Hei, med fare for at denne tråden treffer flere eksisterende tråder. Hva gjør man når man har etter Check inn mottar mail fra KLM ‘’ due to equipment Charge we have downgraded you to economy from World bizz class’’ WTF hvilke algoritmer benytter KLM for å plukke ut akkurat meg og fruen ?10 timer flight i eco fremstår mildt sagt som krise. SAS ber meg ringe KLM, KLM ber meg ringe sas EuroBonus som billettutsteder. Igjen til KLM hvor ‘’alle’’ påstår at nothing can be done. Så spørsmålet er: reise er imorgen tidlig 25. jeg var fus, hadde sjekket inn og hadde fått utstedt boardingpass med bizz, korrekt setevalg. Hvordan får man noen til å rygge ut noen andre av flyet slik at vi får de faktiske setene vi sjekket inn med? Eller er man fucked og må ta til takke med fjøsetclass og be om ussel kompensering?
Har dessverre ikke noen gode tips. Men av ren nysgjerrighet, er dere gull eller diamant eller EBB? Kan være de nedgraderer de som har lavest status først og de som ikke har direkte status hos KLM. Så selv om man er EBD og Elite Plus prioriterer de egne statuskunder.
Reiser du innom AMS? Prøv kundeservice på flyplassen, kanskje de kan ordne en annen ruting i biz? Eller fikse tilbake setene? Håper du har nok tid til å sjekke muligheten og fortelle hvordan servicen er på flyplassen.
Kopi fra ChatGPT: ✉️ Klagebrev – Nedgradering fra Business Class Til KLM Kundeservice, Jeg viser til reisen min 25. juni 2025 fra Oslo til Beijing, med reiseplan: OSL–AMS (KLxxxx) og AMS–PEK (KLxxxx). Jeg kjøpte en business class-billett for hele reisen, men ble ufrivillig plassert i økonomiklasse på langdistanseflyvningen fra Amsterdam til Beijing. Grunnen som ble oppgitt var at flytypen ble endret, og at det dermed ikke var plass i business class. Jeg ba om å bli booket om til et senere KLM-fly med tilgjengelig business class, men fikk avslag. SAS (som billetten ble kjøpt gjennom) opplyste at det er operatøren – i dette tilfellet KLM – som er ansvarlig for å løse slike situasjoner. Jeg ønsker å understreke at jeg ikke er ute etter økonomisk kompensasjon, men at jeg ønsker det jeg faktisk har kjøpt og betalt for: En reise i business class hele veien fra Oslo til Beijing. I henhold til alminnelige kontraktsrettslige prinsipper og forbrukerbeskyttelse, har jeg krav på at det leveres et tilsvarende produkt som det jeg har betalt for. KLM hadde reell mulighet til å oppfylle avtalen ved å tilby rebooking til en senere flyvning i riktig klasse, men dette ble ikke gjort. Jeg ber derfor om: En ny reise i business class på tilsvarende rute uten ekstra kostnad, eller Et kompensatorisk tilbud som tilsvarer produktet jeg ble frarøvet – f.eks. oppgradering på en kommende langdistanseflyvning eller bonuspoeng tilsvarende verdien av business class-segmentet. Dersom dette ikke kan løses direkte med KLM, vil jeg vurdere å gå videre med saken via Forbrukerrådet og ECC-Net, ettersom jeg mener dette utgjør et klart kontraktsbrudd. Jeg setter pris på en snarlig og seriøs behandling av saken. Vennlig hilsen, [Ditt navn] [E-postadresse] [Billettnummer / bookingreferanse hvis tilgjengelig]
Altså det er ikke noe å hente fra EU261 om å få business class tilbake, bare økonomisk kompensasjon der Men generelle kontraktsrett, så er det en annen sak
Claim etter EU forordning er meget sekundært per nå. Pga distansen er det nok minimum refusjon av poeng og avgifter plus eventuelt en eller annen voucher. Men who cares
Lykke til, den gangen jeg som EBD ble fast over natt på CPH var jeg meget fornøyd med kundeservice der. Null ventetid og fikk til og med bytte reisemål til dit jeg skulle vært dagen etter. LH klarte også å fikse en billett ut fra FRA som ingen så før dem så senator status. Forslaget for folk flest var en ekstra dag i FRA. På hjemmebasen bør flyselskap ha flinke folk til å behandle statuskunder. Håper det ordner seg.
Jeg mener å ha lest en rekkefølge postet her på forumet av en ansatt i SK. Ettersom jeg husker går det på billettklasse, og da ryker ofte bonusbilletter først i C. Da meg og min datter fløy LH F 747 fikk vi beskjed i loungen rett før vi boardet at hun hadde blitt flyttet pga ødelagt sete. Alternativet var nedgradering sa de rett ut. Det hører med til historien at en el annen godt mørnet tysker likevel ble oppgradert (HON?) til det ødelagte setet rett bak meg, og lagde en enormt leven midt på natten da han godt brisen kommanderte tre crew til å manuelt dra setet ned i sovestilling. Beklager litt OT der. Håper det løser seg på kundesenter i AMS @Andyfly
For et par dager siden var det en som skrev i en fb gruppe at de var to, EBD og EBP som fikk nedgradert fra biz til eco hos KLM pga. equipment change.
Dette er best å ta på flyplass type situasjon ettersom etter innsjekk. Finn ledige revenue billetter i business dit du skal og be om å bli booket om av KL, kanskje du må via ekstra stopp, ut av alliansen etc. stå på ditt, si du kan connecte et sted og gi dem ruting. Invol reroute åpner mye mer muligheter når det er under AirPort control slik som her. Lykke til og hold oss oppdatert!
Hvilke rettigheter har man faktisk her? Jeg synes det er veldig spesielt. Jeg har feks et familiemedlem som av helsemessige årsaker ikke kan fly eco, og en nedgradering hadde betydd at vi ikke kunne flydd.
Ruten det er snakk om her er OSL - AMS (KL1198) , AMS - AUA* (KL0767). Sistnevnte flight skal gå 13:55 idag. * Aruba
EU261 gir rett på kompensasjon, ingenting annet. Andre avtalelover kan ha betydning uten jeg har kunnskap om dette. Hva erstatning skal være om reisen er betalt med poeng er jo også litt vanskelig og fastsette, og varierer sikkert veldig. Mener hørt at LH ga cash i hånda når man ble nedgradert fra F til C.. Upgrading and downgrading 1. If an operating air carrier places a passenger in a class higher than that for which the ticket was purchased, it may not request any supplementary payment. 2. If an operating air carrier places a passenger in a class lower than that for which the ticket was purchased, it shall within seven days, by the means provided for in Article 7(3), reimburse (a) 30 % of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometres or less, or (b) 50 % of the price of the ticket for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, except flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres, or (c) 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.
Destinasjon AUA gjør det vanskeligere med omruting siden så få andre flyr dit (ihvertfall fra Europa). Vil tro alternativene er å vente en dag, rutes via en Deltahub i USA eller fly til CUR og så videre med "lokal"fly derfra. Den første er jo stor ulempe for dere, og spørmålet er om KLM er villig til de to siste. I tillegg er jo mellomlanding i USA heller ikke optimalt på noen måte.
Ser ut som alternativet idag er 10t i ECO, eller en rute som du sier via USA som uansett gir ankomst i morgen og over 24t reise fra AMS
Ikke bare- bare å rute om via et land der man trenger papirer for å komme inn. Det er jo åpenbart at dersom KLM ikke løser dette, så skal du ha erstatning ihht tabell ovenfor. Vil da anta at det enkleste for SAS er å tilbakeføre x% av det ene legget, altså ikke veldig mye poeng. Edit: det er vel strengt tatt KLM som er operating og skal refundere.