KTX Tog Seoul til Busan

Tråd i 'Reisemål' startet av DJViking, 04. aug 2025.

Tags:
  1. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal om en måneds tid reise til Busan via Seoul. Flyet lander i Seoul og jeg skal ta KTX Bullet Train videre ned til Busan.

Hvor er det best å bestille togbillett? Best er ikke nødvendigvis det billigste.

KORAIL eller RailNinja?
    1. https://www.korail.com/global/eng/main
    2. https://www.koreantrain.com går videre til https://rail.ninja/korean-trains

Virker billigere å bestille direkte hos KORAIL.
    KTX-Sancheon First Class
    KORAIL 83,700 won ~620kr
    RailNinja 150,258 won (1108kr hvis man velger NOK)

Hvorfor er RailNija så dyrt? Er jo nesten dobbelt så dyrt.
    Er det noen fordeler med RailNija? De har en App for Android.

RailNinja som er en tredjepart som (Expedia, Trip.com, etc.) skal jo sikkert tjene litt penger, men jeg syntes 1108kr kontra 620kr var ganske mye.

Ser ut som Korail har en App (KORAIL Talk). Må sjekke om den finnes på Engelsk.

2. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Bestill direkte! RailNinja / Omio osv har ofte ikke avtaler på plass med de lokale operatørene og selger sånnsett billetene videre ulovlig, og alltid dyrere. Det finnes flere tilfeller der operatører har slettet billetter etter å ha funnet ut at de er kjøpt av kontoer tilhørende tredjeparter uten avtale som bryter med vilkårene deres. Kjipern å stå igjen uten billett og i tillegg ha betalt overpris for den.

DJViking liker dette
  3. Johnnie_Walker

Johnnie_Walker Medlem

Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    18
    Enig med @Preference, alternativt bare møte opp litt før toget går hvis det er en mulighet og kjøpe i billettluken eller -automatene. Jeg gjorde det tilbake i 2019 og hadde på den måten tid til å handle inn litt mat og drikke til togturen også.

4. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Vil ha meg vinduplass på First Class, så tenkte å bestille billett i god tid.
    Går for bestilling via Korail da. Virker som det tryggeste valget.

Noen som har brukt KoralTalk App til å vise billetten?
    Er det mulig å få hente fysisk billett på togstasjonen fra en reservasjon?

5. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg bestilte billett direkte hos Korail. Ville ha vindusplass på Første klasse. Like greit med litt ekstra komfort på turen når man først tar toget til Busan. Toget er jo også en del av opplevelsen. Ville ha vindusplass for å få med meg landskapet mello Seoul og Busan. Betalte 83700 KRW.

Litt synd man måtte booke billett til et bestemt klokkeslett. Jeg måtte tenke litt hvor mye tid jeg ville bruke etter landing i Seoul til å få baggasjen utlevert. Når jeg kunne ta AREX til Seoul Station, og beregne litt tid på Seoul Station til å finne frem til KTX.

6. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det billigste er å booke direkte hos Korail. Prisene til Railninja er ran på høylys dag.

Trip appen funker også utmerket og er kun 4-5% dyrere enn Korail om jeg husker riktig. Kan også velge sete og bytte tog. Er nok mulig å bytte tog med Korail også vil jeg tro.

Del denne siden