for det er en tøff jobb og er virkelig ikke for pyser. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Haenyeo Gårsdagen ble tilbrakt på Hyeopjae beach hvor ungene og far badet, fanget krabber, fisk og til med reker med hendene.
God lørdag fra Westkanten. Etter morgenjogg i Frognerparken, er det kaffe og klesvask etter Japan turen som er på pri listen. Skal se om jeg kan snekre sammen en oppsummering av Finnair t/r Japan i biz. AY har et godt produkt. Nye fly, god mat og service med klasse.
Hæh? Er det laurdag no? Jammen, for to dagar sidan såg eg då vitterleg ein tråd som hadde fredag i overskrifta... Eg var i går 100 % sikker på at det var laurdag... Kanskje eg skal lære meg å bruke ein kalender igjen og ikkje berre orientere meg etter dagstråden her på IF...? Javel, god dag frå Aust-Finnmark! Her er det frisk vind frå nord, overskya og litt regn i lufta. I tillegg dirrer kvikksølvet på frekke +8 grader. Sommartrusa (=shorts som søringane kaller det) får kvile i dag òg Ut må ein anten ein vil eller ikkje. Dei to vofsane som eg er vikarierande matfar for synst +8 er perfekt. Dei har pels, medan eg har ull – i fleire lag Ha ein fin laurdag, folkens! NRK fjernsynet viste ein dokumentar om desse damene i haust. Det står verkeleg respekt av arbeidet deira og synd at den oppveksande generasjonen ikkje ser verdien i å oppretthalde tradisjonen. EDIT: SAS kjem no kanskje snart med i Ducktales: And i motoren
God lørdag, I dag bærer det avsted til Montreal via Reykjavik med Icelandair. Montreal, Toronto, Quebec City og skauen i Quebec (provinsen) står for tur de neste 15 dagene. Satser på samme vær som i gamlelandet hele turen.
God ettermiddag fra FCT Frankfurt. Heldig med Porsche leien idag, fikk en 911 Carerra 4S Spider. 31 grader varmt her idag og da var kabriolet fortreffelig. Fikk VM bade and også. Lunch/ middag er unnagjort og venter nå på å bli hentet for bording LH712 til ICN.