Krise. Kompis i FRA. Får ikke boarde grunnet manglende visum i Thailand

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Gullars, 10. febr 2022.

1. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har en kompis som omsider har fått seg en tur til sin kjære på Filippinene.

Reisen er OSL-FRA-VIE-BKK-FRA-OSL, og han har kjøpt billetter BKK-MNL-BKK utenom.

Nå er han på FRA og får ikke boarde flyet til VIE (boarding 1925) ettersom det blir problemer med visum på BKK siden turen videre til MNL ikke er på samme booking.

Noen tips?

2. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Lurer på om grunnen er at turen varer fra 10/2 til 13/3 og at han dermed på papiret befinner seg mer enn 30d i Thailand, hvilket igjen utløser behov for visum…

Er han i så tilfelle «good» hvis Tallinn kan koble på MNL-BKK den 12/3?

3. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    CT (som ikke er i Tallinn lenger) kan/vil vel ikke gjøre endringer på påbegynte turer ?

4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,053
    Bonuspoeng:
    293
    Rart det ikke holder å vise den andre bookingen ..
    (ikke at det hjelper han at jeg syns det er rart)

5. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Han har akkurat snakket med Tallinn og de vil ikke hjelpe ham. Vet jo at de kan (VJ fikset på min booking etter at den var påbegynt).

Vil det fungere at han bestiller en ny booking med kun retur på en tidligere dato? Litt poeng ut av vinduet blir det jo, men alternativet er verre.

Edit: så kan han jo eventuelt fikse visum i Thailand mens han er på Filippinene, avbooke den returen han bestiller nå, og benytte returen på opprinnelig booking…

Last edited: 10. febr 2022
  6. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,811
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen personlig erfaring, men jeg ser Austrian(som jeg antar han skal fly med) skriver følgende

Your flights must be booked on the same ticket and not separate tickets to ensure compliance with various authorities’ health and safety measures for travel during this period.

Muligens det er ett krav for å tilfredstille pkt 9. i denne. Kjedelig situasjon og havne i..
    Infographic-Guidelines-for-International-Flight-Transit-Transfer.jpg

Gullars and NoLimit like this.
  7. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Tror han tenker å booke en ny tur fra FRA til MNL mens han først er der nede. Bonusbilletter til MNL er helt umulig. Er det eventuelt andre destinasjoner han bør satse på, og som han kan ta seg videre til MNL fra uten å gå på samme smell?

8. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Når åpner forresten engelsk sas-telefon? De er jo ofte mer behjelpelige der enn hos «Tallinn».

9. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    41,418
    Bonuspoeng:
    293
    Ordinær telefontid no fram til 1800 (mot 1900 før nyttår). Så engelskspråkleg SAS-telefon burde vere open no for gull- og diamantfolket.

10. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Stakkaren endte opp med å betale ny billett i eco med SQ til MNL, samt en ny hurtig-PCR… Det ble en kostbar opplevelse, men da kommer han seg i hvert fall fram :)

espenlampe, indahla, Xflipper and 2 others like this.
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
  12. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,053
    Bonuspoeng:
    293
    Dyr lærepenge!
    Men nyttig for noen av oss andre å vite ..

13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir mye krøll med å fly til Asia, så kanskje legge det på hylla til over påske for dem som kan. Da er heller Latin America en bedre ting å satse på.

14. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Tja, har selv reist til Sri Lanka uten noe som helst krøll. Asia er stort, og vil tro det går helt fint å reise til de fleste landene uten noen problemer. Lite covid er her også.

lMartin liker dette
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,287
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at det å bruke CT-Billett med mer enn 30 døgn til Thailand er en "No no" men er ganske overrasket at ikke Austrian godtar en separat booking videre :confused:.... Ok, da anser jeg det som en svært dårlig ide å booke CT-Billett til Thailand da siden jeg reiser ofte lengre enn 30 dager der :(

16. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,886
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde han ordnet seg med Thailand pass? Det må være på plass dersom billettene var separate for da passerer du immigrasjon for å sjekke inn på ny.
    visum skal egentlig ikke ha noe å bety, for du får visum unntak for 30 dager og de som ønsker å bli lengre får visum på lokalt immigrasjonskontor for 1900 thb.
    Har en kompis som kom hit i starten av januar med Thailand pass, returbillett i mars og ingen visum. Nada problem og han fikset visum i går, uten problemer.

Insomnia4u liker dette
  17. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,886
    Bonuspoeng:
    183
    Som jeg skrev i forrige post.
    Har en kompis som er her nå, han reiser på CT og er her i +50 dager, hadde Thailand pass og fikk 30 dager visa exemption ved ankomst. Han fikset visum på lokalt imigrasjonskontor i går, uten problemer.

Last edited: 11. febr 2022
    Darkcho liker dette
  18. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Godt mulig at det var dette han manglet. Sitter ikke på førstehåndsinformasjon.

Del denne siden